Sint-Gummaruspad vertelt geschiedenis

Op 11 oktober 2020, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Vandaag traden wij in de voetsporen van Sint Gummarus langs het vernieuwde Sint Gummarus pad.
Burgemeester Johan de Ryck, schepen Leen Baeten, gemeenteraadsvoorzitter John Oliviers, gemeenteraadslid An Willems en voorzitter N-VA Ranst Rudi Borgmans wandelden mee na een boeiende inleiding door Bart Janssens.
Bedankt aan alle vrijwilligers voor het harde werk en aan de toeristische dienst voor de geslaagde organisatie.

Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 13 Okt. 2020

Uitgerekend op de feestdag van Sint Gummarus werd in zijn geboortedorp Emblem het vernieuwde Sint-Gummaruspad voorgesteld.
De tocht is 6,5 km lang en vertrekt en eindigt aan de Sint-Gummaruskerk in de Dorpsstraat.
Er zijn weinig historisch betrouwbare gegevens over het leven van de heilige Gummarus van Lier te vinden. Hij wordt als de stichter van Lier beschouwd, maar de Emblemse parochiekerk staat op de plek waar de heilige werd begraven. Hij zou geboren zijn aan de Kleine Nete omstreeks 664. Zijn ouders waren grootgrondbezitters die deel uitmaakten van de lokale Frankische adel. De wandelaars die aan de kerk vertrekken stappen even richting Lier. Aan de rechterzijde tussen huisnummers 28 en 30 staat een houten deur met traliewerk. Dat is alles wat er overblijft van de vroegere gemeenteschool, gemeentehuis en gevangenis. Op ongeveer honderd vierkante meter kregen honderd kinderen les én werden de criminelen opgesloten. In Emblem was er blijkbaar veel misdadigheid te beteugelen, want even verder is in het mooie gemeentehuis van Jaak Winders alweer een gevangenis te bespeuren.
Bedevaartsoord
De vernieuwde Sint-Gummaruswandeling werd door de themaraad Sint-Gummaruspad opgesteld. Chris De Ceulaerde was nauw betrokken bij de redactie en legt uit waarom de heilige vaak met een bron en een staf werd afgebeeld. “Waar nu de SintGummaruskapel staat deed Gummarus een bron ontspringen door met zijn staf op de grond te slaan. Hij deed dat uit medelijden met zijn onderdanen, die van zijn vrouw Grimmara nauwelijks te drinken kregen. Het water uit die bron werd geneeskundige kracht toegeschreven en de plek werd een bedevaartsoord.”
Op deze plek kunnen de wandelaars even verpozen op een bank die gemaakt is uit lokaal hout. Dan gaat de wandeling over de brug, waar drie waterwegen te zien zijn. De smalle Bollaak, het Netekanaal en de Kleine Nete. Daar is ook het reservaat van het zomerklokje te vinden. Dat bloeit eind april, begin mei. Over het Netekanaal gaat de tocht vooral door natuurgebied. Na zijn ongelukkig huwelijk met Grimmara wilde Gummarus zich terugtrekken uit de maatschappij. Op een eiland in de Nete bouwde hij een houten kapel ter ere van Sint Pieter. Dat werd meteen het begin van de stad Lier.
De brochure over de wandeling is te vinden in de bibliotheek van Ranst en bij de dienst toerisme.
Sylvain Liekens