U bent hier
Doortrekking van het Safipad tot aan het station van Lier een stap dichterbij
N-VA Ranst:
Om met de fiets op een vlotte en veilige manier naar het station van Lier te rijden willen we het Safipad terug in ere herstellen.
In 2019 hebben we gevraagd aan het stadsbestuur van Lier om de gronden van het Safipad over te kopen van de NMBS en mee te ijveren voor een fietserstunnel onder de ring van Lier.
De plannen zijn gemaakt en de uitwerking kan van start gaan. Het gemeentebestuur van Ranst heeft in 2022 50.000 euro voorzien voor de herinrichting van de kruispunten aan de Ranstsesteenweg en de Liersesteenweg.
Artikel: Het Laatste Nieuws/Mechelen-Lier - 17 Feb. 2022
Stad koopt voormalige spoorwegbedding in Mimosalaan: ''Eerste stap naar nieuw fietspad"
De stad Lier gaat een stuk voormalige spoorwegbedding in de Mimosalaan overnemen van de NMBS. Lier bracht tijdens een openbare verkoop het hoogste bod (185.000 euro) uit.
''Dit is een eerste en belangrijke stap"", zegt Liers schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA). Lier wil in de toekomst ook een stuk voormalige spoorbedding tussen de Mimosalaan en de ring aankopen. Op die manier wil men een fietspad realiseren dat aansluit op
het Safi-pad (richting Emblem en Broechem).
''We weten dat de NMBS de intentie heeft om ook de verderop gelegen gronden van de hand te doen. Nu is het afwachten wanneer ze exact zullen overgaan tot een verkoop"", gaat Bert Wollants verder. ''Wij moeten nu eens bekijken of we eerst al een stuk fietspad gaan
aanleggen in de Mimosalaan of gaan wachten tot de andere gronden worden verkocht. Sowieso zullen er geen werken meer worden opgestart in deze legislatuur.""
Verschillende bewoners van de Mimosalaan hadden een lapje grond van de NMBS in concessie om zo hun tuin uit te breiden. In de eerstkomende drie jaar zullen betrokkenen hun extra stukje tuin dus kunnen behouden. (KDC)
KRISTOF DE CNODDER
Artikel: Gazet van Antwerpen/Mechelen - Waas - 17 Nov. 2021
Stad wil oude spoorwegbedding kopen om fietsverbinding te realiseren
NMBS verkoopt een stuk oude spoorwegbedding aan de achterkant van de Mimosalaan in Lier. Het stadsbestuur wil er een gedeelte van een nieuwe fietsverbinding met Emblem (Ranst) realiseren en is dus gebrand op de aankoop. “Als de stad niet de hoogste bieder zou blijken, is het mogelijk dat naar een onteigeningsplan wordt gekeken”, stelt schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA). De oude spoorwegbedding van lijn 205 is ruim 4.500 vierkante meter groot en ligt in woongebied. “Het stuk wordt niet meer gebruikt voor spoorverkeer. Een aantal concessiehouders heeft er momenteel een tuintje”, legt woordvoerder van NMBS Bart Crols uit. “De toekomstige koper neemt die concessies over en beslist er nadien zelf over.”
De stad Lier was in het verleden al over het terrein in gesprek met NMBS. “Het idee om over de spoorwegbedding een fietsverbinding aan te leggen die aansluit op het statiepad in Ranst gaat al jaren mee”, stelt schepen van Openbare Ruimte en Mobiliteit Bert Wollants.
“Vandaag loopt de route ongeveer dood op de Ring van Lier, maar er zijn plannen van het Vlaams gewest om er een fietserstunnel onderdoor te leggen. De stad zou dan de rest van de route kunnen aanleggen, zodat er een verbinding ontstaat tot aan het station van Lier.”
Belangrijke stap
“We trachten het traject in zijn geheel te bekijken, want als er ergens een stuk tussenuit valt, dan is het verhaal gedaan. Als stad zien we dat natuurlijk liefst niet gebeuren”, vult Wollants aan. “Ook op andere stukken van de route bekijken we dus hoe we de fietsverbinding kunnen realiseren. Ze zou ongeveer uitkomen op de Zuid-Australiëlaan en daar aansluiten op het fietsostradecomlex.
Je krijgt er dan een heel nieuw knooppunt van waaruit je misschien tot aan de E313 of zelfs verder kunt fietsen. Dit is een belangrijke stap in die keten.”
NMBS mag niet met voorkeur verkopen aan openbare besturen en moet dus de markt op met de verkoop. “Maar dit is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel van ons mobiliteitsplan”, stelt Wollants. “Mocht de stad niet de hoogste bieder blijken, dan zou het kunnen dat er naar een onteigeningsplan wordt gekeken.”
Einde aan concessies?
Eens de stad de gronden kan verwerven, dan duurt het volgens Wollants nog een tijd vooraleer de fietsverbinding er ligt. De huidige concessies zouden dan in het begin nog kunnen doorlopen. “Maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat er kan gefietst worden. Op langere termijn moeten die concessies dus wel stoppen”, stelt de schepen.
NMBS verkoopt geregeld gronden of andere zaken die ze zelf niet meer benut. “De inkomsten gebruiken we voor onze kernactiviteiten”, stelt Bart Crols. “Deze bedding wordt als één lot verkocht. De instelprijs bedraagt 185.000 euro. Bieden op dit terrein kan tot 25 januari 2022. Nadien worden de enveloppen geopend en is de hoogste bieder bekend.”
Kristof Van Rompaey
Artikel: Het Laatste Nieuws/Mechelen-Lier - 16 Nov. 2021
Te koop: voormalige spoorwegbedding in Mimosalaan
In de Lierse Mimosalaan staat een opmerkelijk perceel grond te koop. Vervoersmaatschappij NMBS wil er een stuk voormalige spoorwegbedding van de hand doen. Het gaat om een strook van acht meter breed en ongeveer 560 meter lang. Over de 45 are meter grote lap grond die de NMBS momenteel te koop stelt, liep vroeger spoorlijn 205, die Oelegem met Lier verbond. Intussen bestaat die lijn al lang niet meer. Het is evenwel niet de bedoeling om het perceel in stukjes op te splitsen, maar wel om het in één geheel te van de hand te doen. Geïnteresseerden kunnen uiterlijk op 25 januari 2022 een bod uitbrengen. De minimumprijs die de NMBS voor ogen heeft, bedraagt 185.000 euro. (KDC)