OCMW bouwt eerste sociale woningen

Op 6 september 2013, over deze onderwerpen: In de pers, OCMW

Op vrijdag 6 september werden de eerste sociale woningen van de gemeente Ranst aan de pers voorgesteld.
Enkel de OCMW raadsleden van N-VA waren aanwezig om de voorstelling van deze woningen in aanbouw bij te wonen.

Artikel: Het Nieuwsblad 06/09/2013

RANST - Aan de Dorpstraat in Emblem wordt begin volgend jaar de bouw van 14 sociale huurwoningen voltooid. Het OCMW van Ranst doet voor de verhuring en het beheer van de appartementen beroep op de kennis van de Lierse Maatschappij voor de Huisvesting.

De sociale woningen worden gebouwd op de gronden rond het voormalige domein Hof Van Ocken. Het OCMW kocht deze gronden in 1993 op. In 2005 werden er 16 woningen in gebruik genomen, voornamelijk bestemd voor senioren. Begin 2014 moet ook de bouw van 14 sociale huurwoningen voltooid zijn. Het zijn de eerste sociale woningen die Ranst zal verhuren. De totale kostprijs van het project bedraagt 2,5 miljoen euro, waarvan 1,12 miljoen euro gesubsidieerd is door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen. In het zelfde complex zullen vanaf 2014 ook de bibliotheek van Emblem en een kinderopvang huizen.

‘Onze gemeente heeft niet veel ervaring met sociaal woonbeleid. Deze appartementen zijn immers nog maar de eerste sociale huurwoningen in Ranst’, zegt Stan De Schutter (CD&V), OCMW-voorzitter. ‘We hebben nog steeds een lange weg te gaan, meer deze woningen zijn een mooie aanzet naar meer.’

Omwille van het gebrek aan expertise op het gebied van sociaal woonbeleid, klopte het OCMW aan bij de Lierse Maatschappij voor de Huisvesting (LMH). ‘De LMH is dicht bij onze gemeente actief en heeft een uitgebreide technische bagage op vlak van de verhuur en het beheer van sociale woningen’, zegt De Schutter. ‘We werken al een lange tijd in goede verstandhouding samen aan dit project.’

De inschrijvingsprocedure voor de sociale woningen start op dinsdag 24 september. Kandidaat-huurders kunnen zich dan tussen 15 uur en 18 uur inschrijven bij het OCMW van Ranst. Op dinsdag 1 oktober volgt er een tweede inschrijvingsmoment op dezelfde uren. De volgorde van inschrijving is belangrijk en mensen die tijdens de laatste zes jaar zeker drie jaar in Ranst hebben gewoond, krijgen voorrang. De appartementen worden toegewezen op basis van gezinsgrootte. In een tweede fase worden weerhouden kandidaten uitgenodigd bij de LMH om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.