Gemeenteraad 18 april 2016

Op 18 april 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Lees hier het kort verslag, de interpellatie en de agenda van de gemeenteraad.

1. Fietsstraat in de Emblemseweg   -
2. Onderhoud buurtwegen 2016  -
3. Toestand Oudstrijdersstraat te Oelegem  -
4. Woonbeleid in Ranst  -

Kort verslag

Fietsstraat in de Emblemseweg
In de Emblemseweg krijgt het gedeelte gelegen tussen de Kreupelstraat en de Oostmalsesteenweg het statuut van fietsstraat.
In de motivering lazen we dat een fietsstraat een straat is waarin de fietsers de hele breedte van de weg mogen gebruiken, auto’s niet meer dan 30 km per uur mogen rijden en ze mogen de fietsers niet inhalen.
Johan De Ryck vroeg of het de bedoeling van het college was om eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer in te stellen. Wij waren ervan overtuigd dat enkel in een enkelrichtingstraat het vooropgestelde doel kon bereikt worden namelijk de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker verhogen en een fietsvriendelijk klimaat creëren.
De schepen voor verkeersveiligheid bleef bij haar standpunt dat de smalle straat dubbel richting voor auto’s moest blijven.
Omdat wij voorstander zijn voor een fietsstraat hebben we het reglement toch mee goedgekeurd.

Onderhoud buurtwegen 2016
Wij hadden een hele lijst van straten gekregen die in aanmerking kwamen voor onderhoudswerken.
De slechte staat van het wegdek van de brug over de E313 tussen Broechem en Oelegem werd door N-VA Ranst nogmaals aan de kaak gesteld.
Wij waren dan ook ten zeerste verheugd dat de schepen voor openbare werken mee deelde dat de herstelling zal uitgevoerd worden tussen 23 en 28 mei 2016.

Nu de tractorsluis is aangelegd in de Kantonbaan en al het sluipverkeer nu langs de Knodbaan moet rijden heeft het gemeentebestuur beslist om de bocht van de Kantonbaan naar de Knodbaan te verbreden en aan te leggen in beton. Wij hebben hierover onze bedenkingen geuit.

Naast de kasseistrook van de Steenweg op ’t Fort in Broechem wordt er een betonnen kantstrook aangelegd. Dit zal het comfort voor de fietsers zeker ten goede komen. Johan De Ryck vroeg om ook naast de kasseien van de Zakstraat in Oelegem een strook aan te leggen voor de vele fietsers die daar langskomen.

Toestand Oudstrijdersstraat te Oelegem. - Interpellatie door Guido Wittocx.
Wij betreurden het dat de Oudstrijdersstraat niet was opgenomen in het overzicht van de te onderhouden buurtwegen. Zeker tijdens de wintermaanden is deze straat een zorgenkind waarbij de weersomstandigheden en het passeren van de bus van de Lijn en van vrachtwagens, ondanks het doorrijverbod voor + 3,5 ton, de grote oorzaken zijn voor het verval van deze straat.
Het putjes vullen is slechts een pleister op een houten been daar de koude asfalt die er aangebracht wordt er direct terug uitgereden wordt.
Guido Wittocx vroeg wanneer deze straat serieus hersteld gaat worden en waarom het geen enkelrichtingstraat wordt.
De schepen van openbare werken antwoordde dat de problemen in de Oudstrijdersstraat zullen aangepakt worden samen met de werkzaamheden voor de verhoging van de brug over het Albertkanaal. Wanneer dit zal zijn is nog steeds een onbeantwoorde vraag.

Woonbeleid in Ranst. – Interpellatie van Groen.
Groen vroeg een stemming om de opdracht aan de gemeentesecretaris te geven om te onderzoeken of de gemeentelijke administratie in samenwerking met het O.C.M.W. een woonbeleidsplan kan opstellen en om een gemotiveerd voorstel op de volgende gemeenteraad te brengen.
N-VA Ranst steunde dit voorstel omdat wij ook duidelijkheid willen hebben over de woonbehoefte in onze gemeente. Op basis van dit woonbeleidsplan kan er een bouwreglement opgesteld worden dat voor iedereen van toepassing is.
De burgemeester was het hier niet mee eens en vroeg om tegen te stemmen. Hij is voorstander om elk bouwdossier individueel te behandelen zonder zich te moeten houden aan strikte regels.

Interpellatie

Toestand Oudstrijdersstraat te Oelegem. Interpellatie door Guido Wittocx.

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad.