Groendienst ligt onder vuur.

Op 4 maart 2013, over deze onderwerpen: In de pers

Uit het antwoord dat N-VA kreeg op haar interpellatie betreffende de werkzaamheden in het speelbos aan de De Fraulalaan blijkt heel duidelijk hoe het huidige gemeentebestuur denkt over inspraak van de buurtbewoners en welke invulling zij geven aan het begrip biodiversiteit.

Artikel: Gazet van Antwerpen

De groendienst kan volgend jaar rekenen op de hulp van een sociale werkplaats om de kerkhoven beter te onderhouden.

Toch was N-VA niet te spreken over het recente groenonderhoud van het speelbos in de De Fraulalaan.

De versterking van de groendienst komt er via een sociale werkplaats. Het aantal weken stijgt dit jaar van 20 naar 24 weken. Dat kost de gemeente 85.000 euro. “We hebben meer mankracht nodig door het afbouwen van het gebruik van herbiciden. Zeven mensen zullen nu ook in de periode voor Allerheiligen ingezet worden om de kerkhoven schoon te houden”, zegt schepen Jef Verhaegen (Open Vld).

De schepen werd op de korrel genomen door Johan de Ryck (N-VA). Die vond dat de groendienst het speelbos in de De Fraulalaan iets te grondig had opgeruimd.
“De grond is daar meer dan tien centimeter afgegraven en alle struiken tussen de bomen werden verwijderd.
Zo is meteen de biotoop van padden, kikkers, bijen en kleine knaagen zoogdieren vernietigd. De bewoners werden helemaal niet geraadpleegd.
Ze weten evenmin wat de gemeente met die ruimte van plan is.”
De schepen repliceerde dat een raadpleging van de buurt voor dit soort onderhoud niet nodig is. “We zijn die plek met de werkleider van de groendienst gaan bekijken. We willen de hoeveelheid werk een tikje beheersbaar houden. Door dat afgraven winnen we tijd. De werfleider had die ingreep voorgesteld. We willen het openbare domein zo proper mogelijk houden . De plek zal ingezaaid worden met gras.” sL