De Sleutel verwelkomt 31 kleuters

Op 1 september 2020, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

In de gemeenteraad van februari 2020 werd het voorstel om kleuteronderwijs te organiseren in de deelgemeente Broechem naar analogie met Ranst en Oelegem goedgekeurd.
Bedoeling was om een evenwichtig onderwijs aanbod te organiseren. Een kleuterschool kan in de deelgemeente Broechem zorgen voor een dynamische maar ook economisch gezonde school was toen onze motivatie.
Kleinschaligheid en economisch leefbaarheid waren de centrale uitgangspunten voor de gemeentelijke basisschool van Broechem.
Meteen van start kunnen gaan met 31 nieuwe kleuters in twee klaslokalen geeft duidelijk aan dat er nood was aan een gemeentelijke kleuterschool in Broechem.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 31 Aug. 2020

De gemeentelijke lagere school De Sleutel heeft vanaf dit schooljaar ook een kleuterafdeling. Zondag werden de 31 nieuwe kleuters met hun ouders ontvangen. Ze konden kennismaken met de twee klaslokalen waar juf Evi en Lynn hen zullen begeleiden.
In de school waar al 143 jaar les wordt gegeven, was er voor kleuters tot nu toe geen plaats. Na de gemeentelijke scholen in Ranst en Oelegem kreeg de gemeentelijke school in Broechem nu ook een kleuterafdeling. In het instapklasje dat de uiltjesklas heet, komen vanaf dinsdag elf kleuters en in de vogeltjesklas zitten twintig jongens en meisjes. De klassen waar vroeger de zorgklas en het vierde leerjaar gevestigd waren, bieden nu onderdak aan twee kleuterklassen. Aangepaste toiletten staan tussen de twee klassen en vergden wel wat breekwerk in het gebouw. Op termijn is het bedoeling om nog twee klassen voor kleuters bij te bouwen. Met de 108 kinderen die er al naar de lagere school komen, is de school dus flink uitgebreid. Gelukkig is de beschikbare ruimte ook vergroot, want vorig jaar werd het huis links naast de school in de Lostraat aangekocht en die ruimte biedt nu al een groene aanblik.
Om de ouders op een coronaveilige manier te ontvangen stond de middag in het teken van een luchthaven. Na de gebruikelijke toespraken volgde het lintjesknippen en dan mochten de ouders de klaslokalen bezoeken. Bij het binnengaan moest elk ouderpaar een reistrolley meenemen. De duurtijd van een bezoekje werd op tien minuten begroot. Per klas stonden er vier trolleys om gedrum in de klaslokalen te vermijden. Juffen Evi en Lynn gaven al enkele belangrijke tips mee voor de eerste schooldag. Enkele kleuters voelden zich zichtbaar direct thuis en begonnen meteen het speelgoed te gebruiken. (sl)