Dan toch compromis over snelheid N14

Op 11 februari 2017, over deze onderwerpen: In de pers

Dankzij de tussenkomst van N-VA Ranst komt er een veilige oplossing voor het kruispunt Oostmalsesteenweg  / Stapstraat.

De feiten op een rijtje:

  • 19/09/2016   De schepen verklaarde dat ze al meermaals tevergeefs had aangedrongen bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om maatregelen te nemen. Johan De Ryck vroeg waarom het gemeentebestuur geen gebruik maakt van het decreet betreffende de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • 17/10/2016   Het decreet wordt toegepast. De gemeenteraad keurt de snelheidsbeperking tot 50km/u goed. Het gemeentepersoneel plaatst onmiddellijk de borden.
  • 13/12/2016   AWV gaat niet akkoord met de voorgestelde maatregelen. Besluit de snelheidsbeperking wordt door AWV niet goedgekeurd.
  • 4/01/2017   N-VA Ranst vraagt minister Ben Weyts om in dit dossier tussenbeide te komen.
  • 23/01/2017   Alle gemeenteraadsleden uiten hun ongenoegen over de moedwil van AWV. N-VA Ranst stelt voor om in het kader van de verkeersveiligheid de borden te laten staan.
  • 6/02/2017    Minister Ben Weyts brengt N-VA Ranst op de hoogte dat door zijn tussenkomst AWV geen tegenstander meer is om 50km/u toe te passen.
  • 8/02/2017   AWV engageert zich om de verkeersveiligheid op de N14 te verbeteren. Er wordt onderzocht of er op het kruispunt lichten voor fietsers kunnen geplaatst worden. In afwachting blijven de borden 50km/u staan en blijft de snelheidsbeperking van kracht.


Het Laatste Nieuws/Antwerpen Zuid - 11 Feb. 2017:

Er is nu toch een compromis over de snelheid op de Oostmalsesteenweg (N14). De maximumsnelheid van 70 km/u zal blijven, maar er komen verkeerslichten om de kinderen uit de naburige school veilig over te laten steken. "In afwachting is afgesproken dat de snelheid gematigd zal worden tot 50 km/u", zegt AWV-woordvoerder Jef Schoenmaeckers.
Enkele maanden geleden besloot het gemeentebestuur unaniem dat de snelheid op de Oostmalsesteenweg aan het kruispunt met de Stapstraat gereduceerd moest worden. De verkeerssituatie was er volgens hen onveilig, in het bijzonder voor de leerlingen van basisschool Sint-Jozef die er elke dag passeren. Ze plaatsten daarom op eigen houtje verkeersborden die de maximumsnelheid naar 50 km/u verlagen. Omdat het plaatsen van verkeersborden op een gewestweg niet onder de bevoegdheid van een gemeente valt, maakte het
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) deze maatregel vorige week ongedaan.
Afgelopen woensdag kwamen beide partijen dan toch tot een consensus. "Aanvankelijk was er geen objectieve grond voor de maatregel die het gemeentebestuur zonder ons medeweten had genomen", begint AWV-woordvoerder Jef Schoenmaeckers. "We zullen nu onderzoeken of er voldoende ruimte is voor de inrichting van verkeerslichten en of het probleem daarmee opgelost geraakt."
Er zijn nu twee oversteekplaatsen op nog geen 50 meter van elkaar. "Eén van de oversteekplaatsen zal weggenomen worden, zodat fietsers de weg op één plaats veilig kunnen oversteken. In afwachting van de verkeerslichten is afgesproken dat de snelheid gematigd zal worden tot 50 km/u."
Reflecterende paaltjes
Schepen van Verkeersveiligheid Tine Muyshondt (CD&V) is tevreden over het besluit. "Ik heb erop aangedrongen om die borden van 50 km/u te laten staan. Het is nu afwachten op het onderzoek of die verkeerslichten er effectief zullen komen. Op termijn zullen we ook de kapotte haag vervangen door reflecterende paaltjes om de afscheiding tussen fietspad en rijweg te verduidelijken."
Ook Chantal Van Gompel, directrice van nabijgelegen basisschool Sint-Jozef, juicht deze maatregel toe. "Zowel de school als de gemeente hebben al veel inspanningen gedaan om de veiligheid op het knelpunt met de Oostmalsesteenweg te verbeteren. Het schoolteam en ikzelf zijn daarom ook erg blij dat er een beslissing genomen is ten goede van de kinderen."
EVELYN TIEBOS

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is