“Een jaar na mijn ongeval is er nog niets veranderd”

Op 25 maart 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Standpunt N-VA Ranst:

In september 2016 heeft Leen Baeten geïnterpelleerd over de erbarmelijke staat van de Knodbaan. Onze bemerking was dat oplapwerk niet meer volstaat en dat een volledig nieuw wegdek hier absoluut en dringend nodig is. De schepen heeft toen geantwoord “voor de lijst van 2017 is er nog geen definitieve beslissing maar de Knodbaan is een optie”.
In januari 2017 horen we de schepen zeggen: “ het onderhoud van de Knodbaan is in voorbereiding.
Tijdens de gemeenteraad van maart stellen wij vast dat de heraanleg van een bijna onberijdbare Knodbaan blijkbaar geen prioritair knelpunt is voor het college.
Het antwoord van de schepen was duidelijk; hij kon niks beloven. Met andere woorden: de Knodbaan zal in 2017 de hel van Oelegem blijven.
N-VA Ranst noemt dit schuldig verzuim van de schepen van openbare werken.

Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 25 Mar. 2017:

Herstel liever de Knodbaan dan de tractorsluis op de Kantonbaan”, vragen Ilse Van Leuven en koetsier Robin Noens uit Oelegem. Ilse is ontzet over het feit dat er na haar val in 2016 niets veranderd is.
De Knodbaan en de Kantonbaan liggen dicht bijeen, maar het gaat om twee aparte dossiers die de gemoederen verhitten. Ilse Van Leuven woont op de Knodbaan, die al jarenlang 'kaas met gaten' is. Vorige zomer kwam ze met haar brommertje op weg naar haar ouders in Halle zwaar ten val in een put. Ze liep kneuzingen aan haar nek, schouder en hoofd op. Omdat de ambulanciers haar kleding stuk moesten knippen, aangezien ze haar schouder niet meer kon bewegen, liep ze niet alleen lichamelijke maar ook materiële schade op. Ook haar brommertje is kapot. “Tot mijn spijt heb ik nog altijd niets van de verzekering getrokken, hoewel ik een proces-verbaal heb van de politie waarin staat dat ik ten val kwam in een put. Komt het omdat mijn verzekeringsmaatschappij dezelfde is als die van de gemeente?”, zegt Ilse.
Geen budget
Minstens even erg vindt ze het dat het wegdek nog altijd even slecht is als vorig jaar en dat tijdens de jongste gemeenteraad in Ranst verklaard werd dat er dit jaar geen budget is voor een heraanleg van de Knodbaan. “Dat klopt niet helemaal”, zegt Fernand Bossaerts (CD&V), schepen van Openbare Werken en Mobiliteit in Ranst. “Er bestaat een waterkans dat we dit jaar nog aan de Knodbaan beginnen, maar we hebben een prioriteitenlijst van wegen die nog dringender onder handen moeten worden genomen.”
Oppositieraadslid Leen Baeten (N-VA), die Ilse steunt, vindt het raar dat straten als Maas en Moor en de Zakstraat hoger op de prioriteitenlijst staan. “De gemeente vergeet dat de Knodbaan op een fietsknooppuntennetwerk ligt.”
“Dat klopt”, zegt schepen Bossaerts. “Maar de weg is in het midden nog goed berijdbaar, de afbrokkeling is vooral aan de zijkant. Bovendien maken tellingen duidelijk dat er ontzettend veel sluipverkeer over de Knodbaan passeert. We moeten dat oneigenlijke verkeer ook niet nog meer faciliteren door er een boulevard van te maken. Hiermee hebben we ook rekening gehouden in de ontwerpplannen.”
Nog een steen des aanstoots voor Ilse en haar ouders Ludo en Reinild is de tractorsluis die de gemeente Ranst even verderop op de Kantonbaan aanlegde, vooral om het sluipverkeer naar De Schuur te weren. Die tractorsluis is momenteel kapot, of liever gesaboteerd: onbekenden sleurden het betonblok in het midden weg. “Die tractorsluis gaat de gemeente zo snel mogelijk herstellen, terwijl ze die beter zouden weghalen”, vindt Ilse. Ook menner Robin Noens uit Oelegem wil de tractorsluis weg, omdat hij er met zijn tweespan niet overheen kan. “Er zijn nog koetsiers die hun routes helemaal moeten aanpassen voor die tractorsluis”, zegt hij.
Modderpoel
Schepen Fernand Bossaerts wijst erop dat veel inwoners voorstander zijn van de tractorsluis en dat koetsiers langs de bosweg Gescheurde Heide kunnen rijden, die uitkomt naast de LRV-terreinen. “De Gescheurde Heide is in zo'n slechte staat dat ik er zelfs met mijn marathonkoets bijna in vastrijd”, zegt Robin. “Als het een week geregend heeft, is het één modderpoel.” Ter demonstratie stuurt Robin zijn bonte pony's Caramel en Xilo met hun marathonwagen door de Gescheurde Heide. Of we het er zonder kleerscheuren van
hebben afgebracht, kunt u bekijken in het filmpje op www.gva.be.
kristin matthyssen