Nieuws uit de OCMW raad van 2 februari 2015

Op 4 februari 2015, over deze onderwerpen: OCMW

Interpellatie over het concept Sociale kruidenier.

In het verleden werd er al eens geopperd om in de voormalige bib van Emblem de gratis voedselverdeling te laten doorgaan of er een sociale kruidenier in onder te brengen. Concrete beslissingen waren er echter nog niet genomen.  Omdat het gebouw kortelings gerenoveerd wordt, wilden we dit toch nog eens expliciet onder de aandacht brengen zodat er rekening mee kan gehouden worden bij de uitvoering van de werken.
In onze interpellatie verwezen we naar de werking van de sociale kruidenier in Lier.  Verder is het aanbod in onze regio beperkt wat voedselverdeling/bedeling/sociale kruidenier betreft.
Omdat een sociale kruidenier kan evolueren naar een sociaal restaurant vroegen wij om de mogelijkheden voor een eventuele opstart te onderzoeken en de nodige ruimte te voorzien.
De voorzitter antwoordde dat de vraag nog wat te vroeg is om dit te concretiseren maar dat men inderdaad wel de intentie heeft bij de aanpassingswerken rekening te houden met het concept sociale kruidenier.

Herstellingswerken aan verschillende woonvoorzieningen van OCMW Ranst.

In het kader van een interpellatie van Groen werd er gesproken over noodzakelijke herstellingswerken aan Hof Terwagne in Ranst en Kleine Garve in Oelegem. De problemen zoals: vochtinfiltraties, afbladderende verf, gescheurde buitenbepleistering, haperende lift ed. zijn een oud zeer. Wij konden dit tijdens de rondgang bij het begin van de legislatuur zelf vaststellen. We zijn nu twee jaar verder en nog steeds is er geen aannemer aangesteld om die herstellingswerken uit te voeren.
Volgens de voorzitter is het feit dat er nog geen technisch coördinator kon aangeworven worden de reden waarom de herstellingswerken nog niet zijn gestart. Omdat de technisch coördinator de herstellingswerken zou moeten opvolgen, heeft men nog geen aannemer willen aanstellen.
Ondertussen blijven er mensen in flatjes met vochtproblemen wonen.
Reeds in 2013 heeft N-VA erop gewezen dat er tijdig naar een vervanging moest gezocht worden voor de twee werkmannen die op pensioen gingen. Het laattijdig opstarten van de aanwervingsprocedure is nu mede de oorzaak voor het niet kunnen opstarten van de nodige herstellingswerken aan verschillende woonvoorzieningen van OCMW Ranst.