Bussen zijn te laat of worden afgeschaft, zo kan het niet verder!

Op 9 oktober 2019, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Gemeente Ranst dringt aan op betere dienstverlening De Lijn
De laatste weken is er een gevoelige stijging van het aantal klachten over de dienstverlening van de Lijn van en naar onze gemeente. Het gaat niet om alleenstaande feiten, maar om aanhoudende klachten.
Gebruikers van de (bus)lijnen vanuit Broechem en Oelegem worden meer en meer geconfronteerd met bussen die gewoonweg niet opdagen, met als gevolg dat ze soms uren moeten wachten, in de hoop dat ze nog tijdig op school of op hun werk en daarna terug thuis geraken. Het gebrek aan communicatie is schrijnend en leidt tot groeiende irritatie bij de talrijke gebruikers in onze gemeente en bij uitbreiding de hele regio.
Ranst wordt geconfronteerd met grote mobiliteitsproblemen en wij stimuleren onze bewoners om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer. Nu blijkt dat ze niet kunnen rekenen op een betrouwbare dienstregeling.
Burgemeester Johan De Ryck roept samen met zijn collega's schepenen De Lijn dan ook met aandrang op de nodige stappen te zetten en een correcte dienstverlening te garanderen. We hopen ook dat in de toekomst meer middelen ter beschikking worden gesteld vanuit de hogere overheid om het openbaar vervoer meer te ondersteunen.

 

 

Artikel in Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 09 Okt. 2019

“Julie staat om halfzes op in de hoop op tijd een bus naar school te halen”
Niet alleen in Malle en Zoersel, ook in Ranst komen de bussen tegenwoordig blijkbaar meer niet dan wel opdagen. Moeder Leen De Wachter uit Oelegem wil dat De Lijn op zijn minst een compensatie overweegt voor de betaalde busabonnementen.
Voor Leen De Wachter is de maat vol. Ze plaatste haar grieven in de Facebookgroep Ranst-Geeft en stond versteld van het aantal vernietigende reacties van andere bezorgde ouders, van wie de kinderen nota's in hun agenda krijgen omdat ze weer eens te laat op school zijn gearriveerd.
Dat er grote problemen zijn op de buslijnen 410 en 417 in Malle en Zoersel is al een tijdje bekend. Daar stuurden de gemeentebesturen zelfs een klachtenbrief naar De Lijn. “Maar hier is de toestand niet beter”, zegt Leen. “Mijn dochter Julie Broeckx (15) gaat naar het SAL in Lier met lijn 1, die ze normaal neemt aan de bushalte tegenover Den Bol aan de nieuwe brug in Oelegem.
Zij staat elke ochtend om halfzes op, zodat ze om halfzeven in het bushokje kan gaan zitten wachten in de hoop dat er vroeg of laat alsnog een bus passeert.”
“Lier is nochtans niet zo ver”
“Ik moet om 8.25u in de les zitten”, knikt Julie. “Lier is nochtans niet zo verschrikkelijk ver. En toch ben ik al vaak te laat gekomen dit schooljaar.”
Ook voor Leens zoon Lander (16) is de situatie rampzalig. Hij gaat naar het Vrij Technisch Instituut in Zandhoven. Zeker met de regenachtige herfstdagen, neemt hij graag de bus.
“Normaal moet ik de 424 nemen aan de kerk in Oelegem, maar om 8u sta ik daar dikwijls nog te wachten, zonder een bus te zien. Van pure miserie ben ik vanmorgen met een groepje scholieren te voet door de regen naar Zandhoven gewandeld. Om halfelf kwamen we in het VTI aan. We hebben het serieus moeten uitleggen, want ons verhaal werd eerst niet aanvaard.”
Julie kent een meisje met meerdere aantekeningen in haar agenda. “Terwijl wij als buspassagiers machteloos staan.” Leen De Wachter betaalde net nog Julies busabonnement van 200 euro. “Ik schreef al verscheidene klachtenbrieven naar De Lijn maar krijg steeds hetzelfde antwoord: 'We hebben geen chauffeurs'. Hadden ze dat tekort dan niet vroeger kunnen zien aankomen?”
Flauwgevallen
Op de buslijnen 417 en 410 in Zoersel en Malle verbetert de toestand intussen niet. Dinsdagmorgend viel een vrouw meerdere keren flauw op de sneldienst naar Antwerpen, omdat de bus propvol zat. Verscheidene reizigers noemden het een schandaal.
Woordvoerder Inge Debruyne van De Lijn wijt de problemen aan een acuut personeelsgebrek in de regio. “De sollicitatieprocedure werd al vereenvoudigd. We hebben zelfs gepensioneerden die nog kunnen rijden, opnieuw gecontacteerd.” Of ze deze grote schaarste aan chauffeurs dan niet eerder zagen aankomen? “De vergrijzing speelt een rol, maar ook het feit dat buschauffeurs in de haven andere aanbiedingen krijgen.” Over het gedeeltelijk terugbetalen van de abonnementen ter compensatie, wou Inge Debruyne gisteravond geen antwoord geven. “Niet zonder dat dit eerst aan de directie wordt voorgelegd.”

Kristin Matthyssen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is