Drie windmolens aan Albertkanaal krijgen een gunstig advies

Op 8 augustus 2020, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Historiek van dit dossier:

Op 3 september 2015 heeft het vorige gemeentebestuur (Open Vld en CD&V) een vergunning afgeleverd voor de bouw van de drie windturbines.
Bij de behandeling van het beroep blijkt dat de Deputatie niet bevoegd was om een beslissing te nemen over dit dossier. Het is uiteindelijk de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar van Ruimte Vlaanderen die op 5 augustus 2016 een bouwvergunning aflevert aan Ecopower.
Tegen deze vergunning wordt beroep aangetekend bij de Raad voor Vergunningsbetwisting.
De Raad voor Vergunningsbetwisting vernietigt in haar arrest van 17 april 2018 de vergunning omdat de milieu effecten toets op een ondeugdelijke wijze werd uitgevoerd. De bouwvergunning op zich wordt niet betwist. Ecopower krijgt de opdracht om een Milieu Effecten Rapport (project-MER) op te maken.

Opmaak van het advies:

Van 2 juni tot 1 juli liep er een openbaar onderzoek. In het totaal werden er door voorstanders 170 positieve bezwaarschriften ingediend en dooe tegenstanders 708 negatieve bezwaarschriften waarvan er 310 afkomstig waren van inwoners van Ranst, 254 van inwoners van Schilde en 144 uit 37 andere Vlaamse gemeenten.

De negatieve bezwaren handelden over: goede ruimtelijke ordening, hinder door slagschaduw, hinder door geluid, visuele hinder, schade aan natuurwaarden en persoonlijke schade

Er werden adviezen ingewonnen bij 13 instanties waarvan er 12 een gunstig of een voorwaardelijk gunstig advies hebben uitgebracht. Het gaat hier over adviezen van de Vlaamse Milieu Maatschappij, De Vlaamse Waterweg, Departement Landbouw en Visserij, Departement Omgeving, Brandweerzone Rand ed.

Na grondig onderzoek van het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwisting, van alle beschikbare informatie, van alle adviezen, van alle bezwaarschriften van voor- en tegenstanders en van het ingediende project-MER heeft het college van burgemeester en schepenen een gunstig advies gegeven voor de bouw en exploitatie van 3 windturbines op de site van Water-link.

De negatieve bezwaren werden op basis van objectieve gegevens weerlegd. De aanvraag en het project-MER voldoen aan alle huidige Vlaamse normen en regelgeving.

In het advies van het college van burgemeester en schepenen staat wel dat wanneer de normen rond slagschaduw, veiligheid en geluidshinder in de toekomst strenger zouden worden, de turbines moeten aangepast worden om te voldoen aan deze nieuwe normen.

Het is nu aan de deputatie van de provincie Antwerpen om het hele dossier grondig te bekijken en om de uiteindelijke beslissing te nemen.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 08 Aug. 2020

Ecopower mag van het N-VA-Groen-schepencollege drie windturbines optrekken op de site van Water-Link langs het Albertkanaal in Oelegem. Tijdens het openbaar onderzoek kwamen 708 bezwaarschriften binnen over onder meer slagschaduw, waardevermindering en gezondheidsrisico's. “We hebben die allemaal weerlegd”, aldus klimaatschepen Luc Redig (Groen).
De drie 150 meter hoge windmolens zijn voorzien tussen de installaties van de  drinkwatermaatschappij op de grens met Schilde. Het is niet de eerste keer dat de burgercoöperatie probeert om hier windturbines vergund te krijgen. Vijf jaar geleden strandde een poging voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Ook dit keer was er druk. Met zijn gunstig advies, legt het schepencollege liefst 708 bezwaarschriften naast zich neer met tientallen erg verscheiden tegenargumenten. De windturbines komen veel te dicht bij woningen en natuurgebieden waardoor onder meer de vleermuizen eronder zullen lijden. Hun slagschaduw is slecht voor de gezondheid van omwonenden. Ze zorgen voor drukgolven en
hoorbaar geluid. En de waarde van de woningen in de buurt zal dalen. Tot hier slechts een bloemlezing van de bezwaren.
Vooruitstrevend
Er was ook een petitie met 170 ondertekenaars die de turbines welkom heten in Oelegem en het algemeen belang vooropstellen.
En het schepencollege is die minderheid gevolgd. “Onze omgevingsambtenaar heeft de aanvraag erg goed onderzocht en alle geuite bezwaren tegen het licht gehouden. Conclusie: er zijn geen echte bezwaren tegen de windturbines op deze plek langs het Albertkanaal. Het schepencollege, dat zich wil profileren als vooruitstrevend wat betreft groenestroomproductie, geeft dus gunstig advies”, besluit schepen Luc Redig.
Het schepencollege stelt vast dat de woonzones van Oelegem en Ranst op meer dan vierhonderd meter van de turbines liggen.
Die zijn uitgerust met sensoren die de wieken kunnen stilleggen zodra de wettelijk toegelaten maxima van acht uur per jaar of dertig minuten per dag overschreden worden.
De waardevermindering van de huizen in de omgeving trekken de bestuurders in twijfel. Visuele hinder is subjectief en de aangehaalde gezondheidsrisico's zoals verhoogde bloeddruk en hartritmestoornissen zijn eerder het gevolg van ergernis en stress dan de feitelijke
werking van de turbines, denkt men in het gemeentehuis.
“We eisen van exploitant Ecopower wel dat het zijn installaties aanpast als de normen inzake slagschaduw, veiligheid en geluidshinder verstrengt worden”, voegt Redig toe.
Afwachten wat de bestendige deputatie, bestaande uit twee CD&V- en twee N-VA-leden, zal beslissen. Het provinciebestuur besloot onlangs nog om geen vergunning toe te kennen voor twee windturbines langs hetzelfde Albertkanaal in Schoten. En het dossier kan ook de goede relatie met buurgemeente Schilde in het gedrang brengen. Ook Schilde diende namelijke een bezwaar in omdat zijn park Schildehof vlak achter de geplande windturbines ligt.
Jan Auman