Extra maatregelen tegen snelheidsduivels Herentalsebaan

Op 11 april 2018, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

De wegversmallingen en vluchtheuvels die zich op de Herentalsebaan bevinden hebben tot op heden hun vruchten nog niet afgeworpen. Nog steeds is hier sprake van chauffeurs die met ongepaste snelheid voorbij rijden.
In de verslagen van de verkeerscommissies van 2017 en 2018 had John Oliviers gelezen dat er al meer dan een jaar tellingen gepland zijn ter hoogte van de Herentalsebaan 76.
Dank zij onze tussenkomst werd er door de verkeerscommissie beslist om onmiddellijk de geplande tellingen op de Herentalsebaan uit te voeren. Wij zijn benieuwd welk resultaat dit zal opleveren.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 11 Apr. 2018

Op de Herentalsebaan in Ranst wordt volgens N-VA-raadslid John Oliviers nog vaak te snel gereden. Hij ziet in een flitscamera een mogelijke oplossing. De schepen van Verkeersveiligheid, Tine Muyshondt, zegt dat het probleem vooral in de spitsuren te merken is.
“We zullen er tijdens de spits meer controles uitvoeren. Het is lastig om in Ranst een straat te vinden waar we meer ingrepen hebben uitgevoerd om de snelheid te verlagen. We hebben daar asverschuivingen, plateaus en een zone 30. Sommige chauffeurs zijn moeilijk af te remmen.”
Ook John Oliviers, die de situatie goed kent, beweert dat er ondanks alle ingrepen te snel wordt gereden. “Met een kleuterschool, een rust- en verzorgingshuis en de vzw Leef, die allemaal dicht bijeen liggen, is het belangrijk dat we de snelheid daar verlagen. We pleiten al langer voor snelheidstellingen ter hoogte van huisnummer 76. Kan een flitspaal geen oplossing zijn?”
De schepen zag niet meteen waar die flitspaal zou kunnen staan. Wel stipte ze aan dat de tellingen er komen en dat ouders die hun kinderen naar school brengen ook vaak voor gevaarlijke situaties zorgen door verkeerd te parkeren. (sl)
Sylvain Liekens