U bent hier
Millimeterwerk met duizend ton brugstaal
N-VA Ranst:
Vanaf eind april 2020 tot en met juni 2022 wordt er in opdracht van De Vlaamse Waterweg gewerkt aan een nieuwe brug aan de Jozef Simonslaan te Oelegem.
De nieuwe brug wordt voorbereid in een atelier en vervolgens geassembleerd op een montageterrein op linkeroever net stroomafwaarts van de bestaande brug. Na de assemblage en
het bouwen van de nieuwe landhoofden wordt de brug ingevaren stroomafwaarts van de bestaande brug.
Er wordt naar gestreefd om de Jozef Simonslaan gedurende de hele bouwperiode beschikbaar te houden voor fietsers.
Artikel: Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 28 Jun. 2021
Meer dan honderd toeschouwers kwamen zondag kijken hoe de nieuwe brug over het Albertkanaal in Oelegem (Ranst) via een ponton over het water op de nieuwe brughoofden werd gelegd. Bij dit spektakelstuk was meer te zien dan aan de montage van de brug in Massenhoven drie weken geleden. De brug in Oelegem werd ingevaren, die van Massenhoven ingeschoven. Het zal nog een jaar duren vooraleer het verkeer over de nieuwe brug mag rijden.
In maart arriveerde de nieuwe brug van de Keerbaan als stalen 'bouwpakket' op de montagewerf vlakbij de oude brug. De boogbrug in haar totaliteit met een ponton invaren was uitgesloten, doordat ze te groot is om over een afstand van kilometers te verplaatsen. De voorbije maanden werd de brug gemonteerd en geschilderd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de nieuwe landhoofden al gebouwd, waarop de brug moet rusten.
Naar het invaren van de onderdelen dit voorjaar kwam toen ook al een vijftigtal mensen kijken. Zondag was het nóg drukker, omdat het weer beter was. Zondagochtend om vier uur werd de nieuwe brug van het montageterrein op het ponton gereden. Bij het ochtendgloren om zes uur werd de brug met behulp van pontons en lieren naar haar definitieve locatie gebracht. Dat was echt millimeterwerk.
“Zondag rond 16u lag ze op haar plaats,” vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Het plaatsen van een brug van duizend ton staal vergt heel wat vakmanschap en precisiewerk.”
123 meter lang
De nieuwe brug is 123 meter lang, 18 meter breed en vanaf het brugdek gemeten 23 meter hoog. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. Alles samen kost het project elf miljoen euro. De komende maanden wordt het betonnen brugdek gebouwd en worden de brug en de landhoofden verder afgewerkt.
De nieuwe brug wordt stroomafwaarts van de huidige brug gebouwd, zodat het verkeer zo lang mogelijk over de oude brug kan blijven rijden. Tijdens het aanleggen van de definitieve weg wordt de Jozef Simonslaan gedurende één maand onderbroken. Normaal zal dat van eind september tot eind oktober zijn. De oude brug wordt dan in november gesloopt. Zonder tegenslagen verwacht de Vlaamse Waterweg dat de nieuwe brug in juni volgend jaar in gebruik kan worden genomen.
Intussen zijn 45 van de 62 bruggen over het Albertkanaal al verhoogd in functie van het vierlagencontainertransport. Twaalf bruggen andere zitten in de uitvoeringsfase.
Zorgen om huiszwaluwen
Niet alleen het invaren van de brug had veel bekijks. Naar het aan- en afvliegen van de huiszwaluwen onder de oude brug kwamen minstens even veel mensen zien. De grootste huiszwaluwenkolonie van de streek brengt er voor de laatste keer onder de oude brug haar jongen groot. De vijftig kunstnesten onder de oude brug vormen rond deze periode van het jaar altijd één grote vogelkraamkliniek.
De Vlaamse Waterweg zal een huiszwaluwentoren naast de nieuwe brug bouwen, in de hoop dat de diertjes bij de afbraak van de oude brug zich daar gaan herhuisvesten. Al is het lang niet zeker of deze verhuisoperatie zal lukken. Huiszwaluwen zijn erg honkvast en verstoringsgevoelig.
Jammer genoeg staat de soort al onder grote druk, onder meer omdat ze niet genoeg slijk meer vindt om nesten te maken door de droogte. De kolonie die vroeger hoog in de silo's van de Stokerij naast het kanaal in Wijnegem broedde, is verdwenen sinds de appartementen er zijn gekomen.
De Vlaamse Waterweg heeft op de dijk naast de nieuwe kanaalbrug in Viersel ook een huiszwaluwentoren gezet, maar die slaat niet aan. Huiszwaluwen voelen zich beter onder een brug dan in een prefabtoren naast een brug. De vogelliefhebbers uit de buurt houden hun hart vast.
Kristin Matthyssen