Op 20 januari 2023 diende de gemeente Ranst een omgevingsvergunningsaanvraag in voor de aanleg van een nieuwe gemeenteweg voor een rechtstreekse verbinding tussen de KMO-zone Ter Straten en de rotonde tussen de Vaartstraat en de Oelegemsesteenweg.
De gemeenteraad keurde op 26 juni 2023 het wegentracé van de Nieuwe Maasweg goed.
Er werd beroep ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad.
De beroepsindieners voeren aan dat de aanleg van de Nieuwe Maasweg niet ten dienste zou staan van het algemeen belang. Het nut of noodzaak om een nieuwe ontsluitingsweg aan te leggen wordt betwist uit mobiliteitsoogpunt en de veronderstelling dat dit een tijdelijke weg zou zijn.
De Vlaamse regering stelt dat vooreerst afdoende blijkt dat de aanleg van de Nieuwe Maasweg ten dienste staat van het algemeen belang omdat de aanleg van de Nieuwe Maasweg zal bijdragen aan de verbeterde afwikkeling van het verkeer en tevens de verkeersveiligheid zal verhogen. Ook de mobiliteitsimpact werd wel degelijk onderzocht.
Verder kan de Vlaamse regering de beroepsindieners niet bijtreden waar deze menen dat de Nieuwe Maasweg een tijdelijke weg zou zijn. Zelfs indien op lange termijn in een rechtstreekse ontsluiting zal voorzien worden van het bedrijventerrein Ter Straten op de E313 zal de Nieuwe Maasweg nog altijd zijn verbindende functie kunnen blijven uitoefenen voor personenverkeer.
De Vlaamse minister van mobiliteit en openbare werken besluit dan ook dat het ingediende beroep, in haar geheel ongegrond is en het gemeenteraadsbesluit niet vernietigd dient te worden.