Binnenkant OCMW krijgt beurt

Op 30 oktober 2015, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt van N-VA Ranst:

In het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan  lazen wij dat het college achter ons voorstel stond om alle gemeentediensten en het OCMW onder te brengen op één plaats.
Daarom vroeg N-VA Ranst om te stoppen met de plannen om het OCMW gebouw in Oelegem te restaureren en onmiddellijk de mogelijkheden te bekijken voor het oprichten van het sociaalhuis op de Van den Nestlaan zoals vermeld staat in het RUP.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid dd. 30 Oktober 2015:

De hoofdvestiging van het OCMW in de Oelegemse Schildesteenweg kreeg aan de buitenkant al een opknapbeurt en nu is de binnenkant van het gebouw aan de beurt. De N-VA betwijfelt het nut van die investering.
Leen Baeten (N-VA) pleitte ervoor om geen geld meer aan het gebouw te spenderen. "We vinden het een uitstekend idee om de gemeentediensten en het OCMW op één plaats te vestigen. Dat zal na verloop van tijd gebeuren in de Broechemse Van den Nestlaan. Daarom begrijpen we niet dat het bestuur vasthoudt aan geldverslindende plannen om de binnenkant van het OCMW-gebouw in Oelegem te restaureren. De kosten voor de architect bedragen al ruim 76.000 euro en in de raming werd daarvoor maar met 30.000 euro rekening gehouden. Wij vrezen dat we uiteindelijk veel meer zullen betalen dan de oorspronkelijk geraamde 300.000 euro. Onderzoek liever of je niet beter een sociaal huis kan oprichten in de Van den Nestlaan." Burgemeester Lode Hofmans (Open Vld) was het niet eens met die stelling. "Een grondige renovatie van het pand in Oelegem is nodig. We willen de waarde van dat gebouw niet verloren laten gaan. Of het OCMW daar blijft of niet, heeft eigenlijk geen belang. Oude gebouwen vergen nu eenmaal aanpassingen, daar is niets aan te doen", verdedigde hij de investering. (sl)