140 sociale woningen in buurt van Weidestraat

Op 22 oktober 2020, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst

Elke gemeente kreeg van Vlaanderen een bindend sociaal objectief (BSO) opgelegd om het sociaal woonaanbod versneld uit te breiden. Binnen een vooropgestelde termijn moet de gemeente op haar grondgebied een aantal bijkomende sociale huurwoningen realiseren.
In 2009 heeft Ranst de opdracht gekregen om 151 sociale huurwoningen te realiseren tegen 2025.
Door het getalm van het vorige gemeentebestuur beschikken we vandaag nog maar over 26 sociale huurwoningen. In de loop van volgend jaar zullen ook de sociale huurwoningen van de Speltlaan (26), de Bijlstraat (10) en het Schuurblok (22) klaar zijn voor verhuur.
Dit wil zeggen dat er nog minimaal 67 sociale huurwoningen moeten gerealiseerd worden tegen 2025.
In 2016 was er een verkavelingsvoorstel van Vitare om de 8 ha grond aan de Handboogweg, Weidestraat en Ranstsebinnenweg volledig te bebouwen met een 240-tal wooneenheden. Door het groot aantal wooneenheden en de volledige bebouwing van het terrein werd er toen een ongunstig advies gegeven.
Omdat de tijd dringt en Vlaanderen reeds een aantal malen Ranst heeft aangemaand om voor meer sociale woningen te zorgen heeft het huidige bestuur samen met de Lierse Maatschappij voor de Huisvestiging en Arro Antwerpen een programma van eisen opgemaakt voor het woonuitbreidingsgebied Weidestraat.
We spreken nu over een 70-tal sociale huurwoningen en een 70-tal sociale koopwoningen waarbij er bij de toewijzing voorrang gegeven wordt aan de Ranstenaren. Van de 8 ha beschikbare grond zal er maximaal 4 ha bebouwd mogen worden. De andere helft zal ingevuld worden met een speelplein en een publiek toegankelijke groene ruimte.
Zo verwezenlijkt N-VA Ranst een verkiezingsbelofte: “kwaliteitsvolle en betaalbaar woningen, op maat en in een aangename leefomgeving”.

Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 22 Okt. 2020

In het gebied tussen de Emblemse Weidestraat en de Ranstsebinnenweg plant het gemeentebestuur zeventig sociale huurwoningen en zeventig sociale koopwoningen. Door die beslissing kan het gebied aan de Millegemse kerk onbebouwd blijven.
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) legt uit: “Ranst werd al drie keer aangemaand om voor meer sociale woningbouw te zorgen.
Met dit project kunnen we de achterstand zo goed als volledig wegwerken. We moeten volgens de voorschriften honderdvijftig sociale huurwoningen kunnen aanbieden. Met de projecten die nu worden afgerond, komen we nog maar aan een zestigtal woningen. Lange tijd werd gekeken naar het gebied aan Millegemkerk om daar sociale woningen op te trekken. Igean heeft die grond gekocht voor de gemeente en er werden ook plannen opgesteld, maar iedereen bleef vinden dat die ruimte niet mocht volgebouwd worden. De buurt protesteerde ook hevig tegen de plannen. Qua ligging is dat terrein niet geschikt voor woningbouw. Het openbaar vervoer is te ver en het tegenoverliggende gebied in Vremde is ook open ruimte.”
Zo kwam het gebied in Emblem in het vizier. “Die grond was ook bestemd voor sociale woningbouw en heeft meer mogelijkheden.
De gronden zijn eigendom van de Vlaamse maatschappij voor sociaal wonen (VMSW) en ze hebben ons gevraagd of we er belangstelling voor hebben. Het gaat om acht hectare. We hebben voorgesteld het gebied te ontwikkelen in samenwerking met de Lierse Maatschappij voor de Huisvestiging en de Sociale bouw- en kredietmaatschappij Arro. “Speelplein He is de bedoeling dat de helft van het gebied onbebouwd blijft. “Er is een speelplein gepland van 1.000 m² en een publiek toegankelijke groene ruimte. Het aanbod wordt een mix van huur- en koopwoningen. We rekenen op 140 wooneenheden, maar dat getal kan natuurlijk in de finale plannen licht aangepast worden. Er zullen woningen te koop zijn met één tot en met vier slaapkamers.
Bij de toewijzing krijgen inwoners van Ranst voorrang.”
“Het ontwerp komt natuurlijk ook nog naar het schepencollege en de gemeenteraad. Ik schat dat we zo'n vijf jaar zullen moeten wachten eer de eerste bewoners er zullen intrekken. De bouw zal natuurlijk in fases verlopen, dus het gebied zal stap voor stap uitgebouwd worden.”
Sylvain Liekens