De Ryck vervangt Hofmans na 18 jaar

Op 15 oktober 2018, over deze onderwerpen: In de pers, Verkiezingen 2018

Artikel in Het Laatste Nieuws/Mechelen-Lier - 15 Okt. 2018

Na 18 jaar Lode Hofmans (Open Vld) krijgt Ranst een nieuwe burgemeester. Johan De Ryck van N-VA neemt de sjerp over. N-VA sluit een coalitie met die andere grote winnaar, Groen.

De gemeenteraadsverkiezingen in Ranst laten zich makkelijk samenvatten: de huidige coalitie verliest, de oppositie wint. N-VA is de grootste winnaar. De ploeg van lijsttrekker Johan De Ryck ging van 9 naar 10 zetels, terwijl meerderheidspartijen Open Vld en CD&V er samen vijf zetels bij inschieten. Gisteravond laat kwam er een nieuwe coalitie tussen N-VA en Groen uit de bus.

"De geruchten dat we een voorakkoord hadden met Groen kloppen niet. Wel hadden we beloofd om mekaar na de uitslag als eerste te bellen", beweert toekomstig burgemeester Johan De Ryck. "Daar vloeide dus een akkoord uit. Ik vind het maar logisch dat de twee winnaars van de verkiezingen samen gaan besturen."

Nochtans won N-VA in 2012 ook, maar toen werd ze buitenspel gezet door Open Vld en CD&V. Nu komen deze laatste twee in de oppositie terecht. "Noem dit geen revanche, want zo zit ik niet in mekaar", benadrukt De Ryck. Vandaag wordt het bestuursakkoord verder uitgewerkt. Naast De Ryck liggen al twee andere leden van het schepencollege vast: Luc Redig (Groen) en Leen Baeten (NVA).
(KDC)