Lagere school De Sleutel krijgt kleuterafdeling

Op 15 januari 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
de_sleutel

Standpunt N-VA Ranst:

Een sterk lokaal onderwijs was een van onze speerpunten.
In Vlaanderen krijgt iedereen kansen, iedereen moet mee. In dat opzicht pleiten we voor de buurtschool in het basisonderwijs en een doordachte aanpak van het capaciteitsprobleem zowel op korte als op lange termijn, waarbij we rekening houden met de keuze van de ouders en de aanwezigheid van broers of zussen.
Een lagere school zonder kleuterafdeling is niet leefbaar. Daarom hebben wij gekozen voor de herstructurering van de gemeentelijke lagere school van Broechem naar een gemeentelijke basisschool door het oprichten van een niveau kleuter met ingang van 1 september 2020.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 15 Jan. 2020

De gemeentelijke lagere school De Sleutel krijgt vanaf volgend schooljaar ook een kleuterafdeling. Eerder kregen de gemeentelijke scholen in Ranst en Oelegem al een kleuterafdeling.
Annelies Creten (Groen), schepen van Onderwijs, noemt het een logische stap. “Ouders van kleuters konden tot nu toe in Broechem niet kiezen. Er was alleen De Springplank voor hen. In Ranst en Oelegem was het al wel mogelijk om kleuters naar het gemeentelijk onderwijs te sturen, dus is het logisch dat Broechem nu aan de beurt is. Het wordt voor ouders zo ook een tikje eenvoudiger, want eens een kind een school gewoon is, wordt een overstap naar een ander gebouw minder voor de hand liggend. Daar komt nog bij dat de gemeente het huis links naast de school in de Lostraat al had aangekocht. Dat wordt binnenkort gesloopt en dat bezorgt de school meteen een grotere en groenere speelplaats. De klasgroepen in De Sleutel werden stilaan te klein en met die kleuterschool bezorgen we de school een nieuwe impuls.”
Ook directeur Marleen Van Olmen van De Sleutel vindt het een logische stap. “We maken twee klassen klaar voor de kleuters. We passen de school aan met speciale kleutertoiletten. Kleuters van elke leeftijd zijn welkom vanaf begin volgend schooljaar. Door de sloop van het huis naast onze school krijgen we meer speelruimte. Op 15 februari organiseren we al een opendeurdag voor de kleuters die naar de lagere school willen komen, maar voor de kleuters komt er later nog een specifiek infomoment.” (sl)