Grondige facelift voor het op- en afrittencomplex Oelegem

Op 6 december 2021, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:

Dagelijks rijden er tientallen bussen van De Lijn op de E34 van en naar Antwerpen. Wij vroegen aan De Lijn om een halte te voorzien aan het op- en afrittencomplex in Oelegem.
Na overleg met alle betrokkenen werd er een plan opgemaakt om de huidige parking grondig te hertekenen. Er komen niet alleen veel meer parkeerplaatsen op deze carpoolparking maar ook snelladers voor de electrische auto's.
Een grote fietsenstalling met deelfietsen van Donkey Republic is eveneens voorzien. Een comfortabele halte voor de bussen van De Lijn zal van de parking in Oelegem een echte mobiliteitsknooppunt maken.

Artikel: Gazet van Antwerpen* - 06 Dec. 2021

Minister Peeters: “Mensen moeten overal snel en dichtbij kunnen laden”

Op 49 locaties langs grote en drukke verkeersassen in Vlaanderen komen ultrasnelladers voor elektrische voertuigen. Acht daarvan, met in totaal vierhonderd laadpunten, liggen in de provincie Antwerpen. De ambitie: voor juni 2024 om de 25 kilometer de nodige laadinfrastructuur aanbieden .
De Vlaamse overheid lanceerde afgelopen zomer een projectoproep. Daar kwamen voor onze provincie acht locaties uit: de carpoolparkings van Loenhout en Rumst langs de E19 en die van Lille en Oelegem-West langs de E34. Daar worden telkens zestig laadpunten geïnstalleerd.
“Met het oog op de omschakeling naar zero-emissievoertuigen, zoals opgenomen in het Vlaams Klimaatplan, is een versnelde uitbouw van laadinfrastructuur noodzakelijk. De parkings langs grote en drukke verkeersassen zijn belangrijke strategisch gelegen locaties”, zegt Lydia Peeters (Open Vld),Vlaams minister van Mobiliteit. Zij trekt 5,4 miljoen euro uit voor het project.
“Transitie stimuleren”
Voorts zijn er ultrasnelladers gepland in de dienstenzones van Brecht en Minderhout op de E19 richting Nederland. In de dienstenzone van Gierle op de E34 komen er in de twee richtingen. Ze krijgen allemaal veertig laadpunten. “Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat ze overal snel en dichtbij kunnen laden. Zo stimuleren we de transitie”, vertelt Peeters.
Binnen de twee jaar komen er in Vlaanderen in totaal 12.600 laadpunten bij, in onze provincie zeker 2.400. De volgende projectoproep voor ultrasnelladers staat begin 2022 op het programma. “Mensen die elektrisch rijden, laden in de eerste plaats thuis en op het werk op, maar onderweg moeten ze ook altijd kunnen laden”, aldus minister Peeters. (svh)