Klimaatplan reduceert CO²-uitstoot met twintig procent

Op 24 december 2015, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

In het gemeentelijk energie- en klimaatplan lazen wij dat de gemeente de leiding neemt door goede voorbeelden te zoeken en die toe te passen binnen de eigen werking zowel op vlak van besluitvorming als uitvoering.     Dit konden wij alleen maar toejuichen. N-VA Ranst steunt dan ook volledig de door het gemeentebestuur vooropgestelde actieplannen.
Drie actiepunten wensten wij expliciet te vernoemen:

• Het versterken van de biodiversiteit en het aanplanten van meer streekeigen groen in Ranst voor bijkomende CO2-captatie waarover wij al meermaals geïnterpelleerd hadden;
  • Het herwaarderen van Trage wegen waarvoor we zojuist nog hadden gepleit;
  • Maar zeker het opleggen van een minimum aantal fietsparkeerplaatsen via een verordening woonkwaliteit. Hier hebben wij op vorige gemeenteraden nog op aangedrongen. Zowel de burgemeester als de schepen hebben toen gezegd dat het college niet wenste in te gaan op ons voorstel om fietsparkeerplaatsen op te leggen aan kandidaat bouwers.

Daarom drukte Johan De Ryck de hoop uit dat het gemeentebestuur haar eigen energie- en klimaatactieplan zal uitvoeren zoals het beschreven staat.

Artikel in Gazet van Antwerpen dd. 24 december 2015:

Alle Ranstse gemeenteraadsleden stemden in met het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan. Dat moet tegen 2020 een reductie van 20 procent CO²-uitstoot opleveren.
Schepen Tine Muyshondt (CD&V) somde op wat de gemeente al deed in de strijd voor het klimaat. “We hebben drie jaar geleden al de provinciale klimaatneutrale organisatie ondertekend. Begin dit jaar hebben we ons geëngageerd voor het burgemeestersconvenant en nu leggen we ons energie- en klimaatplan voor dat we met de steun van Igean ontwikkelen. Dat zal een vermindering van CO²-uitstoot van bijna 20 ton opleveren. In 2012 hadden we een uitstoot van 114.000 ton. Als we niets aan ons beleid zouden veranderen, komen we in 2020 uit op een uitstoot van 110.000 ton. Dat zou maar een vermindering zijn van 4 procent terwijl we nu mikken op een reductie van 20 procent."
De oppositiepartijen vonden de ondertekening ook goed nieuws maar maakten toch enige kanttekeningen. Luc Redig (Groen) verzekerde de schepen dat ze de zaak op de voet zullen blijven volgen. Johan De Ryck van N-VA hoopte dat de gemeente meer klemtoon zou gaan leggen op het versterken van de biodiversiteit, het herwaarderen van de trage wegen en het verplichten van fietsparkeerplaatsen bij nieuwe bouwprojecten. (SL)