Gemeenteraad blijft toch vergaderen in Vrieselhof

Op 7 februari 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Geen andere locatie voor de gemeenteraad.

Het probleem werd weer aangekaart door Lutgart van Dessel (N-VA): "Het publiek kan de gemeenteraadszitting moeilijk volgen, want het moet in een aanpalende zaal zitten en voor rolstoelgebruikers is de zaal al helemaal niet geschikt. In de vorige bestuursperiode werd ook al de vraag gesteld naar een andere locatie voor de gemeenteraad."

De gemeenteraad blijft vergaderen in het Oelegemse Vrieselhof. Burgemeester Lode Hofmans (Open Vld) geeft toe dat er bedenkingen zijn bij het gebruik van de zaal, maar omdat de provincie ze bijna gratis ter beschikking stelt, denkt hij nog niet meteen aan een verhuizing.

Het probleem werd weer aangekaart door Lutgart van Dessel (N-VA) en Luc Redig (Groen). "Het publiek kan de gemeenteraadszitting moeilijk volgen, want het moet in een aanpalende zaal zitten en voor rolstoelgebruikers is de zaal al helemaal niet geschikt. In de vorige bestuursperiode werd ook al de vraag gesteld naar een andere locatie voor de gemeenteraad. Toen was het antwoord dat de nieuwe ploeg daarover zou moeten beslissen. Nu is die er en we vragen ons af of er iets zal veranderen", zei Van Dessel.

Ook Luc Redig zat op dezelfde golflengte. "We hebben al een keer voorgesteld de polyvalente ruimte van den Boomgaard in Broechem te overwegen. Met dit soort zaal moet je niet verbaasd zijn dat de burgers niet naar de gemeenteraad komen.

Als je hier na afloop in de duisternis weer naar huis moet lopen, mag je al blij zijn dat je niet in een vijver sukkelt."

Andere opstelling

Burgemeester Hofmans gaf toe dat de zaal niet ideaal is. "De problemen voor rolstoelgebruikers doen zich soms ook voor bij een trouwplechtigheid.

Maar dit is een beschermd gebouw, dus kunnen we niet zomaar beginnen veranderen. Misschien kunnen we met een andere opstelling van de tafels wat meer ruimte creëren. In Lier en Antwerpen zitten de raadsleden op rijen, maar dat bevordert niet meteen het debat. In maart krijgen we een elektronisch stemsysteem, dus dat is alvast winst.

Vergeet ook niet dat we deze zaal bijna gratis mogen gebruiken. In tijden van financiële krapte toch ook niet onbelangrijk", besloot Hofmans.