Gemeenteraad 22 april 2013

Op 22 april 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

1. Aankoop grond Oostmalsesteenweg - 
2. Bestuursakkoord 2013-2018 - 
3. Huishoudelijk reglement gemeenteraad - 
4. Aanduiding vertegenwoordiger PWA - 
5. RUP  “Zonevreemde bedrijven" - 
6. Gemeentelijke Begeleidingscommissie - 
7. Verkavelingsaanvraag Dorpstraat - 

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

 

Aankoop grond Oostmalsesteenweg - Verbinding Visvijverstraat

Onze goedkeuring werd gevraagd om een stuk grond (3,50 x 59,00 m) aan te kopen voor een bedrag van 2.439,00€. De motivering van het College was: “om een veilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen de Oostmalsesteenweg en de Visvijverstraat te realiseren, in een latere fase een verbinding te maken tot op de dijk van het Netekanaal en in geval van calamiteiten deze weg uitzonderlijk te gebruiken voor de ontsluiting van een deel van de
Visvijverstraat”.

Wij hebben dit alles met een vergrootglas bekeken en zagen dat de motivering niet klopte en dat de werkelijke reden voor de aankoop werd verzwegen.

John Oliviers liet dan ook geen spaander heel van de motivering en merkte op dat:

  • de veilige verbinding voor fietsers en voetgangers nu al bestaat via de huidige Visvijverstraat;
  • het doortrekken tot op de dijk van het Netekanaal niet realiseerbaar is omdat er in de achtergelegen percelen visvijvers liggen en er dan ook een brug moet aangelegd worden over de gracht die nu tussen de percelen en de dijk ligt;
  • er vanuit het dorp van Emblem nu al een verbinding met de dijk van het Netekanaal is;
  • dat de calamiteit waarover het College spreekt door henzelf zijn veroorzaakt vermits bij de verkaveling van het nieuwe gedeelte van de Visvijverstraat aan de verkavelaar niet werd opgelegd om te voorzien in een voldoende brede toegangsweg.

Deze calamiteit van het College nu proberen op te lossen met gemeenschapsgeld konden wij niet goedkeuren.

 

Bestuursakkoord 2013-2018 / Verslag vorige zitting

Omdat over de discussie die wij in de vorige gemeenteraad hadden gevoerd betreffende het bestuursakkoord niets werd vermeld in de notulen heeft An Willems volgend opmerking gemaakt: Wij hebben geen kennis genomen van het bestuursakkoord 2013-2018 vermits er nog geen bestuursakkoord die naam waardig, is voorgelegd    aan de gemeenteraad. Verder betreuren wij dat er over de discussie die hierover gevoerd werd geen melding werd gemaakt in het verslag.

 

Huishoudelijk reglement gemeenteraad

In dit reglement werden er 3 artikelen opgenomen over het toekennen van een eretitel aan schepen of gemeenteraadslid. Volgens het gemeentedecreet werd deze bevoegdheid overgedragen aan de gemeente.

Lutgart Van Dessel merkte op dat wij deze artikelen overbodig vinden en dat het toekennen van eretitels niet meer van deze tijd is.

 

Aanduiding vertegenwoordiger PWA

Volgens de evenredigheidsregel mocht N-VA 4 vertegenwoordigers aanduiden voor de PWA.

Volgende N-VA gemeenteraadsleden werden aangeduid als lid van het Plaatselijk werkgelegenheidsagentschap: An Willems - Jan Dillen - Johan De Ryck - Leen Baeten.

 

Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan “Zonevreemde bedrijven - fase 1”

In de stukken die wij ter voorbereiding van de gemeenteraad op 12 april 2013 ontvangen hadden stond de volgende eigenaardige tekst: “Overwegende dat de GECORO, in zitting van 18 april 2013 de binnengekomen adviezen van externe diensten heeft behandeld   en hierover een omstandig advies (als bijlage) heeft uitgebracht; Overwegende dat het gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan “Zonevreemde bedrijven – fase 1” op basis van dit advies geen aanpassingen meer behoefde..”.
Het College ging er blijkbaar vooraf al van uit dat de GECORO een gunstig advies ging verlenen. In het dossier was er geen bijlage omdat het advies nog niet was opgesteld. Nadat het advies was opgesteld heeft het College het nagelaten om dit door te geven aan de gemeenteraadsleden.

Johan De Ryck kon enkel vaststellen dat de adviesraad voor schut werd gezet en dat het dossier niet volledig was. Als oppositie konden wij onze toezichtstaak niet uitoefenen. Daarom gingen wij dit punt niet goedkeuren en zouden wij “neen” stemmen

Bij de coalitie ontstond wat wrevel en men trachtte ons te overtuigen dat het hier om een formaliteit ging.

Wij hielden voet bij stuk met als gevolg hilariteit bij de coalitie. Eerst werd nog getracht om ons op te dringen om een schorsing te vragen om ter zitting de stukken in te zien, maar omdat wij daar niet op ingingen vroeg de coalitie zelf de schorsing. De schrik zat erin dat wanneer er een stemming zou plaats hebben N-VA de vernietiging van de stemming kon vragen aan de gouverneur. Na een korte beraadslaging besliste de coalitie om dit punt te verdagen naar de volgende zitting van de gemeenteraad.

 

Oprichting Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) en aanduiding voorzitter

De GBC gaat zich bezig houden met de mobiliteitsdossiers. Het College had beslist dat enkel de politie als adviserend lid zou uitgenodigd worden. Gelet op het grote belang dat N-VA hecht
aan het mobiliteitsplan en het mobiliteitsbeleid vroeg Patrik Teurfs om ook de vertegenwoordigers van de oppositie uit te nodigen als adviserende leden. De voorzitter van de Gemeentelijke Begeleidingscommissie verzekerde ons dat hij de vergaderingen open zou stellen voor de vertegenwoordigers van de oppositie als adviserende leden in functie van de te bespreken dossiers.

 

Verkavelingsaanvraag Dorpstraat: interpellatie van N-VA door Jan Dillen

In de Dorpstraat in Emblem heeft een verkavelingsaanvraag gunstig advies gekregen van
het College. Wij hadden bewijsstukken dat deze gronden vroeger gebruikt werden als stortplaats.

Jan Dillen vroeg aan de schepenen of er percelen in de lijst van OVAM voorkwamen, welke
stoffen er gestort werden en of de verkavelaar verplicht kon worden om een bodemanalyse te
laten uitvoeren om toekomstige bewoners te vrijwaren van eventuele problemen?

De schepen bevestigde dat er percelen in de verkaveling op de lijst van OVAM voorkwamen en
dat dit vermeld zal staan in de notariële akte die de koper ondertekend.

 

Bestuursakkoord 2013-2018: interpellatie van N-VA door Johan De Ryck

Omdat er geen letter van onze tussenkomst over het bestuursakkoord in het vorige verslag vermeld stond heeft Johan De Ryck nogmaals gevraagd hoe de coalitie kan besturen zonder plan en hoe de oppositie zijn toezichtstaak kan vervullen zonder te weten wat het bestuur
van plan is.

Wat wij vandaag als oppositie vaststellen is geen beleid maar wanorde.

Als voorbeeld van het gebrek aan visie werd de vaudeville van de glasbollen aan de Jozef Simonslaan aangehaald.
En kijk er is een plan de glasbollen komen terug maar waar en wanneer is nog niet beslist.

 

 

INTERPELLATIES

 

Verkavelingaanvraag Dorpstraat. Interpellatie door Jan Dillen

Toelichtende nota:
Het betreft een verkavelingaanvraag om gronden gelegen aan de dorpstraat te Ranst-Emblem , ten kadaster gekend als 4de afdeling sectie B met NRS.  270 , 270 02 ,en 271 te verkavelen in 8 kavels .

Het CBS heeft het dossier met gunstig advies overgemaakt aan Ruimte en Erfgoed. (Verslag zitting CBS van donderdag 28 maart 2013 - punt 5216)

Bij nader onderzoek door ons , is gebleken dat de mogelijkheid bestaat dat de aanpalende en achterliggende gronden vroeger gebruikt werden als stortputten waarvan de inhoud niet gedefinieerd  is .

In het verleden werd er door OVAM een lijst opgesteld met mogelijk verontreinigde percelen .
Voor onze gemeente werden er een 20-tal gewezen stortputten in kaart gebracht.

Onze vragen:
1. Staat één of meerdere van de aanpalende of achterliggende percelen in de lijst van OVAM?
2. Indien ja, is er weet van welke stoffen gestort werden?( bouwafval ,grof vuil ,chemicaliën,...)?
3. Werden er destijds bodemstalen genomen en wanneer?
4. Indien deze percelen destijds in de lijst van OVAM werden opgenomen, zou het dan niet opportuun zijn om alsnog een  bijkomende  bodemanalyse te laten uitvoeren door de verkavelaar om toekomstige bewoners te vrijwaren van  eventuele  problemen?

 

Bestuursakkoord 2013-2018. Interpellatie door Johan De Ryck

Toelichtende nota:
6 maanden geleden op 14 oktober 2012 waren er gemeenteraadsverkiezingen. De grootste partij van Ranst werd genegeerd en het oude koppel Open VLD en CD&V besloten in de verkiezingsnacht om samen verder te gaan. Blijkbaar hadden de partijprogramma’s van beide partijen de meeste raakpunten en konden ze daarom snel tot een akkoord komen.

Dit akkoord, het bestuursakkoord genaamd, is tot op heden een goed bewaard geheim.
Niettegenstaande de openheid van bestuur die de coalitie partners hoog in hun vaandel hebben staan blijft het bestuursakkoord een gesloten document voor de bevolking en voor de gemeenteraadsleden van de oppositie.

Hoe kan men besturen zonder plan en hoe kan de oppositie zijn toezichtstaak vervullen zonder te weten wat het bestuur van plan is.

Wat wij vandaag als oppositie vaststellen is geen beleid maar wanorde.

Als voorbeeld wil ik hier de vaudeville van de glasbollen aan de Jozef Simonslaan aanhalen:

  • Op 14 november 2012 beslist het College om opdracht te geven aan de Technische dienst om een sokkel aan te leggen op het grasveld aan de overkant van de straat en om de glasbollen naar daar te verplaatsen omdat 1 bewoner van een appartement van oordeel is dat de glasbollen niet meer voor haar deur mogen staan;
  • 4 maanden later beslist het College om de vorige beslissing te vernietigen en de glasbollen te laten verwijderen op vraag van 1 syndicus en 37 bewoners van de appartementen aan de andere kant van de straat;
  • Igean en Fost plus reageren op de beslissing van het College met de melding dat deze 3 glasbollen wekelijks vol zitten en dat zij daarom de beslissing van het College niet goedkeuren;
  • Het College beslist om op zoek te gaan naar een alternatieve plaats en neemt contact op met de kerkfabriek van Oelegem om de glasbollen te plaatsen op hun privé terrein aan het parochiehuis;
  • Op 28 maart beslist het College om op de sokkel die door de Technische dienst werd aangelegd voor de glasbollen een bank te plaatsen;
  • Op 11 april 2013 worden de glasbollen weggehaald;
  • Op 12 april 2013 en de volgende dagen regent het klachten bij de milieudienst van de meer dan 1500 omwonende die vaststellen dat de glasbollen weggenomen zijn.

In één zin samengevat 1 persoon vraagt en het College beslist, vernietigt beslissingen en beslist weer tot het College vast zit in haar eigen beslissingsweb.

Een duidelijk plan over hoe het bestuur omgaat met afval binnen de gemeente, contact opnemen met Igean en bekijken hoe de omwonende gebruik maken van deze glasbollen had deze poespas kunnen voorkomen.

Onze vraag:
1. Wanneer gaat iedere schepenen zijn of haar beleidsplan voorleggen aan de bevolking en aan de oppositie?

 

 

DAGORDE

Openbare Zitting

01  Verslag vorige zitting
02  Huishoudelijk reglement gemeenteraad
03  Aanduiding lid toezichtscommissie Stedelijke Academie Lier voor schone kunsten
04  Aanduiding lid toezichtscommissie Stedelijke Academie voor muziek, woord en dans
05  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger CBE Open School vzw
06  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger De Lijn
07  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger Ethias
08  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger Ofp Provant
09  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger OVSG
10  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger VBSG
11  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger VVSG
12  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger Raad Europese Gemeente
13  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger Sociale bouw- en kredietmaatschappij Arro Antwerpen
14  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger Sokrema
15  Aanduiding bestuurder Sokrema
16  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger Vereniging Openbaar Groen
17  Aanduiding bestuurder Vereniging Openbaar Groen
18  Lidmaatschap vzw ERSV Provincie Antwerpen
19  Aanduiding bestuurder VZW ERSV Provincie Antwerpen
20  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger Resoc
21  Aanduiding vertegenwoordiger en opvolger Toerisme Provincie Antwerpen
22  Permanente vertegenwoordiging van het OCMW als adviseur in beheerraad PWA
23  Aanduiding vertegenwoordiger PWA
24  Aanduiding leden gemeentelijke adviesraad voor senioren
25  Aankoop grond Oostmalsesteenweg - Verbinding Visvijverstraat
26  Voorlopige goedkeuring gedeeltelijke verlegging van voetweg 17 te Emblem
27  Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan “Zonevreemde bedrijven - fase 1”
28  Statuten milieuraad
29  Statuten Openbare Bibliotheek Ranst
30  Huishoudelijk reglement Openbare Bibliotheek Ranst
31  Verlenging samenwerkingsovereenkomst “Land van Playsantiën”
32  Weg- en rioleringswerken verkaveling Oostmalsesteenweg: lastvoorwaarden en ontwerp
33  Weg- en rioleringswerken verkaveling Torekenshoefstraat-Fransehoeveweg: lastvoorwaarden en ontwerp
34  Oprichting Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) en aanduiding voorzitter
35  Aanduiding leden Gemeentelijke Adviesraad Ontwikkelingssamenwerking (Gros)
36  Aanduiding leden gemeentelijke adviesraad voor cultuurbeleid: de deelraden (Raad voor Kunst en Cultuur, Documentatieraad en Raad voor Toerisme)
37  Het aangaan van leningen ter financiering van het bestuur: lastvoorwaarden en wijze van gunnen.
38  Rekening 2012 Protestantse kerk Boechout: kennisgeving advies gemeente Boechout.
39  Quick scan: duurzame openbare verlichting: interpellatie Groen
40  Plakproblematiek in Ranst: interpellatie Groen
41  Verkavelingsaanvraag Dorpstraat: interpellatie N-VA door Jan Dillen
42  Bestuursakkoord 2013-2018: interpellatie N-VA door Johan De Ryck

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is