Verkiezingsprogramma N-VA Ranst

VLAAMS. VEILIG. VERANTWOORDELIJK.

Inleiding

De N-VA wil sterke lokale besturen, met de nodige bevoegdheden om voor hun burgers beleid te voeren. Het is immers het bestuursniveau dat het dichtst bij de burger staat. Onze blik is op de wereld gericht, maar onze wortels liggen in onze straat, onze wijk, ons dorp.  In Ranst delen wij lief en leed met elkaar. Vlaanderen is onze thuis.

Door natuurontwikkeling, landschapsbeheer en een leefbaar en groen platteland willen wij Vlaanderen versterken. De kanalen en rivieren zijn onze aders, de bossen onze longen.

Het rijke, Vlaamse verenigingsleven is het fundament van een bloeiende gemeenschap, en verdient alle mogelijke steun. Net zoals het aanzien van onze gemeente een belangrijke, gemeenschapsvormende functie heeft. De N-VA wil nette en propere dorpskern met veel groen en een slimme mobiliteit.

Dat vrije Vlaanderen veronderstelt veiligheid. Zonder veiligheid is er geen rechtsstaat en zonder rechtsstaat is er geen vrijheid.

De lokale besturen moeten meer veiligheid creëren. Wij willen paal en perk stellen aan de straffeloosheid door een veiligheidscultuur met een rechtvaardig lik-op-stukbeleid. Daarom pleiten wij voor bestuurlijke handhaving.

Tegelijk versterken wij het rechtvaardigheidsgevoel. Sommigen willen de grenzen laten vervagen en wijzen nieuwkomers wel op hun rechten, maar vergeten dat daar plichten bij komen kijken. Zo verdwijnt het vertrouwen en de teamspirit. Wij zetten daarom in op een Vlaams burgerschap, waarbij we nieuwe Vlamingen integreren in ons verhaal.

De democratie steunt ook op verantwoordelijkheid. Wij houden niet van gecentraliseerde bureaucratieën, ambtelijke doolhoven en versnipperde belastingen. Wij willen een verantwoordelijk, slank, doelgericht bestuur op gemeentelijk vlak. De integratie van OCMW en gemeente is daar een mooi voorbeeld van.

Verantwoordelijkheid nemen, is ook ondernemen. Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en zij moeten alle kansen krijgen. Maar het is ook zorgen voor elkaar. Armoede bestrijd je niet door geld uit te delen, maar door mensen aan een job te helpen. Wij geloven in zelfvertrouwen en in mensen die hun eigen keuzes maken. Wij geloven niet in mensen afhankelijk maken van de staat.

MOBILITEIT

Mobiliteit Ranst

Speerpunten – Mobiliteit

> verkeersveiligheid is onze topprioriteit
> de wegen moeten goed onderhouden worden
> de reiziger moet vlot zijn bestemming bereiken
> de schoolomgevingen maken we autoluw
> verkeersovertredingen pakken we aan

Vlot en veilig verkeer voor iedereen

Verkeersveiligheid is onze topprioriteit op het vlak van mobiliteit. We moeten investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer.
De N-VA wil alle vervoermiddelen een juiste plaats geven in het verkeer. We bouwen verder aan netwerken voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer waarbij we geval per geval naar de beste oplossing zoeken. Wat telt is dat de reiziger vlot zijn bestemming bereikt. Hierbij zetten we niet alleen in op ‘De Lijn’. Het is cruciaal dat de reiziger snel en vlot kan overstappen tussen verschillende vervoersvormen.
We wachten niet met onderhoud tot een weg niet meer berijdbaar is. Goed onderhouden gemeentewegen, fiets- en voetpaden zijn noodzakelijk om vlot en veilig verkeer voor iedereen te garanderen.  Voldoende en tijdig onderhoud van de wegen en een duurzame weginrichting dragen bij aan een vlotte en veilige verkeersafhandeling.
Een vlotte bereikbaarheid is belangrijk voor de gemeentekern, maar in schoolomgevingen, speelpleinen, … moet de auto plaats ruimen voor de zwakke weggebruiker en moet de snelheid worden verminderd.
Een slechte doorstroming van het verkeer op de hoofdwegen zorgt voor sluipverkeer, wat op zijn beurt de leefbaarheid van de woonwijken aantast. Daarom moet de gemeente de wegennetwerken en de verkeersstromen door de gemeente in kaart brengen en actualiseren.

• Door meer in te zetten op fietspaden, veilige oversteekplaatsen en aangepaste fietssnelwegen willen we de veiligheid en het comfort van de fietsers verhogen.
  • Het hele fietstraject moet op een comfortabele en veilige manier kunnen worden afgelegd.
  • Rustige straten die parallel lopen met de grote verbindingswegen kunnen worden vormgegeven als een alternatieve en veiligere fietsroute.
  • Waar het kan, maken we schoolomgevingen autovrij of autoluw bij het begin en het einde van een schooldag.
  • Bij probleemlocaties voor sluipverkeer bekijken we oplossingen zoals knippen of éénrichtingsverkeer.
  • In plaats van alleen te werken met verkeersborden, wegmarkering en belijning zorgen we voor een wegbeeld en een inrichting die uitnodigt tot aangepast rijgedrag.
  • Er moet een vlotte verbinding komen met het openbaar vervoer tussen de deelgemeenten onderling. Vervolgens moet de reiziger kunnen overstappen op de trein of op streekbussen. Voldoende toezicht en handhaving is cruciaal. We controleren op snelheid, maar ook stoepparkeren of hinder aan de schoolpoort pakken we aan.

RUIMTELIJKE ORDENING

Ruimtelijke ordening Ranst

Speerpunten – Ruimtelijke ordening

>  de schaarse open ruimte vrijwaren we
>  activeren van leegstaande gebouwen en onbebouwde percelen
>  verdichting moet maatwerk zijn
>  grond in landbouwzones voorbehouden voor landbouwgebruik
>  bouwmisdrijven worden aangepakt

Schaarse open ruimte slim vrijwaren

Vlaanderen is een lappendeken op het vlak van ruimtelijke ordening. Lintbebouwing en verharding van de oppervlakte blijven toenemen, ook op plaatsen die ver van voorzieningen liggen of die enkel met de wagen bereikbaar zijn. Er is nood aan een duidelijk en krachtdadig beleid dat zorgt voor een ruimtelijke ordening die de schaarse open ruimte vrijwaart.

Verstandig verdichten

Verdichting impliceert absoluut niet dat alles bebouwd en verhard moet worden of dat iedereen in de stad moet gaan wonen. Met respect voor de bestaande woningen en met aandacht voor speelpleinen en bijkomend groen kunnen we binnengebieden ontwikkelen. Verdichting moet altijd maatwerk zijn, op maat van de gemeenten en de bebouwde omgeving.

• We formuleren een duidelijke ruimtelijke visie op de gemeente.
  • We vermijden afgelegen ontwikkelingen of projecten in de open ruimte die ver van voorzieningen liggen, moeilijk te bereiken zijn met het openbaar vervoer.
  • We voeren een activeringsbeleid voor leegstaande gebouwen en onbebouwde percelen om de druk op de open ruimte te verminderen.
  • Nieuwe projecten verbinden we met de buurt via voetwegen en fietspaden (‘trage wegen’).

Open en groene ruimte stimuleren

In Vlaanderen is de open ruimte echter sterk versnipperd. Lintbebouwing en uitgespreide verkavelingen hebben de open ruimte aangetast en in snel tempo volgebouwd. Ook de herbestemming van voormalige boerderijen tot allerlei nieuwe functies kan een bedreiging vormen voor het open karakter van het platteland en voor de landbouwsector, en moet grondig worden geëvalueerd. We versterken de open en groene ruimte door natuurontwikkeling, landschapsbeheer en een leefbaar platteland met voldoende plaats voor natuur, landbouw en zachte recreatie.

• We stellen een plan (RUP) op voor de open ruimte om bouwvrije zones, stiltegebieden en openruimteverbindingen af te bakenen. Zo wordt de open ruimte beter beschermd.
  • We zorgen ervoor dat niet langer in overstromingsgevoelige zones wordt gebouwd.
  • We vrijwaren de open ruimte en richten ze in als een plek waar landbouw, natuur en recreatie elkaar vinden.
  • In strategische landbouwzones voeren we een actief grondbeleid, zodat het landbouwgebruik niet in het gedrang komt door allerlei nieuwe ontwikkelingen.

Het ruimtegebruik optimaliseren

Leefmilieu, mobiliteit en de economische leefbaarheid van een gemeente moeten deel uitmaken van de ruimtelijke langetermijnvisie van onze gemeente. Ruimtelijke ordening en mobiliteit moeten samen aangepakt worden. De manier waarop je de ruimte organiseert, bepaalt hoe je je in die ruimte verplaatst.

• Grote projecten met een belangrijke ruimtelijke impact worden vooraf grondig getoetst aan hun leefbaarheid en aan de draagkracht van de omgeving.
  • Bij grotere bouwprojecten leggen we in de bouwvergunning voorwaarden op. Zo moet de ontwikkelaar instaan voor bijv. een buurtlokaal, een speelpleintje, elektrische laadpalen, voetgangers- en fietsdoorsteken, …. Daardoor krijgt de omgeving niet alleen de lasten, maar ook de lusten van de nieuwe ontwikkeling, wat de leef kwaliteit van de hele buurt verhoogt.
  • Opwaarderen van adviesraden en inspraak: de gemeente betrekt deskundige en onafhankelijke adviseurs in de Gecoro en de mobiliteitsraad zodat die raden een meerwaarde bieden aan het lokale ruimtelijk beleid.
  • De gemeente betrekt de burgers vooraf bij haar beslissingen. Ze motiveert en communiceert die beslissingen ook terug naar de inwoners.
  • Een belangrijk onderdeel van een gedragen ruimtelijk beleid is een rechtvaardige handhaving en een goede communicatie. Geen heksenjacht, maar op een objectieve en transparante manier moet men prioriteiten stellen en bouwmisdrijven ook effectief van in het begin aanpakken.

LEEFMILIEU

Leefmilieu Ranst

Speerpunten – Leefmilieu

> we realiseren veilige fiets- en voetverbindingen
> de verhardingsstop wordt toegepast
> afkoppeling van rechtstreekse lozing in waterlopen
> sluikstorten wordt streng aangepakt
> de tijd van illegaal bouwen is definitief voorbij

Een beter leefmilieu voor een gezonde toekomst

De uitstoot van CO2 verminderen, afval vermijden en op ons energieverbruik besparen, vallen goedkoper en efficiënter uit dan wanneer we de problemen achteraf moeten oplossen. Daarom moeten we de milieu- en klimaatproblemen aanpakken waar de effecten het grootst zijn, met name aan de bron.
De gemeente stuurt haar gemeenschap niet alleen in de goede richting, ze geeft zelf ook het goede voorbeeld. De N-VA wil dat de eigen gemeentelijke diensten duurzaam omgaan met energie en milieu.

Zorgen voor een betere luchtkwaliteit

We blijven inzetten op een betere luchtkwaliteit. De uitstoot van broeikasgassen en vervuilende stoffen vermijden we zoveel mogelijk, of beperken we aan de bron. Toegankelijke bossen en andere natuur zijn nodig voor het opnemen van CO2 en fijnstof.

• We zetten in op een autoluwe omgeving, autodelen en alternatief collectief vervoer. We voeren een concreet fietsbeleid, met investeringen in fietspaden, trage verbindingswegen en infrastructuur zoals fietsbergingen, oplaadpunten voor elektrische fietsen,… en stimuleren het woonwerkverkeer per fiets.
  • We concentreren nieuwe woonontwikkeling in de buurt van goed toegankelijke mobiliteitsknooppunten.
  • We realiseren veilige fiets- en voetverbindingen, ‘doorlopende’ straten,… en laten die systematisch mee opnemen in ontwikkelingsprojecten.

Ruimte geven aan (zuiver) water

Door een goede opvang en infiltratie van het regenwater door wadi’s of door bufferbekkens, wordt het rioleringsstelsel ontzien. Daarnaast zetten we maximaal in op hergebruik van regenwater en op waterbesparing in de eigen gebouwen en het openbaar domein.

• Hemelwater moet in eerste instantie vastgehouden (en hergebruikt) worden, in tweede instantie geïnfiltreerd, en pas in laatste instantie vertraagd afgevoerd worden.
  • Bouwzones met een hoog overstromingsrisico moeten we durven herbestemmen tot bouwvrij gebied.
  • We blijven investeren in de afkoppeling van rechtstreekse lozing in waterlopen. De zuivering van 100% van het afvalwater blijft onze doelstelling.

Zorgen voor minder afval
We hanteren het principe: de vervuiler betaalt. De vervuiler mag ook weten waarvoor hij betaalt. Een transparante tariefzetting is essentieel om een draagvlak te creëren voor het gemeentelijk afvalbeleid.

• We sensibiliseren de bevolking om samen afval te verminderen.
  • We organiseren preventiecampagnes en bestrijdingsacties tegen zwerfvuil.
  • We houden een actieve handhaving rond sluikstorten, met een strenge aanpak van de overtreders.

Iedereen in een kwalitatieve, groene omgeving laten wonen

Kernversterking zorgt niet alleen voor een aangenamere en betere omgeving, maar is ook essentieel in functie van de klimaatuitdagingen. Door in te zetten op verdichting in de goed uitgeruste kernen, bewaren we de open ruimte. Verstandig verdichten laat ruimte binnen de kernen voor groen waardoor de woonkwaliteit toeneemt. Natuur en groen moeten worden doorgetrokken tot in het hart van onze gemeente.
De inbeslagname van de open ruimte door nieuwe ontwikkelingen moeten we een halt toeroepen. Dat betekent niet dat we moeten ‘stoppen met bouwen’, maar wel dat we voortaan anders en slimmer moeten bouwen. We behouden de open ruimte en beperken de oppervlakteverharding. De bestaande open ruimte moet niet alleen worden behouden maar ook uitgebreid en versterkt tot een natuurlijk en samenhangend functionerend geheel, inclusief het landbouwgebied.

• De gemeente neemt de ambities van de verhardingsstop over in het lokaal ruimtelijk beleid.
  • We voeren een strikt handhavingsbeleid. De tijd van illegaal bouwen in bos of natuurgebied is definitief voorbij. De vergunningsvoorwaarden worden van nabij opgevolgd.
  • De gemeente bekijkt waar slecht gelegen, niet-ingevulde bouwgronden kunnen worden geneutraliseerd of herbestemd tot open ruimte.
  • De gemeente investeert in de aankoop van bos of natuur en beheert het samen met de natuurverenigingen zodat maximaal gebruik kan worden gemaakt van vrijwilligers en beheersubsidies.
  • Bermen en plantsoenen worden aangeplant en ingezaaid met streekeigen planten en kruiden. Een aangepast maaibeheer en een doordachte, onderhoudsarme inrichting van wegkanten, plantsoenen, oevers, kerkhoven,… werkt kostenbesparend.

Een efficiënt en zuinig energiebeleid

De gemeente voert een efficiënt energiebeleid dat in de eerste plaats de behoefte aan energie en warmte beperkt.

• De gemeente moet opportuniteiten in energie-efficiëntie onderzoeken en die, waar mogelijk, valoriseren in samenwerking met private partners.
  • We stellen samen met de netbeheerder een gemeentelijk lichtplan op en zetten in op dimbare, tijdgestuurde en intelligente LED-verlichting.

Een structureel gezonde landbouw ondersteunen

De N-VA hecht veel belang aan een meer innovatieve, milieuvriendelijkere en ecologische Vlaamse landbouw. Door de introductie van duurzame technieken verbetert de leefbaarheid van landbouwbedrijven, zowel op economisch, ecologisch als op sociaal vlak.

• De gemeente ondersteunt de landbouw bij ecologische maatregelen. We gaan actief op zoek naar win-win maatregelen die de natuur én het landbouwbedrijf ten goede komen.

Dierenleed vermijden en misbruik kordaat aanpakken

In onze maatschappij groeit de bezorgdheid over onze omgang met dieren. Dierenwelzijn is een verantwoordelijkheid die alle burgers samen moeten dragen.

• Het welzijn van huis- en weidedieren moet worden gevrijwaard door een goed politiereglement.
  • We voorzien administratieve sancties (GAS) en een snelle tussenkomst bij overtredingen.

VEILIGHEID

Veiligheid Ranst

Speerpunten – Veiligheid

> iedere burger kent zijn wijkinspecteur
> goede ondersteuning van de Buurtinformatienetwerken (BIN)
> we blijven inzetten op een gemeentelijk brandweerbeleid
> het naleven van wettelijke verplichtingen wordt gecontroleerd
> we passen een lik-op-stukbeleid via GAS toe

Veiligheid: een collectieve verantwoordelijkheid

Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is één van de belangrijkste kerntaken van de overheid.
Voor de N-VA is veiligheid geen zaak van politie en justitie alleen; het gaat om een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid.
Ook de gemeente en de lokale politie moeten zelf actief inzetten op de preventie van criminaliteit en overlast. De N-VA gelooft in een doordachte nultolerantie en een lik-op-stukbeleid via GAS om het gevoel van straffeloosheid en het gevoel van onveiligheid bij de burger aan te pakken.
Dé uitdaging voor de gemeenten ligt de komende jaren zonder twijfel in het creëren van een cultuur van bestuurlijke handhaving.

• De wijkinspecteur is voor de inwoners het aanspreekpunt bij uitstek. De politie moet in iedere wijk van de gemeente aanwezig zijn. De gemeente en de politie streven ernaar dat iedere burger zijn wijkinspecteur kent.
  • De inzet van meer blauw op straat maakt het mogelijk om de aanrijtijden bij een dringende oproep te beperken.
  • De politie moet de Buurtinformatienetwerken (BIN) goed ondersteunen en rekening houden met de ervaringen en verzuchtingen van de leden van het BIN.

De orde handhaven

De gemeente kan een cruciale rol spelen om te vermijden dat er criminele activiteiten op haar grondgebied worden ontwikkeld. Ook binnen kleinere gemeenten is het ontwikkelen van een cultuur van bestuurlijke handhaving essentieel.
‘Voorkomen is beter dan genezen’ is de leidraad. Het is cruciaal dat een gemeente weet wie er op haar grondgebied woont, er verblijft en wie er activiteiten ontplooit.

• Het onderwerpen van bepaalde activiteiten aan een vergunning is een beproefd middel om activiteiten die overlast of criminaliteit met zich meebrengen aan banden te leggen.
  • Het systeem van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) heeft in de praktijk zijn nut al bewezen, op voorwaarde dat de sanctie met gezond verstand wordt toegepast. GAS maken het mogelijk om strafbare feiten die niet tot de prioriteiten van het parket behoren te bestraffen.
  • Zeer belangrijk in de bestuurlijke handhaving is de (systematische) controle op het effectief naleven van de door de gemeente opgelegde voorwaarden en de wettelijke verplichtingen.

Blijven inzetten op een gemeentelijk brandweerbeleid

Naar analogie met de politiehervorming werden de bevoegdheden van gemeenteraad en schepencollege overgeheveld naar een zoneraad en een zonecollege. Zij bepalen samen het beleid van de brandweerzone.
Toch vinden we dat ook de gemeente nog een rol kan spelen in de hulpverleningszone. We moeten meer overstappen van een repressieve brandweer naar een proactieve en preventieve brandweer.

• We voeren actief beleid om rookmelders te promoten onder de inwoners.
  • Personeelsleden die ook vrijwilliger zijn, geven we dienstvrijstelling bij interventies.
  • We maken de inwoners warm om vrijwilliger te worden in de brandweerpost van de gemeente.

INBURGERING & INTEGRATIE

Inburgering en Integratie Ranst

Speerpunten – Inburgering & Integratie

> we ondersteunen het asiel en migratiebeleid
> de draagkracht van de gemeente mag niet overschreden worden
> we ondersteunen inwoners om de taalbarrière te overbruggen
> geen parallelle diensten die een andere taal dan het Nederlands hanteren
> we treden kordaat op wanneer het gedrag van enkelen voor overlast zorgt

Een zaak van daadkracht en verantwoordelijkheid

Een sterk lokaal integratiebeleid is meer dan ooit noodzakelijk. Als lokaal bestuur willen we ons steentje bijdragen tot een succesvol asiel- en migratiebeleid. Hierbij zijn we zacht voor zij die onze hulp echt nodig hebben, en hard voor zij die misbruik maken van onze lokale gastvrijheid.
Als gemeente zijn we het eerste aanspreekpunt van alle nieuwkomers, zo ook voor asielzoekers en mensen van buitenlandse oorsprong. Of het nu gaat als inschrijver van de nieuwkomer of als gastheer van collectieve opvanginitiatieven, we nemen als lokaal bestuur onze verantwoordelijkheid op in het asiel en migratiebeleid.

• We waken erover dat de sociale en economische draagkracht van de gemeente niet wordt overschreden. Er moet een billijke balans zijn, zodat het leefbaar is voor iedereen.
  • De organisatie van een opvangstructuur treedt in nauw contact en overleg met de buurtbewoners.
  • We zorgen voor voldoende politieaanwezigheid en veiligheid in en rondom de opvang.
  • We voeren een lokaal retributierecht in voor de aflevering, verlenging, vervanging of hernieuwing van verblijfskaarten. Wij vinden dit als N-VA niet meer dan logisch: ook eigen inwoners betalen voor de aflevering van hun identiteitskaarten of reispaspoorten.
  • We gedogen illegale inwoners niet. Een geloofwaardig terugkeerbeleid staat of valt immers met het uitwijzen van bewoners (in illegaal verblijf) die het grondgebied moeten verlaten.

Een sterk inburgerings- en integratiebeleid

Inburgering van nieuwkomers is van essentieel belang voor een succesvolle integratie. Als lokaal bestuur spelen we hierin een centrale rol. Want inburgering is méér dan zich ergens komen vestigen. Inburgering is deelnemen aan de maatschappij, bijdragen aan het sociale weefsel, de taal leren spreken en vertrouwd worden met de plaatselijke gewoontes. Maar inburgering is ook een verhaal van rechten én plichten en veronderstelt het aanvaarden van onze waarden en normen.

• De kennis van de Nederlandse taal is dé sleutel tot integratie in de samenleving.
  • We ondersteunen inwoners op een actieve manier om de taalbarrière te overbruggen.
  • Maar we zetten geen parallelle diensten op die een andere taal dan het Nederlands hanteren.
  • We willen dat buitenlandse nieuwkomers zich evenwichtig verspreiden over de deelgemeenten.
  • Op het vlak van ordehandhaving speelt de politie kort op de bal. Ze treedt kordaat op wanneer het gedrag en de overlast van enkelen het samenleven onmogelijk maken of verzieken.
  • Nieuwe Vlamingen die inspanningen doen om zich in te burgeren geven we de nodige erkenning.

SOCIAAL BELEID

Sociaal beleid Ranst

Speerpunten – Sociaal beleid

> iedereen kan zich thuis voelen in Ranst
> kwaliteitsvolle en betaalbare kinderopvang is onmisbaar
> we zorgen voor de toegankelijkheid van alle voorzieningen
> de mogelijkheden van senioren zijn ons vertrekpunt
> het ontvangen van steun is een rechten- en plichtenverhaal

Een warme gemeenschap, een plek voor iedereen

We maken van onze gemeente een plek waar iedereen – gezinnen, senioren, personen met een beperking – zich thuis kan voelen. Een sterk sociaal weefsel waarbij iedereen zijn rechten, maar ook zijn plichten vervult, vormen hiervoor een belangrijke voorwaarde.
We maken van Ranst een pleegzorgvriendelijke gemeente en stimuleren de opvang van pleegkinderen in warme en gastvrije gezinnen.
De gemeente is in de eerste plaats regisseur van het lokaal sociaal beleid en ziet erop toe dat er een voldoende en gedifferentieerd aanbod is. We ondersteunen initiatieven die goed werk leveren en bijdragen tot de sociale cohesie, ongeacht tot welke zuil ze behoren.
We laten niemand aan zijn lot over en voeren een geïntegreerd sociaal beleid.
We zorgen ervoor dat wie wil, actief kan deelnemen aan het gemeenschapsleven. Op die manier maken we van onze gemeente een warme gemeenschap.
Door de kennis en ervaring van verschillende organisaties te bundelen in een Huis van het Kind kan een kwaliteitsvol aanbod op maat worden uitgewerkt. Zo kunnen ouders op een laagdrempelige manier ergens terecht met al hun kleine en grote vragen over de opvoeding van hun kinderen.

Een gezinsbeleid dat jonge gezinnen ondersteunt

Kwaliteitsvolle kinderopvang is voor vele ouders onmisbaar om werk en gezin te kunnen combineren. We zetten dan ook in op voldoende, toegankelijke en betaalbare kinderopvang.

• In het Huis van het Kind organiseren we een lokaal loket kinderopvang.
  • De gemeente zet actief in op ondersteuning van onthaalouders.
  • Naast voorschoolse opvang, heeft de gemeente ook de regie over de buitenschoolse opvang.
  • Op evenementen voorzien we een gezinsvriendelijke activiteit.
  • In haar gezinsbeleid heeft de N-VA aandacht voor de veranderende gezinsrealiteit.

Een goede gezondheidszorg

In de gemeente is er veel kennis aanwezig bij de diverse lokale verenigingen, diensten, zorgverstrekkers en organisaties. We willen deze expertise benutten en een gezondheidsbeleid op maat van de gemeente uitwerken.

• Eerstelijnszorgers betrekken we bij het uitwerken van het lokale gezondheids- en sportbeleid.
  • We voorzien één centraal informatiepunt waar inwoners gemakkelijk hun weg vinden in het zorgaanbod van de gemeente.
  • Gezonde voeding promoten we in de kinderopvang, scholen, onze woonzorgcentra, het OCMW.

Een inclusief beleid voor personen met een beperking

Personen met een beperking vragen niet om een ‘apart’ beleid. De N-VA kiest daarom voor een inclusief beleid. Concreet wil dit zeggen dat er in elk onderdeel van het gemeentelijk beleid aandacht is voor personen met een handicap. Mantelzorgers die zich belangeloos inzetten voor mensen met een beperking of zorgbehoevende ouderen verdienen onze ondersteuning.

• We besteden de nodige aandacht voor de specifieke noden van inwoners met een beperking.
  • We zorgen voor de toegankelijkheid van alle voorzieningen.
  • De gemeente Ranst sluit zich aan bij het project van de European Dissability Card.
  • Als blijk van waardering voor de mantelzorgers bekijken we de invoering van een mantelzorgtoelage.

Een onbezorgde oude dag voor onze senioren

De N-VA past resoluut voor het negatieve beeld van ouderen als louter zorgbehoevenden. We vertrekken vanuit de mogelijkheden van ouderen en niet van wat ze niet meer kunnen. Ouderen willen een actieve rol spelen in onze maatschappij.

• Senioren informeren we over de mogelijkheden om aan vrijwilligerswerk te doen.
  • We voorzien in een waaier aan ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden.
  • We zetten in op een leeftijdsvriendelijke omgeving door o.a. zitbanken te voorzien.
  • Samen met beroepskrachten, vrijwilligers en mantelzorgers ontwikkelen we een visie omtrent de aanpak van vereenzaming en sociaal isolement.
  • We zorgen voor een toegankelijk zorgaanbod. Hiermee geven we inwoners de kans om zo lang mogelijk thuis te wonen, maar voorzien ook voldoende opvang indien nodig.

Armoede structureel aanpakken

Een job biedt nog steeds de beste garantie tegen armoede en vormt een structurele uitweg uit armoede. We zetten dan ook sterk in op de activering in het kader van armoedebestrijding. Voor de N-VA is dit een rechten- én plichtenverhaal. We voeren een tweesporenbeleid op het vlak van armoedebestrijding. In de eerste plaats focussen we op preventie van armoede en het vroegtijdig detecteren zodat problemen niet groter worden. Daarnaast ondersteunen we via materiële hulp. Personen die aanspraak willen doen op bijkomende steun, stellen we bijkomende voorwaarden. Dit is nodig om misbruik te vermijden en te zorgen dat de middelen werkelijk terecht komen bij zij die ze écht nodig hebben.

• Het ontvangen van een werkloosheidsuitkering koppelen we aan de plicht om een positief gevolg te geven aan een passende jobaanbieding of een aanbod om een opleiding te volgen.
  • Om dichter tot de arbeidsmarkt te komen engageert de leeflooncliënt zich tot bepaalde acties zoals gemeenschapsdienst,  drugsbegeleiding, taalcursus Nederlands. We koppelen de nodige sancties aan de niet-naleving van deze afspraken.
  • Het OCMW ziet vooral toe op de materiële hulpverlening om verspilling van financiële middelen te vermijden.
  • We gaan aan de slag met kwaliteitsvolle voedseloverschotten in onze gemeenten, waarbij we zorgen voor een koppeling met een sociale kruidenier en een sociaal restaurant.
  • Gemeente en OCMW voeren een proactief beleid om verborgen armoede te identificeren. Het brengen van huisbezoeken is belangrijk bij het opsporen en aanpakken van armoede en sociale ellende. Voorkomen is immers beter dan genezen.
  • De gemeente stimuleert in overleg met cultuur-, sport- en jeugdverenigingen de participatie van kansengroepen aan het socio-culturele leven in de gemeente.

WERK

Werk Ranst

Speerpunten – Werk

> we informeren over de job-mogelijkheden in de eigen gemeente
> we activeren mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
> maximale activering van leefloongerechtigden
> lokale sociale tewerkstelling via maatwerkbedrijven
> sociale economie is de opstap naar de arbeidsmarkt

Lokaal werk, een bron van welvaart voor iedereen

Tewerkstelling is een bron van welvaart en welzijn voor de gemeente. We promoten streekgebonden tewerkstelling.
Op lokaal vlak brengen we jongeren en de bedrijfswereld met elkaar in contact. Zo maken we onze studenten bewust van latere job-mogelijkheden in de eigen gemeente.
Tewerkstelling is voor ons een hefboom voor sociale cohesie en maatschappelijke integratie. Als partij zetten we in op activering van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Via de sociale economie zorgen we voor de activering van specifieke doelgroepen. Voor ons mag de sociale economie geen oneerlijke concurrentie voeren met de reguliere economie en de tewerkstelling in het normaal economisch circuit niet verdringen. We focussen met de sociale economie op een maximale doorstroming naar het normaal economisch circuit en we creëren kansen voor een duurzame tewerkstelling van doelgroepwerknemers.

• De gemeente kan de coördinatie op zich nemen door lokale werkgevers en potentiële werknemers met elkaar in contact te brengen.
  • Het strategisch partnerschap tussen de gemeente en de VDAB steunt op een accuraat en actueel beeld van de lokale arbeidsmarkt met oog voor de specifieke en concrete uitdagingen op het vlak van tewerkstelling.
  • Samen met de VDAB en het OCMW maakt de gemeente werk van betere tewerkstellingskansen voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Daarnaast pleiten we voor een maximale activering van leefloongerechtigden in de gemeente.
  • De gemeente kan ook als regisseur optreden door actoren in de lokale diensteneconomie en doelgroepwerknemers samen te brengen.
  • De gemeente kan inzetten op lokale sociale tewerkstelling door bepaalde taken uit te besteden aan maatwerkbedrijven.

WOONBELEID

Woonbeleid Ranst

Speerpunten – Woonbeleid

> betaalbare woningen voor jongeren en gezinnen
> aangepaste woningen voor senioren en mensen met een beperking
> aanpasbare en flexibele woningen
> we bieden plaatsen voor dringende crisisopvang aan
> de naleving van de taal- en inburgeringsvoorwaarden is een plicht

Een betaalbaar, divers en sociaal woonaanbod

Elke Vlaming droomt van een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd, op maat en in een aangename leefomgeving.
Ieder van ons heeft recht op menswaardig wonen. Daarom moeten we aan iedereen een betaalbare woning – die ook kwalitatief in orde is en in een behoorlijke woonomgeving ligt – kunnen garanderen.
De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt. Vooral de vraag naar starterswoningen, woningen voor eenpersoonshuishoudens en specifieke woningen voor ouderen zit in stijgende lijn. Op heel wat plaatsen is er nog onvoldoende woningdifferentiatie om aan die verschillende woonwensen tegemoet te komen.
Een efficiënt en transparant sociaal woonbeleid spreekt burgers aan op hun individuele verantwoordelijkheid. Voor de N-VA is sociale insluiting het doel. Voldoende kennis van het Nederlands blijft een noodzakelijke voorwaarde om actief te kunnen deelnemen aan de samenleving.
Een duurzame woonomgeving vertrekt vanuit een dynamische visie op mens en ruimte, op de eigen woning en haar omgeving. Op woningniveau kiezen we, waar mogelijk, voor de ondersteuning van aanpasbaar en flexibel bouwen. Dat basiskenmerk maakt dat een woning zich kan aanpassen aan haar bewoners en niet omgekeerd.

• We zorgen voor betaalbare woningen voor jonge gezinnen en eenoudergezinnen. Een systeem van huurkoop of sociale leningen kan starters, die over onvoldoende kapitaal beschikken voor een nieuwbouwwoning, een duwtje in de rug geven.
  • We zorgen voor een aanbod aan betaalbare, aangepaste woningen voor senioren en mensen met een beperking – met de juiste zorg binnen handbereik.
  • We moedigen private verhuurders aan om hun panden te verhuren via een Sociaal Verhuurkantoor (SVK). Door de gegarandeerde betaling en herstellingen door het verhuurkantoor, kan de eigenaar zijn pand zonder zorgen verhuren.
  • We controleren de naleving van het lokaal toewijzingsreglement voor sociale huisvesting. De verplichting om Nederlands te leren is cruciaal om volwaardig te kunnen deelnemen aan onze samenleving. We volgen de naleving van de taal- en inburgeringsvoorwaarden van nabij op.

ONDERWIJS

Onderwijs Ranst

Speerpunten – Onderwijs

> de gemeente vervult haar coördinatieopdracht
> we pleiten voor de buurtschool in het basisonderwijs
> de schoolinfrastructuur wordt optimaal benut
> we voeren een actief taalbeleid Nederlands
> volwassenenopleiding wordt ondersteund

Een sterk lokaal onderwijs

De gemeente heeft een belangrijke lokale coördinatieopdracht inzake onderwijs en vorming, zowel in het leerplichtonderwijs als op het vlak van levenslang leren. Daarnaast zijn ze zelf belangrijke aanbieders van onderwijs. Die rol moeten ze in de toekomst blijven opnemen.
In Vlaanderen krijgt iedereen kansen, iedereen moet mee. In dat opzicht pleiten we voor de buurtschool in het basisonderwijs en een doordachte aanpak van het capaciteitsprobleem zowel op korte als op lange termijn, waarbij we rekening houden met de keuze van de ouders en de aanwezigheid van broers of zussen.
De N-VA zet volop in op de ‘multi-inzetbare school’. Het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur is hierbij het vertrekpunt. Voor ons is dit niet alleen een kwestie van efficiëntie, maar ook van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als kloppend hart van onze samenleving draagt de school bij tot het versterken van het kostbare, sociale en lokale weefsel.

• In scholen waar de gemeente verantwoordelijk voor is zetten we het lestijdenpakket voor uren per leraar maximaal in om zo het aantal leerlingen per klas te beperken.
  • We willen schoolgebouwen openstellen, ook buiten de schooluren en tijdens de vakanties, bijvoorbeeld voor sport en speelpleinwerking. Ook het verenigingsleven, hobby-, amateur- en sportclubs en andere verenigingen moeten er terecht kunnen.
  • Het is belangrijk om de betrokkenheid van ouders bij de opvoeding en het onderwijs van hun kinderen te verhogen. We voeren een actief taalbeleid Nederlands voor de kinderen en voor de ouders.
  • We zetten ons met de gemeente mee in voor een goed aanbod voor volwassenenopleiding zodat zij hun talenten kunnen ontdekken.

VRIJE TIJD

Vrije tijd Ranst

Speerpunten – Vrije tijd

> het verenigingsleven kan op onze steun rekenen
> we stimuleren een kwaliteitsvolle sportbeleving in Ranst
> aandacht voor nieuwe culturele ideeën en de gevestigde waarden
> Vlaamse amateurkunsten en volkstradities zijn belangrijk
> jeugdbewegingen en niet-gebonden jongeren krijgen ondersteuning

Vrije tijd vormt mee de gemeenschap

Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor de N-VA de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden.
Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van het sociale weefsel. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.

• De gemeente stimuleert en ondersteunt wijk-, buurt- en straatfeesten.
  • Via het verenigingsleven leren we jongeren competenties voor het leven aan. Het verenigingsleven wordt ondersteund met infrastructuur, logistieke steun, een gepaste subsidiëring, advies inzake administratieve verplichtingen,…
  • Kwaliteitsvolle speelpleinwerking en sportkampen zijn een evidentie in de gemeente.
  • Via adviesraden houden we het contact met het verenigingsleven en behouden we transparantie over doelstellingen en budgetten.
  • In subsidiereglementen koppelen we subsidies aan kwaliteit.
  • We zetten in op kwaliteitsvolle en toekomstgerichte infrastructuur die openstaat voor een breed multifunctioneel gebruik. We investeren daarvoor in de nodige basisinfrastructuur en hebben oog voor specifieke lokale noden.

Een kwalitatief sportbeleid voor iedereen

Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. Maar daarvoor is het natuurlijk belangrijk dat iedereen kan participeren. De N-VA wil daarom een aangenaam sportklimaat creëren waarbinnen sport zijn sociale, gezondheids- en gemeenschapsbevorderende rol kan spelen.

• De gemeente moeten mee een regierol opnemen om zoveel mogelijk Vlamingen te stimuleren, activeren en begeleiden tot een kwaliteitsvolle sportbeleving in hun omgeving.
  • We gaan voor een geoliede samenwerking tussen alle lokale sportactoren binnen de gemeente. De sportdienst neemt de regierol op om via de sportraad een netwerk te creëren vanuit een goed uitgewerkte visie.
  • We investeren in een gemeentelijk sportinfrastructuurbeleid waarbij we aandacht hebben voor het ondersteunen van of het zelf ontwikkelen en onderhouden van de nodige sportfaciliteiten in de eigen gemeente.

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid

Cultuur brengt mensen samen en draagt bij tot hun verbondenheid. Omdat de gemeente zich als bestuursniveau het dichtst bij de mensen bevindt, zijn zij het best geplaatst om de lokale culturele dynamiek en creativiteit op te pikken en te stimuleren. Cultuur wordt immers best niet opgelegd vanuit een hoge ivoren toren, maar is toegespitst op waar de mensen echt van houden en interesse in tonen.
Cultuur vormt mee onze identiteit. Daarom is participatie van de mensen zeer belangrijk: we brengen de mensen niet alleen naar cultuur, we brengen ook cultuur naar de mensen.

• De culturele programmatie wordt opgesteld samen met de lokale cultuurgemeenschap. Hierbij gaan we zowel voor brede voorstellingen als voor doelgroepgerichte voorstellingen op maat van de lokale gemeenschap.
  • Bibliotheken evolueren naar ontmoetingsplaatsen en kennis- en informatiecentra waar iedereen kan binnenlopen en gebruik kan maken van wat de bibliotheek te bieden heeft, fysiek en digitaal. De bibliotheek is een ontmoetingsplaats om te studeren, te lezen, te debatteren, cursussen te volgen, tentoonstellingen te bezichtigen, …
  • Voor lokale kunstenaars en kunstinitiatieven voorziet de gemeente gelegenheden om hun werk te tonen aan de lokale gemeenschap.
  • We besteden zowel aandacht aan het klassieke georganiseerde culturele verenigingsleven als aan nieuwe vormen van cultuur en gemeenschapsinitiatieven. Nieuwe, frisse ideeën zijn erg belangrijk naast de gevestigde waarden.
  • De N-VA benadrukt het belang van de Vlaamse amateurkunsten en volkstradities: onze fanfares, harmonieën, koren, dansgroepen, amateurtoneel, … staan al vele decennia in het hart van de cultuurbeleving van vele burgers. Voor hen voorziet de gemeente in een specifieke ondersteuning.

De toekomst is aan de jeugd

Dit is voor N-VA geen holle slogan maar een waarheid waar wij rekening mee willen houden. Gedurfd, soms wat tegendraads, maar altijd met een open blik en opbouwend. Wij luisteren graag naar de visie van de jeugd en helpen mee aan de verwezenlijking van hun actiepunten. De gemeente moet niet over de jeugd praten, maar met de jeugd in dialoog gaan.

• Via de jeugdraad luisteren we naar de verzuchtingen van de jongeren.
  • Hun adviezen vormen de aanzet voor een doordacht jeugdbeleid.
  • Zowel de jeugdbewegingen als de niet-gebonden jongeren krijgen ondersteuning.
  • De gemeente staat garant voor voldoende en veilige fuifinfrastructuur.
  • Wij voorzien in voldoende speelinfrastructuur, ook voor de allerkleinsten.
  • Het opnieuw activeren van het gebouwenfonds voor de jeugdbewegingen wordt bekeken.

ECONOMIE

Economie Ranst

Speerpunten – Economie

> we ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt
> lokaal ondernemerschap geven we maximale kansen
> beperken van de hinder bij openbare werken
> onbenutte bedrijfsgronden opnieuw invullen
> we versterken ons toeristisch imago

Een bloeiend economisch weefsel

We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. Onze visie draait in essentie rond onderstaande drie pijlers.

Leefbare en bereikbare dorpskernen

Een leefbare kern staat voor ons gelijk met een divers en kwaliteitsvol aanbod aan handel, horeca en diensten. Daarnaast zetten we ook in op toerisme en cultuur, een verzorgde publieke ruimte en toegankelijke publieke dienstverlening.

• De stedenbouwkundige verordening en het RUP zijn juridisch bindende instrumenten. Ze geven de gemeente de mogelijkheid om effectief te sturen op het aanbod en de locatie van handel, horeca en diensten binnen de kern.
  • Leefbare kernen zijn uiteraard ook vlot bereikbare kernen. We zetten in op alle vervoersmiddelen en weren de auto niet zomaar uit het centrum.
  • Bij openbare werken pleiten we voor een evenwicht tussen de noodzaak van de werken en het beperken van de hinder.

Een Ondernemingsvriendelijke gemeente

Het lokaal ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers. Daarom willen we ook maximaal kansen bieden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven.

• Een N-VA-gemeente zet in op versnelde digitalisering van haar dienstverlening en administratieve vereenvoudiging. De uitwerking van een digitaal loket waar ondernemers eenvoudig en snel aanvragen kunnen indienen en opvolgen staat hierbij centraal.
  • We stimuleren en ondersteunen structurele samenwerking tussen ondernemingen op een bedrijventerrein en stimuleren lokaal ondernemerschap maximaal.
  • De gemeente tracht zoveel mogelijk bedrijven te herlokaliseren op goed ontsloten locaties.
  • In de eerste plaats moet de gemeente nagaan hoe onbenutte bedrijfsgronden op korte termijn opnieuw kunnen worden ingevuld.

Toerisme als troef

Toerisme is een motor van economische ontwikkeling en creëert toegevoegde waarde. De gemeente kan een belangrijke rol spelen als regisseur door het bestaande aanbod aan toerisme en horeca te promoten en te ondersteunen.

• Op lokaal vlak stimuleren we onze gemeenten om een sterk toeristisch imago uit te bouwen.
  • De gemeente werkt verschillende toeristische arrangementen uit in samenwerking met lokale toeristische actoren.
  • Lokale toeristische trekpleisters worden slim gecombineerd met recreatieve of culinaire activiteiten.

FINANCIEEL BELEID

Financieel beleid Ranst

Speerpunten – Financieel beleid

> belastingreglementen eenvoudig en controleerbaar
> geen verhogingen van niet-sturende belastingen
> meerkosten compenseren door verlaging van ander budget
> externe financiering van projecten wordt steeds bekeken
> subsidiereglementen kopellen we aan het afleggen van verantwoording

Een financieel gezonde gemeente

Als N-VA willen we nadrukkelijk inzetten op investeringen en besparen op exploitatie.
Telkens wanneer nieuwe budgetten of meerjarenplannen worden opgemaakt, vertrekken we van een wit blad zonder verworvenheden. Door zogenaamd ‘zero-based’ te werken moet men elke uitgave opnieuw verantwoorden en worden er geen zaken aangehouden omdat die voorheen nu eenmaal ook al zo waren.
Wanneer doorheen het jaar bepaalde weloverwogen beleidskeuzes meerkosten met zich meebrengen bovenop het voorziene budget, compenseren we dat steeds onmiddellijk door de verlaging van een ander budget.
We voeren geen verhogingen door van niet-sturende belastingen, maar streven ernaar om die zoveel mogelijk te verlagen.

• We stemmen ons gemeenteprofiel af met de buurgemeenten. Voor zaken die we niet zelf aanbieden, sluiten we overeenkomsten af met partnergemeenten, zodat onze inwoners tegen gunstige voorwaarden kunnen gebruikmaken van hun faciliteiten en omgekeerd.
  • We hanteren in onze belastingreglementen criteria die eenvoudig controleerbaar zijn, en dit met een zo min mogelijke administratieve last.
  • We onderzoeken alle mogelijkheden voor de externe financiering van projecten. Nog al te vaak worden subsidiemogelijkheden echter niet benut. We behoeden ons er evenwel voor om bepaalde projecten op te zetten, louter en alleen om subsidies binnen te halen.

Een verantwoorde subsidiepolitiek

Nog al te vaak heerst er rond subsidies een sfeer van schimmigheid, waarbij het onduidelijk is wie hoeveel subsidies krijgt en wat er nu juist met die subsidies gebeurt. Wij zijn voorstander voor een transparant subsidiebeleid waarbij objectieve criteria primeren en er niet aan vriendjespolitiek wordt gedaan.

• We vermijden meerdere parallelle subsidiestromen aan eenzelfde vereniging.
  • We vragen om verantwoording af te leggen over de besteding van de subsidies en de werking van de organisatie. Zo responsabiliseren we onze verenigingen. Voor wat, hoort wat.
  • We bekijken of het toekennen van renteloze leningen aan verenigingen een alternatief kan zijn voor het subsidiëren ervan.
  • Als gemeente investeren we zelf in een bepaalde infrastructuur om die dan te verhuren of in concessie te geven aan verenigingen die er nood aan hebben

BESTUURLIJKE ORGANISATIE

Bestuurlijke organisatie Ranst

Speerpunten – Bestuurlijke organisatie

> efficiënt en klantvriendelijk gemeentelijke administratie
> veelzijdige dossierbeheerders aan de loketten
> aanvullend gemeenteloket in de bibliotheken voorzien
> medewerkers zijn de ambassadeurs van het gemeentelijk bedrijf

Een sterke gemeentelijk administratie

De gemeentelijk administratie moet een transparante en slagkrachtige organisatie zijn, met een eigentijds personeelsbeleid en een nog sterkere focus op klantvriendelijkheid. Ambtelijke doolhoven moeten we daarom afbouwen. Bestuurlijke efficiëntie, doeltreffendheid en digitalisering moeten de leidraad vormen. Verspilling van publieke middelen en vertragingen moeten te allen tijde vermeden worden. Kortom, de N-VA gaat voor een verantwoordelijke, efficiënte en klantvriendelijke gemeentelijke administratie!
We pleiten voor een organisatie waarbij de verschillende diensten elkaar aanvullen en versterken en er ook over de beleidsdomeinen heen een gecoördineerd beleid wordt gevoerd. De integratie tussen gemeente en OCMW moet daarbij maximaal worden aangegrepen om tot één effectief geïntegreerde organisatiestructuur en één geïntegreerd lokaal sociaal beleid te komen.

• We realiseren schaalvoordelen door transparante samenwerkingsverbanden, samenaankopen en raamovereenkomsten. We stellen een jaarrapport op over wat het bestuur met het geld doet.
  • Toegankelijkheidsdrempels moeten zo veel mogelijk weggewerkt of verlaagd worden. We stellen daarom zoveel mogelijk informatie op een geordende, eenvoudig toegankelijke en vlot doorzoekbare wijze ter beschikking.
  • Veelzijdige dossierbeheerders zetten we in voor de publieksgerichte diensten.
  • Het gemeentehuis hoeft niet de enige plaats te zijn waar men voor gemeentezaken terechtkan. Ook in de bibliotheken in de deelgemeenten voorzien we een aanvullend gemeenteloket.
  • We nemen een neutraliteitsgebod op in de gedragsregels voor het overheidspersoneel. We nemen in het arbeidsreglement voorschriften voor de dienstkledij op voor functies met klantencontact.

De N-VA staat voor een kleine, slagkrachtige overheid. De kerntaken die ze uitvoert, voert ze performant uit. Digitalisering en automatisering zijn hiervoor noodzakelijk. We vragen onze burgers niet opnieuw naar gegevens die de overheid al ter beschikking heeft.
We gaan slim en spaarzaam om met vaste benoemingen en het behoud van statutaire functies. Onze voorkeur gaat uit naar contractuele aanstellingen.
Onze medewerkers moeten de ambassadeurs zijn van een goed draaiend gemeentelijk bedrijf en haar waarden, normen en kwaliteit gezamenlijk uitdragen.

ALGEMEEN BESTUUR

Algemeen bestuur Ranst

Speerpunten – Algemeen bestuur

> gemeenteraad geeft ruimte voor initiatief aan de Ranstenaren
> focus op kerntaken
> correcte en duidelijke reglementen
> tijdelijk samenbrengen van burgers in adviesgroep
> informatie- en participatiemomenten bij grote projecten

Verantwoordelijk besturen

De gemeenteraad is wat ons betreft het hart van de democratie. Verkozenen moeten hun verantwoordelijkheid kunnen en durven opnemen. Het is in de eerste plaats aan hen om op basis van hun programma het beleid vorm te geven en de inwoners uit te leggen waarom bepaalde beslissingen genomen worden.
Goed bestuur is evenwel niet enkel voor de gemeenschap, maar ook van de gemeenschap én door de gemeenschap. Samen zorgen we ervoor dat de Verandering lokaal wel degelijk tot Vooruitgang leidt. We moeten onze inwoners dus ook verantwoordelijkheid durven geven om projecten samen of zelfstandig tot een goed einde te brengen binnen het voorziene kader. Daarom stimuleren we onze inwoners om samen het heft in handen te nemen om de gemeente uit te bouwen tot een aangename en dynamische leefomgeving.

Focussen op kerntaken

Een lokaal bestuur functioneert op geld dat afkomstig is van burgers en bedrijven; we moeten er dus uiterst omzichtig mee omspringen.
Het gemeentebestuur kan niet alles op zich nemen of ondersteunen en kan ook niet iedereen subsidiëren.
Waar de private sector een degelijke dienstverlening aanbiedt, moet een lokaal bestuur niet zelf optreden.  Kortom, het gemeentebestuur moet zich op haar kerntaken focussen.
Een slanke overheid vermindert niet alleen de belastingfactuur, maar biedt ook de ruimte voor de gemeenschap om zelf initiatief en verantwoordelijkheid op te nemen. Wat de burger zelf kan, doet de overheid niet noodzakelijk beter of goedkoper.
De N-VA wil het opnemen van verantwoordelijkheid stimuleren.

• We voeren een grondig kerntakendebat zonder taboes.
  • We bekijken welke dienstverlening we beter uitbesteden.
  • Bij zaken waar verenigingen of inwoners zelf een uitvoerende verantwoordelijkheid kunnen opnemen, nemen we als overheid hoogstens een regisserende rol op.

Onze regels handhaven

Een al te lakse houding met betrekking tot de controle op het naleven van regels zorgt vaak voor frustratie bij burgers die zich wel aan de regelgeving houden. Het geeft een gevoel van oneerlijkheid wanneer bepaalde personen met overtredingen wegkomen, terwijl men zelf wel de nodige inspanningen doet om de regels te volgen. Een effectief handhavingsbeleid op basis van objectieve criteria is dan ook essentieel binnen elk beleidsdomein.

• We zorgen ervoor dat onze reglementen correct en duidelijk zijn. Zo is er weinig ruimte voor interpretatie en discussie achteraf.
  • We maken komaf met een gedoogbeleid, en verbaliseren en sanctioneren daadwerkelijk wanneer er overtredingen zijn. Op die manier gaan we het bewust negeren van regelgeving tegen.
  • We voeren een billijk, maar duidelijk GAS-beleid in.

Een gedragen aanbod bieden

Wie verkozen is, krijgt van de inwoners een mandaat om beleid te voeren. Het is dan uiteraard aan hen om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Een goed politicus doet dat evenwel goed geïnformeerd en weet wat er bij de publieke opinie leeft. Als gemeenschapspartij vinden we het ook belangrijk om de burgers te betrekken bij de voorbereiding van de gemeentelijke besluitvorming. Daarbij moeten we openstaan voor de inbreng van iedereen, of het nu gaat om informatieverstrekking, adviesverlening of het aankaarten van bezorgdheden. Nadien is het echter de verantwoordelijkheid van de verkozen politici om de uiteindelijke beslissingen te nemen.

• Naast de verplichte adviesraden die fungeren als permanent klankbord voor onze beleidsmakers, focussen we op het tijdelijk samenbrengen van burgers als adviesgroep voor bepaalde materies. Op die manier kunnen we de burger doelgerichter aanspreken en vermijden we logge structuren.
  • We organiseren informatie- en participatiemomenten bij de start van grote projecten. Zo krijgen burgers tijdig de mogelijkheid om hun advies te geven en is de kans kleiner dat er later weerstand opduikt. Een ruime bekendmaking zorgt voor voldoende representativiteit.
  • We vragen burgers en verenigingen om hun steentje bij te dragen aan het onderhoud van het gemeenschappelijk patrimonium.