"De brug is géén twee meter te kort"

Op 27 augustus 2013, over deze onderwerpen: In de pers

In ons pamflet van juli stelden wij ons vragen betreffende het uitstel van de plaatsing van de brug in Oelegem. In de krant verklaarde de projectleider dat "er nog wat aangepast en gecontroleerd moest worden". Op onze vraag om meer uitleg werd er geen antwoord gegeven. Omdat NV De Scheepvaart niet communiceerde over het waarom van het uitstel hebben zij de geruchtenmolen opgang gebracht. Was het dan zo moeilijk om in juni te melden dat het zware materieel onbeschikbaar was?

Artikel Gazet Van Antwerpen 27/08/2013

"Het wordt stilaan grappig”, reageert projectmanager Koen Van Schel van aannemer Artes-Roegiers op het hardnekkige gerucht dat de nieuwe kanaalbrug in Oelegem twee meter te kort zou zijn. “Het gaat om twee millimeter!”
Zelfs na de plaatsing van de nieuwe boogbrug over het Albertkanaal het afgelopen weekend wordt in en rond Ranst nog steeds voor waarheid verteld dat ze twee meter te kort zou zijn. In andere versies gaat het zelfs om drie meter. Iedereen spreekt over “een klucht”. De aannemer zou door “er een verlengstuk aan te metselen” het euvel hebben verholpen, waardoor de plaatsing twee maanden vertraging opliep. Volgens de oorspronkelijke planning zou de brug inderdaad al op 2 juni naar de definitieve bestemming zijn gevaren in plaats van vorig weekend.
Projectmanager Koen Van Schel van aannemer Artes-Roegiers, die de brug bouwde, heeft het ook al horen waaien. “Ik heb al geruchten gehoord van twee meter, drie meter tot zelfs tien meter te kort. Terwijl er in werkelijkheid een maatafwijking was van twee millimeter op een lengte van 104,2 meter! Heeft iemand van die twee millimeter soms twee meter gemaakt?”
Het bedrijf lijdt door dit indianenverhaal imagoschade. “Er zijn duizenden euro aan landmetingen opgegaan. Bij zo’n boogbrug zou een afwijking van twee meter direct in het oog springen. Ik nodig elke bewoner uit om de brug te komen nameten.”
Van Schel vermoedt dat een pamflet van N-VA Ranst de geruchtenmolen heeft gevoed. In het N-VA-blad van juli staat inderdaad onder de kop “Brug van Oelegem: te laat? te kort? te weinig?” een artikel met mogelijke oorzaken van de vertraging.
“Wij hadden van horen zeggen dat de brug zestig centimeter te kort was. Later werd dat zelfs twee meter”, bevestigt Johan De Ryck van N-VA Ranst. “Wij hebben dat evenwel nergens bevestigd gekregen. Ook na een gemeenteraad werd erover gesproken. Op de infoavond in Zandhoven enkele weken geleden, heb ik de mensen van NV De Scheepvaart gepolst over het uitstel, maar een duidelijk antwoord kwam er niet. Een transparante communicatie had de geruchten kunnen voorkomen.”
Materieel
Van Schel zucht. “De reden dat we het invaren van 2 juni naar 25 augustus hebben uitgesteld, komt omdat het zware materieel dat nodig was voor de plaatsing onbeschikbaar was.”