De kraan moet van de baan! Illegale bouwkraan blijft voor beroering zorgen.

Op 6 maart 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Standpunt N-VA Ranst:

De bouwkraan in de Pertendonckstraat is niet vergund, en vormt een gevaar voor alle weggebruikers. Dit in het bijzonder voor de voetgangers omdat de verplichte obstakelvrije loopruimte van 1,50 meter ontbreekt. 
Daarom eiste onze fractievoorzitter Johan De Ryck tijdens de gemeenteraad van 26 februari om voor beide overtredingen een proces-verbaal op te laten stellen en de opdracht te geven om de illegaal geplaatste bouwkraan te verwijderen. 
Op 27 februari bevestigde de burgemeester schriftelijk dat hij opdracht had gegeven aan de korpschef om de aannemer in gebreke te stellen. Daarnaast deelde hij mee dat deze kraan best verwijderd wordt.
Vandaag stellen wij vast dat de kraan er nog steeds staat en dat dit college nog steeds niet heeft opgetreden tegen het schaamteloos negeren van opgelegde regels.  
Dat de schepen van Verkeersveiligheid zich verschuilt achter de drogreden dat de aanvraag voor de kraan naar een foutief mailadres werd gestuurd en dat ze niet wist dat er een bouwkraan zou komen, is totaal ongeloofwaardig. Het plan van dit project is van de hand van de schepen/architect van Ranst. Het minste dat we van de schepenen kunnen verwachten is dat zij: één weten dat er een vergunning moet aangevraagd worden om een kraan te plaatsen op de gewestweg en twéé dat zij het e-mailadres van Agentschap Wegen en Verkeer, waar bijna dagelijks mee gecommuniceerd wordt, kennen. 
De burgemeester kan onmiddellijk de werken laten stilleggen omdat de aannemer de opgelegde regels niet heeft nageleefd, maar hij kiest ervoor om af te wachten. Is het zijn bedoeling om ook in dit dossier de overtredingen te regulariseren? 
Het selectief toepassen van de geldende regels volgens het aloude principe van ons kent ons moet stoppen in Ranst. Voor N-VA Ranst is het duidelijk: regels moeten voor iedereen gelijk zijn en moeten door iedereen gerespecteerd worden. Bovendien moeten overtreders gesanctioneerd worden.
Daarom kan er maar één besluit genomen worden in dit dossier: De kraan moet van de baan.

 

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 06 Mar. 2018

In de drukke Pertendonckstraat zorgt de positie van een bouwkraan voor gevaarlijke toestanden. Volgens Johan De Ryck (N-VA) heeft de aannemer helemaal geen vergunning om de kraan daar te gebruiken. “Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft de overtreding van de aannemer zelf vastgesteld en heeft de aannemer daarover
terecht gewezen. Hij heeft meer dan tien dagen nodig gehad om de aanvraag bij AWV te krijgen. Bovendien hield hij zich ook niet aan de voorwaarde om een obstakelvrije loopzone van 1,5 meter voor voetgangers te behouden. We vinden dat de politie voor beide overtredingen een pv moet opstellen. De illegale kraan moet, wat ons betreft, weg”, aldus De Ryck.
Schepen van Verkeersveiligheid Tine Muyshondt (CD&V) heeft ontdekt dat de aanvraag voor de kraan naar een foutief mailadres werd gestuurd. “We hebben opnieuw contact gehad met de aannemer. Die moet zelf voor die vergunning zorgen en die mail is niet aangekomen. Vanaf nu moet een domeinvergunning een maand vooraf worden aangevraagd.” (sl)


Artikel in Het Nieuwsblad/Regionaal: Mechelen-Lier - 06 Mar. 2018

In de drukke Broechemse Pertendonckstraat zorgt de positie van een kraan bij een bouwwerf voor gevaarlijke toestanden.
Verkeerslichten zorgden voor minder gevaar, maar Johan De Ryck (N-VA) stelt dat de aannemer helemaal geen vergunning had om de kraan daar te gebruiken.
Tijdens de gemeenteraad zorgde de interpellatie van de fractieleider van N-VA voor verbazing. “Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft die overtreding van de aannemer zelf vastgesteld en heeft de aannemer daarover terecht gewezen. Hij heeft meer dan tien dagen nodig gehad om de aanvraag bij AWV te krijgen. Bovendien hield hij zich ook niet aan de voorwaarde om een obstakelvrije loopzone van 1,5 meter voor de voetgangers. We vinden dat de politie voor beide overtredingen een proces-verbaal moet opstellen. Die illegale kraan moet wat ons betreft weg”, zei Johan De Ryck.
Aanvraag ruim op voorhand
Schepen voor verkeersveiligheid Tine Muyshondt (CD&V) heeft achteraf ontdekt dat de aanvraag voor de kraan naar een foutief mailadres werd gestuurd. “We hebben opnieuw contact gehad met de aannemer, die wel van goede wil is. Hij moet zelf voor die vergunning zorgen en die mail is blijkbaar niet aangekomen. Een vervelende situatie, want wij wisten vooraf niet dat er een bouwkraan van dat formaat zou komen. We hebben ondertussen besloten om voortaan voor dit soort ingrepen te eisen dat een domeinvergunning een maand vooraf moet aangevraagd worden. We verwachten dan meteen van de aanvrager ook een voorstel tot signalisatie en een mogelijke wegomlegging voor het doorgaand verkeer..” 
Sylvain Liekens

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is