Infobeurs mobiliteit Oelegem

Op 21 juni 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Eind 2014 is er een informatievergadering geweest rond de mobiliteitskwestie in Oelegem.
De verkeersdrukte in de Oelegemse dorpskernen moest aangepakt worden en de bereikbaarheid van de bedrijvenzone Ter Straten moest verbeterd worden om de Vaartstraat te ontlasten van het zware verkeer.
Eén van de plannen is een weg die vertrekt aan de zuidelijke rotonde en die dwars door de velden richting industriezone loopt. 
De plannen worden voorgelegd aan de inwoners van Ranst tijdens een mobiliteitsbeurs op dinsdag 21 juni 2016 in de parochiezaal (Venusstraat 10).
De deuren gaan open vanaf 18 uur met een voorstelling van de verschillende geplande maatregelen. 
Om 20 uur zal er een toelichting gegeven worden door het gemeentebestuur. Iedereen is van harte welkom. 

 

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Noord - 22 Jun. 2016:

Gemeente stelt verkeersplan voor

Zo'n 150 belangstellenden kwamen in het Oelegemse parochiecentrum kijken en luisteren naar de plannen rond drie projecten die de
mobiliteit in het dorp moeten verbeteren. De aanleg van de nieuwe Maasweg, de bouw van een nieuwe brug in de Jozef Simonslaan
en een verkeersplan voor de het centrum werden voorgesteld.

De belangstellenden mochten al vanaf 18u komen kijken naar de plannen voor de Rantse deelgemeente. De aanwezige deskundigen
gaven antwoorden op hun vragen. Vanaf 20u werden de drie projecten grondig toegelicht.

Nieuwe brug
Het eerste project dat werd voorgesteld is de brug die Oelegem II werd gedoopt. De werkzaamheden zullen starten in 2018. Omdat de
nieuwe brug naast de oude wordt opgetrokken, zal het verkeer nog lang van de oude brug gebruik kunnen maken. Het Albertkanaal
wordt ter plekke verbreed van 50 naar 75 meter.
De gemeente wil ook de Maasweg aanleggen voor de nieuwe brug er ligt. Die weg vertrekt aan de zuidelijke rotonde voor de brug over
het Albertkanaal en loopt dan door de velden richting industriezone Ter Straten. De Maasweg moet het zware vrachtverkeer uit de
Vaartstraat houden. Er hoeven geen woningen te verdwijnen. Het openbare onderzoek start dit najaar.
Na de twee voorgaande projecten, zal ook het verkeersplan voor de dorpskern van Oelegem worden uitgewerkt. Dat plan moet het
sluipverkeer tegengaan en de veiligheid verbeteren. Concreet denkt de gemeente eraan om in enkele straten eenrichtingsverkeer in te
voeren of het verkeer te beperken.

Teleurstelling
Na de voorstelling kregen de aanwezigen nog de kans om vragen te stellen. Daaruit bleek dat verscheidene inwoners het jammer
vonden dat er aan de drukke Zandhovensteenweg niets zal veranderen. Burgemeester Hofmans (Open Vld) en schepen van
Openbare Werken Fernand Bossaerts (CD&V) moesten toegeven dat ze daar weinig kunnen aan doen. “Een op- en afrittencomplex
voor de snelweg dat langs een gemeentelijke weg ligt, kan je bijna nergens in Vlaanderen vinden. Wij proberen de Vlaamse overheid
te overtuigen om daar iets aan te doen. Er worden studies gemaakt, maar ik kan niets beloven. Geloof ons, wij zijn ook niet gelukkig
met die situatie”, antwoordde Bossaerts.
Een andere vraagsteller wilde weten wie zal opdraaien voor de kosten van de nieuwe weg. Daarop luidde het antwoord dat de
gemeente streeft naar een zo hoog mogelijke bijdrage van de hogere overheden.
Ook op het verzoek om strengere snelheidscontroles op de Keerbaan en de Zandhovensteenweg antwoordde de burgemeester dat hij
daar over wil nadenken. “Maar ik merk dat het effect van dergelijke controles toch weer snel afslijt”, zei hij.

Wie nog vragen of opmerkingen heeft bij de drie projecten, kan ze tot eind augustus mailen naar mobiliteitoelegem [at] ranst.be.
Sylvain Liekens

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is