Nieuws uit de OCMW raad van 12 januari 2015

Op 12 januari 2015, over deze onderwerpen: OCMW

Aanpassing huurprijzen seniorenwoningen.

De interpellatie ging over de reeds lang gevraagde en beloofde aanpassing van de huurprijzen voor de seniorenwoningen. Deze vraag dateert reeds van vorige legislatuur en de huidige meerderheid stelde een deadline op augustus 2014. Omdat die reeds een half jaar verstreken was, vroegen wij een stand van zaken, nadat we zelf hadden overlopen welke stappen er reeds werden gezet.  Uit het antwoord van de voorzitter bleek dat men niet alleen de prijzen wil aanpassen. Ze willen dit kaderen in het steunreglement bij huisvesting in de seniorenwoningen. Men gaat niet alleen de huurprijzen herbekijken en bepalen maar ook de toelatingscriteria herbekijken (rekening houdend met eigendommen, spaargelden enz…), bekijken in hoeverre men oude contracten kan aanpassen en bovendien de gemeenschappelijke ruimte,de kosten en de dienstverlening van de Technische Dienst en de taak van de maatschappelijk assistent onder de loep nemen. Het gaat in totaal over 55 flats waarvoor moet gezorgd worden dat ze bewoond blijven (inkomsten nodig).
Het gaat dus duidelijk om veel meer dan enkel de huurprijzen. Men is er mee bezig. Op onze vraag naar een timing werd aarzelend geantwoord dat men denkt  tegen juli een voorstel op tafel te kunnen leggen.

Afschaffing Vast Bureau

We vroegen nl. de stemming om het Vast Bureau af te schaffen en wel om volgende redenen. Een Vast Bureau is overbodig, veel gemeenten werken zonder(tot hiertoe dus op 2 jaar tijd maar 3 keer VB geweest, nu al 9 maanden geen nood aan Vast Bureau en agenda ocmw wordt er niet overladen door). Er waren meerdere discussies over de bevoegdheid van het Vast Bureau (welke beslissingen mogen er genomen worden).  Het zou ook een geldbesparing betekenen (zitpenningen). En uiteraard de indruk die we hebben dat men graag delicate punten in het Vast Bureau beslist omdat daar weinig oppositie is. Jammer genoeg stemde de meerderheid neen zodat dit niet door kan gaan. De argumenten van de voorzitter om het Vast Bureau niet af te schaffen waren: in de grote vakantie kan dit soms handig zijn want dan is er 2 maanden geen raad; met het vooruitzicht dat er nog veel werken volgen aan het patrimonium is een Vast Bureau nuttig; in noodsituaties : bij rampen, opvang e.d…moet er een raadsbeslissing zijn, een Vast Bureau is dan snel bijeen geroepen. Al deze argumenten kunnen echter weerlegd worden. Dit alles kan volgens ons in gewone raadszittingen besproken worden en indien nodig kan er een extra raad georganiseerd worden (bv. In juli 2013 gebeurde dit ook ivm een bouwdossier).

Steunreglement voor medische kosten.

Een nuttig instrument om mee te werken, zodat voor iedereen hetzelfde geldt en het voor de maatschappelijk werkers ook duidelijk is wie wat kan vragen/krijgen. Dit voorkomt willekeurige of moeilijke en trage beslissingen.