Gemeenteraad gaat door op maandag 24 maart 2014

Op 24 maart 2014, over deze onderwerpen: In de pers

Omdat het Schepencollege beslist had om de gemeenteraad die gepland was op 24 maart a.s. niet samen te roepen, heeft de N-VA fractie gevraagd om de gemeenteraad zoals gepland te laten doorgaan op 24 maart 2014. Ook de fractie van Groen heeft negatief gereageerd op de beslissing van het Schepencollege. Nadat het Schepencollege bevestigd had dat ze niet wilden terugkomen op haar besluit heeft N-VA gebruik gemaakt van de decretale mogelijkheid om de gemeenteraad bijeen te roepen.

Artikel - Het Nieuwsblad 22/03/2014:

Het voorstel van het schepencollege om de komende gemeenteraad niet te laten plaatsvinden wegens te weinig punten is verworpen door N-VA en Groen.
Het gemeentebestuur van Ranst besliste tijdens het schepencollege om eenzijdig de gemeenteraadszitting van maandag 24 maart te schrappen. Het bestuur opperde dat een raad met slechts drie agendapunten weinig zin had.
Oppositiepartijen N-VA en Groen reageerden onmiddellijk negatief op deze beslissing. ‘We vinden dit een duidelijk voorbeeld van een totaal gebrek aan respect voor de gemeentelijke democratie’, zegt Luc Redig, fractieleider van Groen. ‘Dit bestuur kiest ervoor de gemeenteraad zo weinig mogelijk te betrekken bij haar beleid, dat blijkbaar helemaal stil gevallen is. Interpellaties van de oppositiepartijen zijn van geen tel meer.’
Redig stak de koppen bijeen met de collega's van N-VA, de grootste partij in Ranst. Omdat N-VA een derde van de zetels heeft, kan ze volgens het Gemeentedecreet toch een gemeenteraad afdwingen. ‘Zowel wij als de mensen van Groen hadden reeds verschillende tussenkomsten voorbereid voor de raad van 24 maart’, zegt Johan De Ryck, fractieleider van N-VA Ranst. ‘We hebben daarom gebruik gemaakt van ons recht om de gemeenteraad toch samen te roepen. De zitting zal dus wel degelijk plaatsvinden op 24 maart.’
Het bestuur gaf als bijkomend argument aan dat de schrapping een besparing zou betekenen voor de gemeente. ‘Die uitleg houdt absoluut geen steek’, zegt Johan De Ryck. ‘Een gemeente is immers verplicht om minstens tien zittingen per kalenderjaar te houden. En moest het toch nog nodig zijn om een extra gemeenteraad te organiseren, dan staan wij alvast met plezier onze zitpenningen af.’

Artikel - Gazet Van Antwerpen 20/03/2014:

De gemeenteraadsleden vergaderen op maandag 24 maart vanaf 20u in het Oelegemse Vrieselhof. Het schepencollege was aanvankelijk niet zinnens deze raad te organiseren wegens te weinig agendapunten, maar Groen en N-VA waren het daar niet mee eens. De twee oppositiepartijen willen het hebben over de probleemsituatie aan de nieuwe Oelegemse brug, de snelheidsmetingen, de openbare verlichting, het groenbeheer en de kosten van het personeelsfeest. SL