Trajectcontrole Ranstsesteenweg terug naar af.

Op 11 september 2014, over deze onderwerpen: In de pers

De tussenkomst van  Lutgart Van Dessel was klaar en duidelijk een uitgave van 60.000,00€ voor het wegnemen van de verkeerseilanden aan de Ranstsesteenweg is onaanvaardbaar. Deze werken dienen gekaderd te worden in de structurele aanpak van de problematiek van de volledige Ranstsesteenweg. Dankzij de gebundelde stem van de oppositie kon het College geen meerderheid bekomen voor haar plan.
 

Artikel: Gazet Van Antwerpen 11 september 2014

Het is nog steeds onduidelijk wat er met de trajectcontrole op de Ranstsesteenweg zal gebeuren. De gemeente wil het doen werken door twee verkeerseilanden af te breken.
Begin 2012 liet het gemeentebestuur van Ranst een trajectcontrolesysteem installeren op een gedeelte van de Ranstsesteenweg. Het verkeer tussen Lier en het centrum van Ranst zou er voortaan nog maar 50 kilometer per uur kunnen rijden. Het systeem kostte 75.000 euro.
Pas na een jaar stelde de gemeente vast dat beboeten op het traject onmogelijk was. Twee verkeerseilanden op de steenweg zorgen er namelijk voor dat er over het volledige traject niet dezelfde snelheidsregels gelden.
Het gemeentebestuur wil de verkeerseilanden weg wat nog eens 60.000 euro zou kosten. “Het leek ons zinvol om het systeem toch te houden, want een verhuis van het systeem zou 10.000 euro meer kosten “Wanneer de plateaus weg zijn, geldt er over de hele lengte een zone 50 en kunnen we snelheidsovertreders ook wettelijk beboeten”, zegt Fernand Bossaerts (CD&V), schepen van Mobiliteit in Ranst.
Het plan werd tijdens de jongste gemeenteraad voorgelegd, maar afgekraakt door de oppositiepartijen. “Zoveel geld uitgeven om twee verkeersplateaus weg te nemen, is volstrekt onaanvaardbaar”, zegt Lutgart Van Dessel (N-VA).

Geen beslissing zonder voltallige raad
Op de gemeenteraad stemden de 12 oppositieraadsleden tegen het plan. Omdat de meerderheid ook maar uit 12 raadsleden bestond, wordt de afbraak van de plateaus opnieuw in de koelkast gezet.

Artikel: Het Nieuwsblad 11 september 2014

Het is nog steeds onduidelijk wat er met de trajectcontrole op de Ranstsesteenweg zal gebeuren. De gemeente wil daarvoor twee verkeerseilanden afbreken, maar de buurt en de oppositie vinden dat geldverspilling.
Begin 2012 liet het gemeentebestuur van Ranst een trajectcontrolesysteem installeren op een gedeelte van de Ranstsesteenweg. Het verkeer tussen Lier en het centrum van Ranst zou er voortaan nog maar 50 kilometer per uur kunnen rijden. Het systeem kostte 75.000 euro. Pas na een jaar stelde de gemeente vast dat beboeten op het traject onmogelijk was. Twee verkeerseilanden op de steenweg zorgen er namelijk voor dat er over het volledige traject niet dezelfde snelheidsregels gelden.
Aanvankelijk besloot het bestuur in november 2013 om de trajectcontrole dan maar te verhuizen naar de Liersesteenweg richting Zandhoven, tussen de ring van Lier (R16) en de Nijlensesteenweg. Het plan om de twee verkeerseilanden te verwijderen werd toen nog afgedaan als te duur. In juni van dit jaar werd er dan toch gekozen voor het behoud van het systeem op de Ranstsesteenweg. Het afbreken van de verkeerseilanden zou de gemeente nog eens 60.000 euro kosten.
‘Het leek ons zinvol om het systeem toch te houden, want een verplaatsing zou 10.000 euro meer kosten’, zegt Fernand Bossaerts (CD&V), schepen van Mobiliteit in Ranst. ‘Als de plateaus weg zijn, geldt er over de hele lengte een zone 50 en kunnen we snelheidsovertreders ook wettelijk beboeten.’
Het plan werd tijdens de gemeenteraad van maandag voorgelegd, maar afgekraakt door de oppositiepartijen. ‘Zoveel geld uitgeven om twee verkeersplateaus weg te nemen is volstrekt onaanvaardbaar’, zegt Lutgart Van Dessel (N-VA). ‘De ingreep moet worden gekaderd in de totale aanpak van de structurele problemen van de hele steenweg. Op korte termijn lijkt een verplaatsing ons dan ook de enige nuttige en aanvaardbare investering.’
Die structurele problemen zijn onder meer het gebarsten wegdek en de geluidsoverlast die het verkeer daardoor veroorzaakt. Een actiecomité klaagt de kwestie al jaren aan. ‘Een trajectcontrole zal de leefbaarheid van de buurt alleen maar verhogen als de hele Ranstsesteenweg wordt heraangelegd’, zegt buurtbewoner Tom Vets. ‘Het gemeentebestuur heeft ons al heel veel beloftes gedaan die niet werden waargemaakt. Dat ze nu toch de verkeerseilanden willen afbreken, lijkt ons een teken dat er helemaal niets zal gebeuren. We hebben onze buik er ondertussen wel vol van.’

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is