Nieuws uit de OCMW raad van 30 maart 2015

Op 30 maart 2015, over deze onderwerpen: OCMW

Valse brandalarmen Hof Van Ocken.

Sinds de ingebruikname van de sociale woningen Hof Van Ocken te Emblem is er ongeveer elke maand vals brandalarm (nu een 7-tal keren) geweest. Wij stelden een aantal kritische vragen over de installatie, de keuring en over mogelijke oorzaken. De OCMW voorzitter bevestigde dat er een probleem is.  De valse alarmen komen door de detectoren. Door welke juist kan men niet achterhalen enkel de zone waarin dit gebeurt. Uiteraard komt telkens de brandweer. Voor de eerste  interventie moet er 120,- euro betaald worden en 350,- euro voor de volgende keren. Er werd recent getest of de detectoren gemakkelijk afgaan bij het roken van een sigaar maar dit blijkt niet het geval. Kwaad opzet is dus niet uitgesloten. Feit is dat dit probleem zich al stelt van vorige zomer en dat er nog geen oplossing voor gevonden werd. Wij hebben er dan ook op aangedrongen hier zo spoedig mogelijk werk van te maken. Mits de nodige onderzoeken, evt. ook gesprekken met de bewoners enz..moet er een oplossing gevonden kunnen worden.

Renovatiewerken LOI Emblem en kantoren OCMW Oelegem

Er stonden twee punten op de agenda i.v.m. het aanstellen van een ontwerper. Het ene voor renovatiewerken aan het pand van de vroegere bibliotheek en het LOI in Emblem. Het andere voor de binnenrestauratie van de zetel van het OCMW te Oelegem. Wij hadden eerder al onze bedenkingen geuit ten overstaan van deze renovatieprojecten en hebben met de ganse N-VA fractie dan ook tegen gestemd. Voor het pand in De Dorpsstraat, Emblem vinden wij de geraamde 500.000,- euro teveel voor de renovatie van een bouwvallig pand. Bovendien stellen wij ons vragen over de plannen rond de bestemming van de bovenverdieping.
In verband met de OCMW zetel zijn wij geen voorstander van de restauratie omdat wij liever geen kosten meer aan dit gebouw willen doen vermits de overheid ernaar streeft de OCMW’s in de gemeentebesturen te integreren tegen 2019. N-VA is van oordeel dat het veel efficiënter zou zijn wanneer er vanaf dan één infrastructuur zou zijn, een “sociaal huis”, voor alle diensten van gemeente en OCMW. Eén loket voor alle sociale hulp- en dienstverlening naar alle bewoners toe zou niet alleen klantgericht zijn maar werkt ook drempelverlagend.