Eedaflegging bij de gouverneur

Op 7 december 2018, over deze onderwerpen: In de pers

Nieuwsuitzending op ATV - 7 Dec. 2018

Op 7 december 2018Zopas hebben de burgemeesters van Brecht, Hove, Ranst en Schoten de eed afgelegd bij gouverneur Cathy Berx. De korte ceremonie werd bijgewoond door de familie van de nieuwe burgemeesters. Sven Deckers uit Brecht en Johan de Ryck uit Ranst beginnen aan hun eerste ambtstermijn als burgemeester. Voor hen was het dus extra spannend.

Artikel in Het Laatste Nieuws/Antwerpen Zuid - 17 Okt. 2018

Nieuwe burgemeesters brengen familieleden mee naar eedaflegging

Sven Deckers (Brecht), Koen Volckaerts (Hove) , Johan De Ryck (Ranst) en Maarten De Veuster (Schoten) legden gisteren als eersten in het arrondissement Antwerpen de eed af als burgemeester. De vier behoren allemaal tot de N-VA-familie en hadden ook hun eigen familieleden meegenomen voor deze bekroning van de gewonnen verkiezingen.

Dat deze vier eerst op bezoek mochten bij gouverneur Cathy Berx komt omdat hun schijnbaar zeer blanco persoonlijke dossiers het snelst gescreend raakten door parket, Binnenlandse Zaken en andere instanties. De plechtigheid duurde nauwelijks een uurtje, klinken inbegrepen.

Voor Sven Deckers was het de eerste keer dat hij de eed mocht afleggen. Dat moment wilden ook zijn echtgenote Anja Arnouts en ouders Jos en Mariette Deckers niet missen. Pa Jos (75) stichtte in 1964 het transportbedrijf J. Deckers & Zonen. “Ik blijf daar nog aan het stuur zitten”, zegt de nieuwe burgemeester, die door de gouverneur met een kwinkslag meteen werd uitgeroepen tot expert mobiliteit. Het gezelschap uit Brecht was met de tram gekomen en had nog niet uitgemaakt in welk Brechts etablissement het bescheiden feestje zou verdergezet worden.

Die keuze had Chris, de vriendin van Johan De Ryck al wel gemaakt. Zij trakteerde haar nieuwe burgemeester van Ranst, zijn zoon Roeland, een oom en een tante gistermiddag op een lunch in de Pastorale, het bekende tweesterrenrestaurant in Reet. De prestatie van De Ryck was dan ook niet gering: hij slaagde erin om monument Lode Hofmans (Open Vld) na achttien jaar van de troon te stoten. Daar mocht op geklonken worden.
De Ryck, tot vorige week medewerker van Peter De Roover, N-VA-fractieleider in de Kamer, kiest voortaan voor het voltijds burgemeesterschap. “19.000 inwoners is niet niks”, motiveert hij zijn afscheid van de Wetstraat.

Schoten telt bijna dubbel zoveel inwoners, maar toch blijft Maarten De Veuster zijn ambt combineren met de job van zelfstandig reisagent. “Na het glaasje champagne
keer ik dan ook als de bliksem terug naar Schoten waar ik vandaag zelf moet depanneren omdat een medewerkster afwezig is. Haar kindje is ziek en zoiets gaat natuurlijk voor”, aldus De Veuster, die aan zijn tweede ambtsperiode begint en van de gouverneur felicitaties kreeg voor zijn 5.961 voorkeurstemmen. Zij vader Jan De Veuster en moeder Christiane Luyten blonken van trots. Nog mooier had het geweest indien ook Maartens broer Daan De Veuster de eed had mogen afleggen als burgemeester. Dat had zomaar gekund, waren hij en zijn CD&V-partijgenoten in Brecht niet de loef zijn afgestoken door Sven Deckers. “Maar onze Daan wordt eerste schepen. Dat is ook heel mooi. Ze gaan daar goed samenwerken”, aldus de vader.

Koen Volckaerts, die baas blijft in Hove, was de oudste in het gezelschap burgervaders. “Ik begin wel aan mijn tweede termijn, maar zal die niet uitdoen”, verraste hij na de eedaflegging. “Ik ben al 67 en zal de sjerp na wellicht drie jaar doorgeven aan een jongere partijgenoot. Wie dat is, hou ik nog even voor mezelf.”
Jan Auman