Kloostergebouw maakt plaats voor speelruimte

Op 26 maart 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Het is de deputatie van de provincie Antwerpen die op 31 januari 2019 beslist heeft om een vergunning te verlenen aan het Katholiek Onderwijs Bisdom Antwerpen tot het slopen van het kloostergebouw ten behoeve van het uitbreiden van een speelweide bij een school.
De argumentatie die daarbij gebruikt werd was: “De aanvraag is in overeenstemming met de planologische bestemming van het gewestplan.
Er is een meerwaarde van een uitgebreide speelweide ten aanzien van het te slopen pand. De sloop omvat geen aanzienlijk verlies van cultuurhistorische waarde, aangezien het pand niet beschermd noch geïnventariseerd is. Bovendien zijn er bij de recente herziening van de inventaris kansen geweest om belangrijke cultuurhistorische gebouwen te laten opnemen op deze inventaris. Het nalaten hiervan getuigt dan ook van het feit dat het gebouw te weinig van deze kenmerken heeft om er een groter belang aan te hechten. Zich verzetten tegen een sloop in functie van bijkomende, noodzakelijke, speelruimte voor de schoolgaande kinderen zou dan ook onbetamelijk zijn.” Einde citaat.

Het feit dat het zou gaan om een “"historisch en sociaal-cultureel erfgoed en het echt perfect te renoveren is” wordt eveneens in het besluit van de deputatie tegengesproken gelet op het feit dat het gebouw niet op de inventaris van cultuurhistorische gebouwen werd opgenomen. Belangrijk hierbij is dat zolang een onroerend goed enkel in de wetenschappelijke inventaris is opgenomen, maar niet vastgesteld of beschermd is, hieraan geen rechtsgevolgen gekoppeld zijn.

Directeur Kevin Francken heeft burgemeester Johan De Ryck persoonlijk rondgeleid om de toestand van het gebouw te bekijken en om de nodige informatie te vertsrekken over de mogelijkheden om dit gebouw om te vormen tot een schoolgebouw dat voldoet aan de huidige normen.
Er kon toen vastgesteld worden dat aan de buitenkant regelmatig brokstukken naar beneden vallen waardoor de veiligheid van de schoolgaande kinderen en de voorbijgangers in het gedrang komt. Vandaar ook dat er nadar hekken rond het gebouw werden geplaatst. De binnenkant van het gebouw bestaat uit allemaal kleine kamertjes die niet voldoen aan de huidige normen voor leslokalen.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 20 Feb. 2019

In de Oelegemse Venusstraat 5 wordt het oude kloostergebouw aan de Sint-Luciaschool gesloopt. Het gebouw, waarvan de oudste restanten teruggaan tot 1856, stond al een hele poos leeg. Hekken moesten voorkomen dat iemand een afbrokkelende steen op het
hoofd zou krijgen. Het vorige Open Vld/CD&V-bestuur had nog geweigerd om in te stemmen met de afbraak, maar die weigering werd door de provincie ongedaan gemaakt. Naast het hoofdgebouw staat achteraan links nog een bijgebouw, dat ook onder de sloophamer gaat. Zodra het gebouw is gesloopt, zal de vrijgekomen ruimte gebruikt worden als uitbreiding van de aanpalende speelweide. Het zal ook makkelijker worden om fietsers en voetgangers elk een eigen ingang te geven.
De stichtingssteen die nog in de school bewaard wordt, geeft aan dat de eerste steen werd gelegd in 1856. Het waren de zusters Annonciaden van Ranst die op 13 december 1856 op deze plek een eerste bijklooster en school vestigden. Van het oorspronkelijke witte gebouw is alleen de vestigingssteen overgebleven. Al in 1911 en 1912 werden de oorspronkelijke gebouwen afgebroken. De normen voor schoolgebouwen werden strenger en het eerste gebouw voldeed niet meer aan de voorwaarden. Het vernieuwde schoolgebouw was klaar in 1913. Zestien jaar later werd er weer bijgebouwd. Er kwam een verdieping op het gebouw en in 1935 kwam er een ingang ter hoogte van het Schransken. De laatste verbouwingen aan het klooster dateren van 1995. Toch werd het nooit op een lijst met beschermde gebouwen geplaatst. Met het verdwijnen van de laatste twee zusters begonnen de leegstand en het verval van het pand.
De school kon geen bestemming vinden voor het versleten gebouw en daarom lijkt afbraak het logische gevolg. Een administratief beroep tegen de beslissing is nog mogelijk. Het dossier kan geraadpleegd worden bij de dienst omgeving in het gemeentehuis. Ook op de gemeentelijke webstek www.ranst.be kunt u het dossier inkijken. (sl)

Artikel in Het Laatste Nieuws/Antwerpen Zuid - 26 Mar. 2019

Onbegrijpelijk en doodjammer. Dat vindt gemeenteraadslid Lode Hofmans van de beslissing van de meerderheid om het leegstaande kloostergebouw in de Venusstraat te slopen. De oud-burgemeester is zelf naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen gestapt. Voor de directeur van basisschool Sint-Lucia mag de afbraak zo snel mogelijk beginnen.
Als oud-burgemeester was Hofmans (Open Vld) altijd al tegen die afbraakwerken. Hij en het toenmalige schepencollege hebben die plannen dan ook kunnen verhinderen, maar nu met het nieuwe schepencollege is het dossier toch weer op de agenda gezet. "De twee meerderheidspartijen Groen en N-VA hebben ingestemd met die afbraak en dat verwondert mij", zegt Hofmans. "Ze hebben nog niet eens de moeite gedaan om een bezoek te brengen aan dat klooster. Ligt het aan te weinig interesse of geen tijd? Dat weet ik niet, maar het was beter geweest moesten ze eerst een uitvoerig onderzoek hebben gedaan alvorens te gaan stemmen."
Miljoenen euro's
Directeur van basisschool Sint-Lucia Kevin Francken staat wél achter de afbraakwerken. Volgens hem heeft de school haar best gedaan om invullingen te zoeken voor het gebouw op haar terrein, maar op financieel vlak was dat niet haalbaar. "We hebben eens een berekening gemaakt van de renovatiewerken van dat kloostergebouw en dat ging al snel in miljoenen euro's. Als school hebben we een beperkt budget en op termijn was dat echt niet haalbaar." Volgens Hofmans is het voor veel mensen een belangrijk en herkenbaar kloostergebouw in het dorpje Oelegem. Hij liep er school en roept bij hem nog herinneringen op. Hij zou het enorm betreuren, moesten die afbraakwerken toch doorgaan. "Het is historisch en sociaal-cultureel erfgoed en het is echt perfect te renoveren. Er zijn architecten genoeg die daar echt een parel van kunnen maken."
Brokstukken gevallen
Directeur Francken spreekt dat tegen. Volgens hem is het gebouw helemaal niet geklasseerd of in een inventaris opgenomen. Voor Francken is er maar één optie. "Het gebouw op zich is voor ons niet meer te redden door de huidige staat. Het is een belemmering om onze school verder te moderniseren omdat het in de weg staat. Afbraak is voor ons echt de enige mogelijkheid." Francken wil ook de veiligheid van de school en die van de kinderen garanderen. "Ik heb zelfs al alles moeten laten afzetten met hekken omdat er stukken van het kloostergebouw naar beneden vallen." Hofmans vindt het erg jammer dat er geen moeite gedaan wordt om toch nog iets van dat klooster te maken. "Ze willen liever investeren in de afbraakwerken dan in de renovaties."
EWELINA VERHULST