Programma 2024

Hieronder vindt u het verkiezingsprogramma van N-VA Ranst.

Het is een document waar heel wat tijd en werk in is gekropen en waar elk bestuurslid via werkgroepen zijn input in heeft gehad.

Ook de talrijke memoranda van het middenveld en het beleid dat door onze burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden in gang is gezet, vormden een grote inspiratie.

Per beleidsdomein geven we de N-VA-visie kort weer om vervolgens de speerpunten voor Ranst te benoemen en te verduidelijken hoe we deze speerpunten willen realiseren.

Dit programma geeft in algemene bewoordingen weer waar N-VA Ranst zich voor wil inzetten in de volgende bestuursperiode.

Kort overzicht

Inleiding - Thuis in Vlaanderen
    Warme, gezonde en aangename thuis
    Nieuwe thuis voor nieuwkomers
    Veilige thuis
    Financieel gezonde thuis
    Welvarende thuis
    Thuis in Vlaanderen

Ruimtelijke ordening
    Verspreide bebouwing verminkt ons platteland
    Maatschappelijke uitdagingen met ruimtevragen
    Geïntegreerde aanpak: met elkaar, niet naast elkaar

Speerpunten Ruimtelijke ordening

  •     We versterken onze kernen door kwalitatief te verdichten en de ruimte efficiënter te benutten
  •     We beschermen onze open ruimte en de landbouwgronden
  •     We voeren een omgevingsbeleid met een lange termijn visie

Leefmilieu
    Nu nog voorkomen in plaats van straks genezen
    No regret maatregelen en doorbraken forceren
    Begin met wat u zelf kan en betrek dan de rest

Speerpunten Leefmilieu

  •     We verbeteren de mobiliteit door alternatieven aantrekkelijker te maken
  •     We zorgen voor meer ruimte voor hemelwater, gezonde waterlopen en waterzuivering
  •     We investeren in het onderhoud, herstel en de verdere uitbouw van de riolering
  •     We hebben aandacht voor een groenere woonomgeving
  •     We zetten in op een structureel gezonde landbouw
  •     We verminderen de energiebehoefte en verankeren de klimaatreflex in het volledige beleid

Mobiliteit
    Verkeersveiligheid is onze topprioriteit op het vlak van mobiliteit
    Voor de N-VA is de fiets een volwaardig transportmiddel
    Vlotte verkeersdoorstroming als middel tegen files

Speerpunten Mobiliteit

  •     We zorgen voor meer verkeersveiligheid
  •     We moedigen het gebruik van de fiets aan
  •     We bevorderen de verkeersleefbaarheid door een vlotte doorstroming te realiseren

Wonen    
    Levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen
    Sociaal woonbeleid

Speerpunten Wonen

  •     We zorgen voor een betaalbaar en divers woonaanbod
  •     We verdedigen een sociaal woonbeleid op maat van de gemeente en haar inwoner
  •     We streven naar een kwaliteitsvol woonaanbod in een duurzame woonomgeving

Veiligheid    
    Een veilige gemeente is de basis van een gemeente in vorm
    
Speerpunten Veiligheid

  •     We geven richting aan de lokale politie
  •     We betrekken burgers bij het veiligheidsbeleid

Economie en Middenstand    
    De middenstand zorgt voor een levendige dorpskern


Speerpunten Economie en Middenstand

  •     We organiseren een ondernemingsvriendelijk beleid
  •     We creëren leefbare kernen

Sociale zaken en Welzijn
    Een lokale gemeenschap waar er plaats is voor iedereen

Speerpunten Sociale zaken en Welzijn

  •     We voeren een beleid op maat van jonge gezinnen
  •     We hebben aandacht voor zorg, gezondheid en preventie
  •     We vergeten de mensen met een beperking niet
  •     We ondersteunen onze senioren
  •     We voeren een gericht beleid om armoede structureel aan te pakken

Onderwijs en Kinderopvang    
    Toponderwijs is het hart van onze gemeenschap
    Kinderopvang

Speerpunten Onderwijs en Kinderopvang

  •     We zijn voorstander voor multi-inzetbare scholen
  •     We nemen onze rol op als lokale onderwijsregisseur
  •     We zien het aanbieden van gemeentelijk basisonderwijs als een troef
  •     We nemen de regierol op in de kinderopvang

Vrije Tijd
    Vrije tijd vormt mee de gemeenschap

Speerpunten Vrije Tijd

  •     We faciliteren het verenigingsleven
  •     We ondersteunen kwalitatief sportbeleid voor iedereen
  •     We creëren ruimte voor onze kinderen en jongeren
  •     We spelen toerisme uit als troef

Bestuur: organisatie en financiën    
    Een lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt

Speerpunten Bestuur: organisatie en financiën

    We staan garant voor een financieel gezonde gemeente met een goede dienstverlening

 

Thuis in Vlaanderen

Het verhaal van de N-VA is een verhaal van gemeenten waar Vlamingen thuis zijn. Het is een verhaal van gemeenten die de strijd aangaan tegen het groeiend onbehagen in de samenleving.

De N-VA wil sterke lokale besturen, met de nodige bevoegdheden om voor hun burgers beleid te voeren. Lokale besturen staan het dichtst bij de burger. Ze kunnen nog echt beslissingen nemen die ervoor zorgen dat mensen zich blijven ‘thuis voelen’ in de eigen buurt. Dat burgers zich ergens goed voelen, verbonden mee voelen, verankerd zijn.

Aangename en gezonde thuis

N-VA-gemeentebesturen zorgen voor propere en veilige dorpskernen met groen en slimme mobiliteit.

Ze geven zuurstof aan het rijke, Vlaamse verenigingsleven dat we terugvinden in onze sportclubs, in onze jeugdbewegingen, in onze culturele verenigingen, ... zodat de gemeente een aangename en gezonde thuis is.

Nieuwe thuis voor nieuwkomers

N-VA-gemeentebesturen wijzen nieuwkomers niet enkel op hun rechten, maar ook op hun plichten.

Ze zetten in op Vlaams burgerschap, waarbij we nieuwe Vlamingen integreren in ons verhaal en onze gemeente niet alleen een woonplaats, maar ook een nieuwe thuis wordt.

Veilige thuis

Het verhaal van de N-VA is een verhaal van gemeenten waarvoor veiligheid een absolute kerntaak is.

N-VA-gemeentebesturen staan in voor de veiligheid van hun burgers. Ze stellen paal en perk aan straffeloosheid en zetten daarvoor alle instrumenten in die ze daarvoor tot hun beschikking hebben. Overlastproblemen laten we niet etteren, maar pakken we krachtdadig aan.

Financieel gezonde thuis

Het verhaal van de N-VA is ook een verhaal van bestuurders die hun gemeentefinanciën goed beheren.

Die dus niet boven hun stand leven, maar de tering naar de nering zetten. Die welvaart creëren voor al hun inwoners. Vlaamse welvaart. Dat vraagt sterke lokale besturen, met de nodige bevoegdheden en middelen om voor hun burgers beleid te voeren. Efficiënt en goed gemanaged.

Welvarende thuis

Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. N-VA-gemeentebesturen geven ruimte aan ondernemen en maken van hun gemeente een welvarende thuis. Het zijn gemeenten die soms ‘neen’ zeggen, maar ook ‘ja’ durven zeggen. Moeilijke keuzes worden consequent verdedigd als ze nodig zijn om onze welvaart en die van onze burgers veilig te stellen. N-VA-gemeenten bestrijden armoede niet door geld uit te delen, maar door mensen aan een vorming of een job te helpen. Voor wie het moeilijk heeft, wordt gezorgd.

 

Thuis in Vlaanderen

N-VA-gemeenten zijn gemeenten waar Vlamingen zich thuis voelen. Ze garanderen onze veiligheid, bieden hun burgers ankers en beschermen onze manier van leven. Ze creëren welvaart voor burgers, voor bedrijven, voor Vlaanderen. Dit is de kern van elk lokaal N-VA-programma.

Ruimtelijke ordening

Landelijk karakter van Ranst

Foto: De woonbehoeftestudie en de bouwvisie zorgen voor het evenwicht tussen wonen, landbouw en natuur om het landelijk karakter van Ranst te bewaren

 

Verspreide bebouwing verminkt ons platteland

Vlaanderen is een zakdoek groot, dichtbevolkt en tot op het bot verkaveld. Dat lappendeken aan bebouwing maakt ons Europees koploper op vlak van ruimtebeslag en verharding waarvan de oppervlakte blijft stijgen. Dat gaat niet alleen ten koste van landbouw en natuur, maar brengt ook enorme kosten met zich mee door files, aanleg van infrastructuur en nutsvoorzieningen.

Maatschappelijke uitdagingen met ruimtevragen

Tegelijkertijd stijgt de behoefte aan betaalbare woningen en voorzieningen. De wateroverlast, de boerenprotesten, de CO2-emissies… Ze tonen aan dat we op ruimtelijke en milieumatige grenzen stoten waarmee we rekening moeten houden. Voor die maatschappelijke uitdagingen hebben we een andere aanpak nodig dan de manier waarop we vandaag onze ruimte benutten. Die ligt klaar met de bouwshift: het plan om de open ruimte te vrijwaren en onze kernen kwalitatief te verdichten door de bebouwde ruimte efficiënter te benutten. Dat betekent niet minder bouwen, maar wel slimmer bouwen.

Geïntegreerde aanpak: met elkaar, niet naast elkaar

Het vraagt een geïntegreerde aanpak over meerdere beleidsdomeinen, want ingrepen in de ruimtelijk ordening hebben een invloed op het mobiliteitsgedrag, het betaalbaar woonaanbod, de toegang tot landbouwgrond, de concurrentiekracht van bedrijven, onze energiebehoefte en de CO2-uitstoot.

 

We versterken onze kernen door kwalitatief te verdichten en de ruimte efficiënter te benutten    

  • Dankzij ons strategisch vastgoedbeleid sturen we de ontwikkelingen in de juiste richting. We onderhouden sterke relaties met ontwikkelaars, maar handhaven ook duidelijke grenzen, waarbij we altijd de regie behouden.
  • We bieden ontwikkelingskansen aan alle sectoren die behoefte hebben aan ruimte, waarbij we streven naar versterking van de kern, met respect voor het landelijke karakter van onze gemeente.
  • We hanteren een actief beleid om leegstand, verwaarlozing en onderbenutting van panden of percelen tegen te gaan.
  • Ons streven is niet om minder te bouwen, maar om slimmer te bouwen door kwalitatieve verdichting en een efficiënter gebruik van ruimte, wat het rendement van ons bestaande ruimtegebruik verhoogt.

We beschermen onze open ruimte en de landbouwgronden

  • We vermijden het aansnijden van open ruimtes en bouwen niet meer op afgelegen locaties die ver verwijderd zijn van openbaar vervoer en voorzieningen.
  • We ijveren voor een leefbare gemeente met voldoende groen en ruimte voor de natuur zonder de lokale economie te schaden.
  • Het behoud van open ruimtes wordt stevig verankerd in ons omgevingsbeleid.
  • We ontwikkelen een visie om het oneigenlijk gebruik van landbouwgebied te bestrijden, met als doel landbouwgrond betaalbaar te houden voor boeren.
  • We plaatsen een moratorium op de verkoop van landbouwgronden. Deze gronden worden strategisch ingezet om de landbouw te verduurzamen en jonge, familiale boeren perspectief te bieden.

We voeren een omgevingsbeleid met een lange termijn visie

  • We anticiperen op en houden rekening met de vergrijzing en gezinsverdunning om passende woningen te voorzien. De betaalbaarheid voor jonge gezinnen vormt eveneens een uitdaging. Door te focussen op kernversterking streven we ernaar het juiste type woningen op de juiste plaats te realiseren om aan deze behoeften te voldoen. Kwalitatieve verdichting verbetert de leefbaarheid, waarbij we streven naar meer dan alleen het wettelijk vereiste.
  • Gebruikmakend van voorwaarden en lasten in de vergunningverlening dragen degenen die op strategische locaties in onze kern mogen bouwen bij aan een kwaliteitsvollere leefomgeving. Dit omvat onder andere meer publieke en groene ruimte, nieuwe doorsteken voor zacht verkeer, deelmobiliteit, publieke laadpalen en architectuur die ons landelijk karakter bewaart en sociale cohesie en ontmoeting stimuleert.
  • Onze doelstelling is om in te zetten op de uitbouw van een functioneel en recreatief netwerk van trage wegen en autoluwe schoolomgevingen.

Leefmilieu

Eindelijk riolering in de Everhoek

Foto: Geen loze beloften – N-VA voert uit !  Na 40 jaar eindelijk riolering in de Everhoek

 

Nu nog voorkomen in plaats van straks genezen

De CO2-uitstoot verminderen, afval vermijden, bezuinigen op het energieverbruik… we weten wat we moeten doen en de plannen liggen klaar. We gebruiken de nieuwe legislatuur om tot actie over te gaan.

Ons principe is dat de vervuiler betaalt. Wie zuinig en duurzaam omgaat met land, water, energie en materialen moet gestimuleerd worden. Wie uitstoot, loost of ontbost moet de werkelijke milieukost dragen.

No regret maatregelen en doorbraken forceren

We gaan concreet aan de slag met hetgeen vandaag haalbaar en betaalbaar is, we schalen op wat nu goed werkt en versnellen waar kansen liggen om in 2030 een betekenisvol verschil gemaakt te hebben ("no regret").

Maar we kijken verder naar hoe klimaatneutraliteit in 2050 er voor onze gemeente kan uitzien. Dat vereist brongerichte maatregelen en moeilijke processen die één legislatuur overstijgen. Toch moeten we dit nu opstarten om structurele langetermijneffecten te behalen die het ware verschil zullen maken voor de generaties na ons (doorbraken).

Begin met wat u zelf kan en betrek dan de rest

We spelen een sleutel in het afvalbeheer en zijn bevoegd voor de minst en minder hinderlijke activiteiten. De zorg voor het klimaat is echter de verantwoordelijkheid van iedere burger. We geven als gemeente het voorbeeld en betrekken en stimuleren de burger zonder betutteling.

 

We verbeteren de mobiliteit door alternatieven aantrekkelijker te maken

  • We blijven streven naar verbetering van de luchtkwaliteit, wat essentieel is voor gezondheid en leefbaarheid. Dit om de inwoners van Ranst aan te moedigen om meer te fietsen en te wandelen.
  • We benutten het openbaar domein optimaal om woon- schoolomgevingen autoluw te maken.
  • Onze focus ligt op fietsers daarom investeren we in hoogwaardige fietspaden en trage verbindingen, terwijl we gelijktijdig het woon-werkverkeer per fiets aanmoedigen.

We zorgen voor meer ruimte voor hemelwater, gezonde waterlopen en waterzuivering

  • Door middel van ontharding, de aanleg van wadi's en bufferbekkens verbeteren we de opvang en infiltratie van hemelwater. Dit zorgt voor een stabiel grondwaterpeil, bevordert hergebruik en ontlast het rioleringsstelsel.
  • We gaan concreet aan de slag met ons hemelwater- en droogteplan. We verbeteren de opvang op openbaar domein en investeren in waterbesparende maatregelen voor onze eigen gebouwen.
  • Burgers worden actief betrokken en aangemoedigd om bij te dragen aan een goede waterhuishouding in bestaande woningen en bedrijven. Dit wordt gerealiseerd door het verminderen van verharding, het bevorderen van groendaken, het installeren van hemelwaterputten met aantoonbaar hergebruik en de implementatie van infiltratiebekkens. Deze betrokkenheid kan worden gestimuleerd door burgerinitiatieven, de inzet van klimaatcoaches of door middel van extra premies.

We investeren in het onderhoud, herstel en de verdere uitbouw van de riolering

  • Onze investeringen blijven gericht op het afkoppelen van directe lozingen in waterlopen, met als doel onze zuiveringsgraad te verbeteren.
  • De gemeentelijke saneringsbijdrage wordt enkel gebruikt waarvoor ze bestemd is: de aanleg en beheer van het rioleringsstelsel. Niet voor het opvullen van begrotingsgaten.
  • Er wordt voldoende budget gereserveerd voor onderhoud van de riolering, en we hanteren een planmatige aanpak voor inspecties om kostbare herstelwerkzaamheden of heraanleg te voorkomen.

We hebben aandacht voor een groenere woonomgeving

  • Het proces van verdichting wordt ondersteund door vergroening, wat resulteert in een verbetering van de leefbaarheid van de hele buurt en vermindert onze kwetsbaarheid voor droogte en hitte.
  • Initiatieven zoals vergroening, bebossing, vernatting en ontharding worden ingezet om specifieke doelen te behalen, zoals het vergroten van houtkanten, bosgebieden, natuurgebieden en het verminderen van verharding in open ruimtes.
  • De laatste overgebleven stukjes bos in woonomgevingen worden beschermd en omgevormd tot groene zones. Kapwerkzaamheden worden alleen uitgevoerd wanneer er geen andere opties zijn.
  • Gerichte subsidies worden gebruikt als stimulans voor verschillende initiatieven, waaronder bosbehoud, kleine landschapselementen, klimaatbestendige tuinen, hoogstamboomgaarden en het gebruik van inheemse beplanting. Op deze manier worden burgers aangemoedigd om hun buurt of tuin klimaatbestendiger te maken.

We zetten in op een structureel gezonde landbouw

  • We nemen de druk op onze open ruimte weg zodat water, natuur en landbouw opnieuw ruimte krijgen en elkaar versterken in plaats van beconcurreren.
  • Ranst heeft een overwegend landelijk karakter, en dit willen we graag behouden. Daarom ontwikkelen we een heldere visie met betrekking op het oneigenlijk gebruik van landbouwgebied.
  • We streven naar een structureel gezonde en duurzame landbouwsector, met als doel de familiale landbouwers een toekomstperspectief te bieden.
  • Er wordt specifieke aandacht besteed aan de landbouwsector, waarbij gezocht wordt naar mogelijkheden zoals het gebruik van biomassa of biogas, de installatie van kleinere windturbines, circulair watergebruik en het verbouwen van gewassen die dienen als duurzame bouwmaterialen.

We verminderen de energiebehoefte en verankeren de klimaatreflex in het volledige beleid

  • De verantwoordelijkheid voor het klimaat ligt bij elk individu. Sensibilisatie is van groot belang, maar we tonen altijd het goede voorbeeld met onze eigen gebouwen, diensten, vloot en openbaar domein.
  • We brengen de energiebehoefte van het gemeentelijk patrimonium in kaart en we nemen kortetermijnmaatregelen voor een snelle energiebesparing met duurzame materialen.
  • Onze communicatiekanalen en netwerken worden ingezet om zoveel mogelijk burgers te betrekken bij de klimaatreflex,  inclusief scholen, verenigingen, sociale huurders, middenstand, buurt- en wijkplatforms en de landbouwsector. We ondersteunen initiatieven met een sterk verhaal, zonder betutteling.
  • De klimaatreflex wordt verankerd in ons omgevingsbeleid, met als doel een betekenisvolle vermindering van CO2-uitstoot tegen 2030 en op lange termijn klimaatneutraliteit te bereiken.
  • We zetten ons in voor de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatplan, zoals de overgang naar LED-verlichting en energiebesparing.

We verkleinen de materialenvoetafdruk en verminderen het restafval

  • Ons aankoopbeleid fungeert als een hefboom voor duurzame materialen, diensten en investeringen, met een focus op het verminderen van wegwerpartikelen.
  • Ons afvalbeleid gaat voor minder. Het Lokaal Materialenplan dient als leidraad voor onze acties, en we werken samen met naburige gemeenten aan initiatieven om de afvalberg te verkleinen.
  • We implementeren een doeltreffend beleid om zwerfvuil en sluikstort tegen te gaan, in samenwerking met Mooimakers, en ondersteund door strikte handhaving.

Mobiliteit

Fietsstraat voor veiligheid

Foto: Een duidelijk wegbeeld is noodzakelijk voor de veiligheid van de fietsers en de scholieren

 

Verkeersveiligheid is onze topprioriteit op het vlak van mobiliteit

We moeten investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer.

Voor de N-VA is de fiets een volwaardig transportmiddel

Met een doordacht beleid en wat goede wil kan Vlaanderen zijn positie als fietsregio nog verder verstevigen. Meer dan de helft van de verplaatsingen die we met z’n allen maken, zijn korter dan 5 kilometer. Toch nemen we ook voor die kleine verplaatsingen meestal de wagen. Als N-VA zijn we een grote voorstander van de uitbouw van een degelijk en kwaliteitsvol fietspadennetwerk.

Vlotte verkeersdoorstroming als middel tegen files

De N-VA wil alle vervoermiddelen een juiste plaats geven in het verkeer. We bouwen verder aan netwerken voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer waarbij we geval per geval naar de beste oplossing zoeken. Op gemeentelijk vlak moeten we keuzes maken, rekening houdend met de lokale verkeerssituatie en de specifieke mobiliteitsnoden.

 

We zorgen voor meer verkeersveiligheid

  • Schoolstraten en fietszones worden ingericht op locaties waar dit waardevol is.
  • Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen onderzoeken we altijd de mogelijkheid van nieuwe doorsteekjes of langzame verbindingen.
  • We zorgen voor een wegbeeld en een inrichting van de gemeentewegen dat uitnodigt tot aangepast rijgedrag.

We moedigen het gebruik van de fiets aan

  • In overleg met de provincie en aangrenzende gemeenten streven we ernaar om het lokale fietsverkeer naadloos te integreren met het netwerk van omliggende gemeenten en het regionale fietsroutenetwerk. Zo wordt onze gemeente optimaal bereikbaar voor fietsers, zowel voor recreatie als woon-werkverkeer.
  • Projectontwikkelaars worden verplicht om ruime en goed bereikbare fietsenstallingen te voorzien, waarbij het principe geldt dat de fiets sneller en gemakkelijker toegankelijk moet zijn dan de auto.
  • Waar het niet mogelijk is om aparte fietspaden aan te leggen, zorgen we voor alternatieve fietsroutes, bijvoorbeeld via parallelle wegen.

We bevorderen de verkeersleefbaarheid door een vlotte doorstroming te realiseren

  • Verkeersstromen worden nauwkeurig geanalyseerd en in kaart gebracht. Op basis van deze gegevens stellen we een actueel mobiliteitsplan op en houden dit regelmatig bij. Op maat gemaakte ingrepen worden vervolgens geïmplementeerd, gebaseerd op data in plaats van perceptie.
  • We verzekeren een vlotte bereikbaarheid van de gemeentelijke diensten en de lokale handelaars.
  • Doorgaand verkeer wordt zoveel mogelijk op hoofdwegen gehouden.
  • We optimaliseren en evalueren de voorrangsregelingen, de afstelling van de verkeerslichten, bewegwijzering, snelheidsbeperkingen en verkeersremmende maatregelen.
  • De weginfrastructuur moet leesbaar zijn. Weggebruikers moeten intuïtief begrijpen waar hun plaats is en wie er voorrang heeft.

Wonen

Sociaal woonaanbod Speltlaan

Foto: Het sociaal woonaanbod aan de Speltlaan telt mee om het door Vlaanderen vastgestelde aantal sociale woningen in Ranst te behalen

 

Levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen

De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt.

Vooral het aanbod aan starterswoningen, woningen voor eenoudergezinnen en vormen die levenslang en aangepast wonen ondersteunen voor ouderen moeten nog verder uitgebreid worden.

Elke inwoner moet een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd hebben, op maat van zijn of haar behoeften en in een aangename en leefbare omgeving.

Sociaal woonbeleid

Steun en hulp moeten terechtkomen bij de mensen die er ook echt nood aan hebben. Aan dit verhaal zijn duidelijke rechten en plichten verbonden. Elke vorm van misbruik of fraude binnen het sociaal woonbeleid moet dan ook streng aangepakt worden, aangezien het net de zwaksten in onze samenleving zijn die hiervan het grootste slachtoffer zijn.

Daarnaast willen wij de weg van sociale insluiting blijven bewandelen en zien wij inburgering, werk en de kennis van de Nederlandse taal als belangrijke voorwaarden binnen het sociaal woonbeleid.

 

We zorgen voor een betaalbaar en divers woonaanbod

  • We voeren een beleid dat de renovatie van woningen aanmoedigt.
  • Bij grootschalige bouwprojecten leggen we een mix van woningtypes op, om een divers woningaanbod te waarborgen.
  • Om verkrotting en verloedering van het straatbeeld tegen te gaan, inventariseren we leegstaande en verwaarloosde panden en heffen hierop een lokale belasting. Op deze manier stimuleren we hergebruik en herbestemming van gebouwen voor woondoeleinden.

We verdedigen een sociaal woonbeleid op maat van de gemeente en haar inwoners

  • Sociale woningen zijn bedoeld voor Vlamingen die niet over voldoende middelen beschikken om zelf in hun huisvesting te voorzien.
  • Het vastgestelde aantal sociale woningen dat door Vlaanderen is bepaald, wordt als primair doel nagestreefd.
  • Bij het toewijzen van sociale woningen wordt voornamelijk rekening gehouden met lokale binding en een doelgroepenbeleid, zoals bepaald in het toewijzingsreglement.
  • We stellen noodwoningen beschikbaar voor mensen die zich in een tijdelijk precaire woonsituatie bevinden, bijvoorbeeld na een brand of wanneer hun woning onbewoonbaar is verklaard.

We streven naar een kwaliteitsvol woonaanbod in een duurzame woonomgeving

  • In het kader van woningbouw en grotere ontwikkelingen van woonprojecten moet rekening worden gehouden met de draagkracht van de buurt en de gemeente.
  • Bij de ontwikkeling en bouw van meergezinswoningen streven we naar een visie van levenslang wonen. Dit betekent dat woningen zo ontworpen worden dat ouderen ze kunnen aanpassen aan hun zorgbehoeften.

 

Veiligheid

BIN zorgt voor veiligheid

Foto: Veiligheid is geen zaak van politie en justitie alleen - Samen zorgen we voor veiligheid

 

Een veilige gemeente is de basis van een gemeente in vorm

Bij veiligheid voor een lokaal bestuur denken we snel aan de lokale politie. Hoewel dit logisch is, is het slechts 1 deel van het verhaal want een veilige gemeente is een collectieve verantwoordelijkheid van zowel politie, het lokaal bestuur als van de burgers.

Naast de politie kan het gemeentebestuur ook zijn verantwoordelijkheid nemen om een veilige gemeente te creëren door het beteugelen van overlast via de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes).

We gedogen geen criminaliteit of overlast en treden op als dat nodig is.

Het sluitstuk van een veilige gemeente zijn haar inwoners. Zij zijn het vaakst aanwezig op onze straten en pleinen en kunnen dus ook het meeste zien of doen.

 

We geven richting aan de lokale politie

  • De wijkwerking van onze lokale politie krijgt onze volledige steun. Zij zijn het best geplaatst om de gevoeligheden in de wijk te begrijpen en problemen tijdig te signaleren.
  • We onderzoeken de schaal van onze politiezone en zoeken indien nodig partners buiten de huidige zonegrenzen om.
  • We hanteren een nultolerantiebeleid tegen sluikstorters. Naast de GAS-boete krijgen sluikstorters via retributie ook de rekening voor de schoonmaakkosten gepresenteerd.
  • We kiezen voor een N-VA burgemeester die geweld, drugs en overlast aanpakt en zijn politionele bevoegdheden inzet om het samenleven in onze gemeente te verbeteren.

We betrekken burgers bij het veiligheidsbeleid

  • We voeren een preventie- en sensibiliseringsbeleid over drugs, verkeersveiligheid en diefstal.
  • Verschillende buurtinformatienetwerken (BIN's) zijn al actief in onze gemeente. We streven ernaar om deze waardevolle inzet van burgers te behouden en verder te verbeteren.

Economie en middenstand

Aangename winkelstraten

Foto: Het dorpspark, de nodige parkeerruimte en een fietszone zorgen voor een aangename winkelstraat

 

De middenstand zorgt voor een levendige dorpskern

Als N-VA dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen.

We willen ondernemers laten ondernemen en we willen ook een ondernemingsvriendelijk klimaat creëren. We beperken de administratieve lasten voor onze ondernemers zo veel als mogelijk.

De N-VA is een partij die ondernemers waardeert en hen liefst zo weinig mogelijk regeltjes oplegt.

 

We organiseren een ondernemingsvriendelijk beleid

  • Met een gericht subsidiereglement ondersteunen we de activiteiten die door de handelaarsverenigingen worden georganiseerd.
  • We pleiten voor open en tijdige communicatie over openbare werken. We beperken de hinder en reiken proactief informatie uit over de ondersteunende maatregelen van andere overheden.
  • Regelmatig gaan we in dialoog met zowel handelaars als handelaarsverenigingen.

We creëren leefbare kernen

  • Handelszaken moeten goed bereikbaar zijn voor iedereen. Via een gespreid aanbod van parkeerplaatsen,  verkeersluwe straten en fietsenstallingen kunnen de bezoekers zelf kiezen hoe ze het beste van de winkelkernen kunnen genieten.
  • De openbare ruimte richten we in tot een sfeervolle omgeving. Met terrassen en extra groen maken we van de dorpscentra aangename plaatsen om te vertoeven.

Sociale zaken en Welzijn

Huis van het Kind

Foto: Vragen over kinderopvang, gezondheidszorg, vrijetijdsaanbod, opvoedingsondersteuning, en veel meer: het Huis van het Kind is er voor U

 

Een lokale gemeenschap waar er plaats is voor iedereen

Een sterk sociaal weefsel en een leefbare buurt staan hierbij voorop.

Wie het moeilijk heeft, willen we verder helpen, tot mensen hun situatie hebben verbeterd en weer zelfredzaam zijn.

Vast werk en een eigen woning blijven de beste garanties tegen armoede.

Sociale uitsluiting en vereenzaming moeten maximaal vermeden worden door de deelname aan het maatschappelijke en gemeenschapsleven te versterken. Sterke buurtnetwerken zorgen ervoor dat mensen verankerd zijn in hun eigen leefomgeving en dat mensen naar elkaar omkijken.

Het lokale zorgaanbod moet toegankelijk zijn en focussen op gezondheid, preventie en sensibilisering.

En ook voor wie zorgt moet gezorgd worden.

 

We voeren een beleid op maat van jonge gezinnen 

  • Als lokale partij willen we inzetten op voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang.
  • Het lokaal bestuur neemt zijn rol als regisseur op, zowel voor voorschoolse als buitenschoolse kinderopvang.
  • Waar mogelijk worden voorrangsregels ingebouwd voor ouders die werken of een opleiding volgen met het oog op tewerkstelling.
  • We streven naar een kindvriendelijk gemeentelijk beleid. Want wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen.

We hebben aandacht voor zorg, gezondheid en preventie 

  • Een voldoende en toegankelijk zorgaanbod wordt gerealiseerd binnen de gemeente en de regio.
  • Samenwerking tussen de diverse gezondheidsactoren binnen de eerstelijnszone wordt gestimuleerd.
  • Ook de mantelzorgers krijgen de nodige waardering en ondersteuning, want ook voor wie zorgt, moet gezorgd worden.

We vergeten de mensen met een beperking niet

  • Het waarborgen van inclusie voor mensen met een beperking in alle lokale beleidsdomeinen is een kernwaarde voor onze lokale partij.
  • Door een integrale toegankelijkheid van openbare gebouwen en het openbaar domein zorgen we ervoor dat inwoners met een beperking zich zonder belemmeringen vrijelijk kunnen bewegen in Ranst.
  • We bieden aangepaste activiteiten aan binnen het lokale vrijetijdsaanbod, zodat iedereen volop kan deelnemen en genieten.
  • Met onze Minder Mobielen Centrale ondersteunen we mensen met beperkte mobiliteit bij hun verplaatsingen, in nauwe samenwerking met toegewijde, vrijwillige chauffeurs.

We ondersteunen onze senioren

  • Het uitvoeren van een seniorenbehoeftenonderzoek zien wij als een waardevol instrument om de noden en wensen van de ouderen in kaart te brengen.
  • De visie van senioren wordt via de seniorenadviesraad geïntegreerd in het gemeentelijk beleid.
  • We ondersteunen de senioren verenigingen die informatieve, recreatieve en vormende activiteiten aanbieden.
  • Ons streven is om ondersteuning te bieden op het gebied van zorg- en verzorgingsaanbod, zodat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen, met onder andere warme maaltijden aan huis, gezinshulp en thuiszorg. …

We voeren een gericht beleid om armoede structureel aan te pakken

  • Mensen in armoede dragen de verantwoordelijkheid om binnen hun mogelijkheden hun situatie te verbeteren. De nodige ondersteuning wordt hiervoor voorzien.
  • Werklozen en werkzoekenden worden gestimuleerd om snel deel te nemen aan trajecten richting werk. Een vaste betrekking binnen het regulier economisch circuit moet het uiteindelijke doel zijn.
  • Onze focus ligt op het bevorderen van sociale integratie voor kansengroepen en het gericht bestrijden van sociale uitsluiting.
  • Samen met het Huis van het Kind streven we naar trajecten die de taalvaardigheid van ouders met een migratieachtergrond bevorderen. We bieden thuisondersteuning, huiswerk begeleiding en opvoedingsondersteuning aan.
  • We vinden het belangrijk dat de sociale diensten van het OCMW bij de steunaanvraag van een cliënt steeds een grondig sociaal en financieel onderzoek voeren, om zich te vergewissen van de staat van behoeftigheid.
  • Afspraken met betrekking tot scholing, opleiding, werkbereidheid, activering, huisvesting, … worden vastgelegd en regelmatige getoetst in een GPMI (geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie). Bij niet nakoming, kan de steun geschorst of stopgezet worden.

Onderwijs en Kinderopvang

Kinderopvang Millegem

Foto: Het gesloten wijkschooltje in Millegem wordt na renovatie een kinderopvang

 

Toponderwijs is het hart van onze gemeenschap

Voor de N-VA is een sterk lokaal onderwijs van groot belang. We doen dit onder andere door in te zetten op het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur. Als kloppend hart van de samenleving draagt de school bij tot het versterken van het sociale en lokale weefsel.

De gemeenten hebben de opdracht om een flankerend onderwijsbeleid te voeren waarbij gemeenten een sector- en netoverschrijdende regierol op zich nemen.

Kinderopvang

We nemen de regierol in handen voor een goed gecoördineerd kinderopvangaanbod in de gemeente.

We nemen de uitdagingen van het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) ter harte en zorgen voor een omslag in het opvanglandschap en aanbod aan buitenschoolse activiteiten.

 

We zijn voorstander voor multi-inzetbare scholen

  • Als N-VA zetten we actief in op het multifunctioneel gebruik van schoolinfrastructuur. Daarom willen we schoolgebouwen ook buiten de schooluren openstellen voor het verenigingsleven.

We nemen onze rol op als lokale onderwijsregisseur

  • Een actief taalbeleid Nederlands wordt geïmplementeerd voor al onze inwoners.
  • We bevorderen het gebruik van het Nederlands onder ouders.
  • De organisatie van huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning wordt aangeboden.
  • Een verkeersveilige schoolomgeving wordt gegarandeerd.

We zien het aanbieden van gemeentelijk basisonderwijs als een troef

  • De gemeentelijke overheid kan als inrichtende macht zelf instaan voor een sterk en kwaliteitsvol basisonderwijs.
  • Nabijheid van basisonderwijs is een belangrijke pijler.
  • Scholen moeten uitgroeien tot motor voor gemeenschapsvorming.

We nemen de regierol op in de kinderopvang

  • Het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) is een hefboom om werk te maken van sterke lokale vrijetijdskansen voor kinderen en jongeren.
  • Als gemeente nemen we de regierol op en zorgen voor een sterk aanbod aan opvangplaatsen en activiteitenmogelijkheden.
  • We zorgen ook voor betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Vrije Tijd

Ontmoetingsplek Oelegem

Foto: De speelpleinen van de 4 deelgemeenten werden mooie ontmoetingsplekken

 

Vrije tijd vormt mee de gemeenschap

Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor de N-VA de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden.

De N-VA is een gemeenschapspartij: als partij hechten we veel belang aan de lokale gemeenschap en het lokale verenigingsleven.

Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente.

Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.

 

We faciliteren het verenigingsleven

  • We zetten daarom in op de ondersteuning van vrijwilligers die zorgen voor een bruisend verenigingsleven en een sterke buurtwerking.
  • Het verenigingsleven wordt ondersteund met infrastructuur, logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring, gratis advies inzake administratieve verplichtingen, …
  • We stimuleren het tijdelijk en gedeeld gebruik van ruimten (onder andere schoolgebouwen).

We ondersteunen kwalitatief sportbeleid voor iedereen

  • Maximale toegankelijkheid staat centraal; een krachtig sportbeleid laat niemand achter.
  • We bieden ondersteuning aan sportverenigingen bij hun eigen investeringen.
  • Onze focus ligt op sport op school, sport op het werk en sport in de publieke ruimte, om zoveel mogelijk mensen in beweging te brengen.

We creëren ruimte voor onze kinderen en jongeren

  • Parken en pleinen worden ingericht met behoud van ruimte om te spelen.
  • We zorgen voor speelbossen. Er wordt ingezet op beleving en aanzetten tot spel.
  • Het bevorderen van veiligheid in schoolzones en rond jeugdlokalen staat hoog op de agenda.
  • Veilige ‘trage wegen’ die leiden naar scholen, jeugdlokalen en speelgebieden vormen een onmisbare schakel.
  • We bieden steun aan jeugdverenigingen in hun streven naar vernieuwing en groei.
  • We vergroten de participatie door een goed uitgebouwde jeugdraad die de stem van de jeugd vertegenwoordigt.
  • Bij de aanleg van (speel)pleinen organiseren we participatiemomenten specifiek gericht op kinderen, waarbij hun input van onschatbare waarde is.

We spelen toerisme uit als troef

  • We zetten in op een goede toeristische toekomstvisie. We vertrekken hiervoor vanuit de eigen sterktes van de gemeente en maken een sterk toeristisch ontwikkelingsplan.
  • Door het aangaan van  toeristische samenwerkingsverbanden, versterken we onze eigen toeristische identiteit. Samenwerkingen kunnen onze toeristische uitstraling nog krachtiger maken.
  • We zorgen voor een sterk toeristisch imago, waarbij onze gemeente een onmiskenbare plaats inneemt in de regio. We laten onze troeven schitteren en zetten Ranst op de kaart.
  • Horeca verbinden we met toerisme. We verweven onze streekproducten met ons toeristisch aanbod. Zo ontstaat een smakelijke verbinding die bezoekers uitnodigt te genieten.
  • Beleving staat centraal in ons uitgebreide wandel- en fietsaanbod, waarbij we met aandacht voor de toeristische hoogtepunten van de gemeente een onvergetelijke ervaring bieden.

Bestuur: organisatie & financiën

Gemeentehuis Ranst

Foto: N-VA Ranst blijft investeren in de gemeente maar houdt gelijktijdig ook de financiën op orde

 

Een lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt

Een N-VA bestuur staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze dat haar eigen werking ten dienste staat van de burgers.

Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie, kan de gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder haar schuldenberg te laten ontsporen. We zijn allergisch aan schuld op elk niveau waar we besturen. We gaan altijd goed bekijken of bepaalde uitgaven wel echt noodzakelijk en/of efficiënt zijn.

Een lokaal bestuur kan pas goed werken als ze kan rekenen op deskundige medewerkers. Met een modern personeelsbeleid kan een gemeente deze krachten vinden en behouden.

Tot slot hebben gemeenten nood aan een betrouwbare dienstverlening.

 

We staan garant voor een financieel gezonde gemeente met een goede dienstverlening

  • Aan het begin van onze ambtstermijn voeren we grondige uitgaventoetsingen uit. We inventariseren elke uitgave, subsidie en premie, en beoordelen deze aan de hand van de oorspronkelijke doelstellingen. Op die manier streven we ernaar om bij het opstellen van het nieuwe meerjarenplan elke euro zo doelmatig en doeltreffend mogelijk te besteden.
  • De gemeentebelastingen dienen als een sturende kracht om andere beleidsdoelen te ondersteunen.
  • Dienstverlening hoeft niet beperkt te blijven tot de grenzen van onze gemeente. Waar mogelijk zoeken we samenwerkingen over de gemeentegrenzen heen om onze inwoners de best mogelijke dienstverlening te bieden tegen een gunstige prijs.
  • We benutten onze lokale autonomie om aantrekkelijke loonpakketten samen te stellen voor knelpuntvacatures.
  • Bij toekomstige aanwervingen streven we naar contractuele aanstellingen, wat onze gemeente de flexibiliteit kan bieden die nodig is om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. 
  • Door verdere digitalisering van ons burgerloket blijven we investeren in een vlotte dienstverlening.
  • Naast digitale dienstverlening blijven fysieke loketten van essentieel belang. Dankzij de installatie van antennes in de deelgemeenten en de aanschaf van een zogenaamd draagbaar loket wordt een bezoek aan het gemeentehuis niet langer noodzakelijk.
  • Voor een efficiëntere interne werking van ons lokaal bestuur streven we naar de centralisatie van alle diensten in een nieuw administratief centrum aan de Van den Nestlaan.