Slagboom voorkomt sluipverkeer en redt padden

Op 28 januari 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

In november 2018 heeft het vorige gemeentebestuur (de huidige oppositie) geoordeeld dat een definitieve knip het best aangewezen is om de verkeersleefbaarheid in de Knodbaan te vrijwaren.
Toen waren zij van oordeel dat het best was de proefopstelling voor een langere periode te behouden zodat het nieuwe bestuur een definitieve oordeel kon vellen.
Wij voeren uit wat zij in de gemeenteraad van november 2018 beslist hadden en nu vinden zij dat de ingreep eerst in de gemeenteraad besproken had moeten worden.
Geheugenverlies bij de huidige oppositie?!

Artikel in Het Nieuwsblad/Regionaal: Mechelen-Lier - 28 Jan. 2020

Op het kruispunt van de Knodbaan en de Beeldekensstraat staat sinds kort een slagboom die het sluipverkeer richting Schilde onmogelijk moet maken. Ook tijdens de paddentrek speelt de slagboom een belangrijke rol. De oppositie vindt dat de ingreep tijdens de gemeenteraad aan bod had moeten komen.
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA): “We hebben ons laten inspireren door een soortgelijke slagboom in Kalmthout. Onze slagboom blijft ook dicht tijdens de periode van de paddentrek. We hadden eerder voorgesteld om daar een soort ecotunnels te creëren, maar het vorige bestuur heeft ons toen niet gevolgd.”
“De weg is ondertussen al vernieuwd. We hebben voor die plek gekozen omdat stroomkabels vlakbij liggen die we nu voor de slagboom kunnen gebruiken. De slagboom werkt met een simkaart en kan worden geopend door landbouwers die in de buurt met tractors op hun velden moeten werken. Zo vermijden we dat ze met hun tractors over de drukke wegen moeten. Als de slagboom dicht is, zal er rode ledverlichting branden. Fietsers kunnen de slagboom omzeilen. Breder kon die ruimte niet zijn, anders proberen auto's er langs te rijden.”
Fernand Bossaerts (CD&V) en Bart Goris (Open VLD) vonden dat de ingreep eerst in de gemeenteraad besproken had moeten worden. Bossaerts vond de hindernis voor fietsers lastig. “Het heeft veel weg van een veldritparcours. Dit soort beslissingen hoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad”, zei hij.
Proefopstelling
De burgemeester volgt die redenering niet. “Het is nog maar een proefopstelling en we voeren gewoon een beslissing uit die het vorige bestuur al had genomen.”
Hij gaf ook nog mee dat de betonblokken die een eindje verderop staan voorlopig blijven, om te vermijden dat chauffeurs toch proberen om naast de slagboom te slalommen. (sl)