Glasbollen leiden tot gehakketak Oelegem

Op 29 april 2013, over deze onderwerpen: In de pers

Op de gemeenteraad hebben wij duidelijk gesteld dat het huidige bestuur zorgt voor wanorde in plaats van beleid. Johan De Ryck zei: "Hoe kan men besturen zonder plan en hoe kan de oppositie zijn toezichtstaak vervullen zonder te weten wat het bestuur van plan is." Als voorbeeld verwezen wij naar de vaudeville van de glasbollen aan de Jozef Simonslaan. De schepenen gaf toe dat ze geen plan hadden want pas na het wegnemen van de glasbollen en de reactie van de omwonende is het college op zoek gegaan naar een andere plaats voor de glasbollen van Oelegem.

Artikel: Gazet van Antwerpen 29/04/2013

De plaatsing en het weer verwijderen van glasbollen in de Jozef Simonslaan zorgt voor de nodige deining. De N-VA spreekt van een gebrek aan beleidsvisie. De meerderheid vraagt nog een beetje geduld.

Johan de Ryck (NV-A):”Het schepencollege besliste in november om een sokkel aan te leggen op het grasveld aan de overkant van de straat om er glasbollen op te plaatsen. Vier maanden later beslissen burgemeester en schepenen om de glasbollen er weer weg te halen. Dat gebeurt in april maar nu weten de 1500 omwonenden niet meer waar ze met hun glas moeten blijven. Dat vinden we een duidelijke illustratie voor het ontbreken van visie en dat is wellicht ook de verklaring voor het uitblijven van echte beleidsintenties.”

Schepen Tine Muyshondt (CD&V): “We hebben al uitgelegd dat die beleidsintenties pas mogen verwacht worden in het najaar. Maar dat betekent niet dat we ondertussen niet besturen. Ik kan iedereen geruststellen dat de glasbollen niet verdwijnen uit Oelegem. Het is alleen zoeken naar een plek waar die veilig door een vrachtwagen kunnen bereikt worden om ze ook te legen.

We onderhandelen met de kerkfabriek om glasbollen aan het parochiecentrum te kunnen zetten. Anders zullen ze dichtbij de rotonde komen naast de kledingcontainers.”