Gewest fluit gemeente terug over snelheid op N14

Op 3 februari 2017, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Juist omdat het Agentschap Wegen en Verkeer nooit akkoord gaat met voorstellen vanuit de gemeente werd op de gemeenteraad van 17 oktober 2016 een aanvullend verkeersreglement goedgekeurd om de snelheid op de Oostmalsesteenweg aan de oversteekplaats naar de school te beperken tot 50 km/uur.
Wij waren dan ook verbolgen over het feit dat ons reglement niet aanvaard werd door het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken Vlaanderen met als argumentatie dat AWV niet akkoord kan gaan met de voorgestelde maatregel.
Omdat wij ervan overtuigd zijn dat de gemeente het best de veiligheid van de zwakke weggebruikers ter plaatse kan inschatten heeft N-VA Ranst onmiddellijk de bevoegde minister en zijn administratie aangeschreven om meer uitleg te vragen. Tot heden hebben wij nog geen antwoord mogen ontvangen. Zodra wij hierover bericht krijgen zullen wij dit onmiddellijk bekend maken.

Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 03 Feb. 2017:

“Ik betreur die beslissing, maar we kunnen niet anders dan er akte van nemen. We hebben in ons recent gesprek met de provinciegouverneur de situatie aangekaart, maar tevergeefs. Het probleem is dat voor elke vraag om de veiligheid bij de oversteek voor de schoolkinderen te verhogen je telkens bij andere mensen terecht komt. We staan blijkbaar op een wachtlijst en krijgen te horen dat we niet de enige gemeente zijn die iets wil veranderen.”
Ontgoocheling
Ook collega Fernand Bossaerts (CD&V), die bevoegd is voor openbare werken, sprak zijn ontgoocheling uit. “Voor het gewest is de doorstroming van het verkeer op de drukke Oostmalsesteenweg blijkbaar belangrijker dan de verkeersveiligheid. We hebben aan de oversteek al een aantal ingrepen uitgevoerd. Fietsers die uit de Emblemseweg komen, moeten afstappen om de kruising te nemen die het dichtst bij de school ligt. Mogelijk is een drukknopsysteem voor verkeerslichten dat aangeeft hoe lang je moet wachten op groen licht ook nog een optie.” In elk geval moeten de borden die aanduiden dat je ter plekke maximaal 50 km per uur mag rijden weer weggehaald worden, maar voorlopig is dat nog niet gebeurd.
Ook de oppositie toonde weinig begrip voor de ingreep van het gewest. Luc Redig (Groen) stelde voor om de Stapstraat af te sluiten richting Oostmalsesteenweg. “Misschien vergemakkelijkt dat de onderhandelingen.”
Dat verbaasde schepen Muys-hondt, die antwoordde dat ze nog geen aanvraag in die richting had gekregen. Johan De Ryck (N-VA) vond de reactie van het gewest onbegrijpelijk. “We stuurden een brief naar de bevoegde minister, maar voorlopig hebben we nog geen antwoord gekregen. Ik zou alvast de borden die er nu staan zo lang mogelijk laten staan.”
Sylvain Liekens