Trajectcontrolesysteem verhuist

Op 20 november 2013, over deze onderwerpen: In de pers

Wat N-VA reeds lang vermoede wordt nu ook uitgevoerd.
Op 15/10/2013 heeft het politiecollege een voorstel gedaan aan het provinciebestuur om ANPR camera's te plaatsen op volgende 6 plaatsen:

1. Ranst/Lier Liersesteenweg N14/R16
  2. Ranst/Wommelgem Kromstraat N116/Kempenlaan
  3. Zandhoven Liersebaan N14/afrit E313
  4. Zandhoven Liersebaan N14/afrit E314
  5. Ranst Zandhovensesteenweg/afrit E34
  6. Zandhoven/Zoersel   Langestraat N14/afrit E34

De twee palen voor het trajectcotrolesysteem op de Ranstsesteenweg krijgen een nieuwe bestemming. Daarna zullen er nog bijkomend palen geplaatst worden.

Artikel: Gazet Van Antwerpen 20/11/2013

De camera’s op de Ranstsesteenweg tussen Broechem en de Liersesteenweg in Emblem die bedoeld waren om aan trajectcontrole te doen, hebben die taak nooit vervuld. Nu verhuizen ze naar de Liersesteenweg en de Oostmalsesteenweg om daar de snelheid te controleren. Op de Ranstesteenweg komen dan flitspalen.

Schepen Tine Muyshondt (CD&V) gaf dat als antwoord aan Luc Redig (Groen) die wilde weten wat de plannen zijn met de trajectcontrole die al twee jaar werkloos op de Ranstsesteenweg staat en zo’n 75.000 euro hebben gekost.

Probleem is dat op het traject ook twee verkeersplateaus zijn ingebouwd. Dat maakt snelheidscontroles en boetes onmogelijk want over het hele traject moet eenzelfde snelheidsregime gelden. “Er is een juridisch precedent van een uitspraak in die zin in Oud –Turnhout en daarom hebben we nooit de trajectcontrole kunnen uitvoeren. De mensen weten nu dat we daar niet kunnen beboeten dus de camera’s zijn daar nutteloos geworden. We willen ze nu plaatsen bij het binnenkomen van Ranst aan de Liersesteenweg aan het einde van de Lierse ring en dan op de Oostmalsesteenweg ter hoogte van Mollentstraat en de Nijlensesteenweg. Op dat traject dat ongeveer vier kilometer lang is mag je maximaal zeventig rijden. Op termijn zullen we proberen de hele gemeente met dit soort trajectcontrole te bestrijken.”

Ook burgemeester Hofmans (Open Vld) beklemtoonde dat de juridische betwistingen niet te voorzien waren. “Toen we drie jaar geleden met het idee begonnen was er geen enkel probleem Nu is dat dus wel het geval. We hadden ook de verkeersdrempels in de Ranstsesteenweg kunnen verwijderen maar dat vonden we een te dure oplossing.“

Het zal nog wel enkele maanden vergen eer alle formaliteiten vervuld zijn om de trajectcontrole echt te laten werken.