Meerderheid haalde minder stemmen dan oppositie

Op 3 januari 2013, over deze onderwerpen: In de pers

Verslag in Gazet Van Antwerpen over de installatievergadering van de gemeenteraad van Ranst op 2 januari 2013

De Ranste gemeenteraadsleden en schepenen hebben zonder problemen de eed afgelegd en kunnen dus aan het werk beginnen. De nipte Open Vld en CD&V - meerderheid is ongewijzigd gebleven maar toch is er heel wat veranderd.

De opvallendste nieuwigheid in de samenstelling van de gemeenteraad is de sterke N-VA delegatie. Ze veroverden negen zetels en waren allemaal getooid met een gele roos. Fractieleider Johan de Ryck merkte aan het eind van de installatievergadering op dat de Open Vld- CD&V meerderheid 372 stemmen minder haalde dan de verzamelde oppositie maar burgemeester Hofmans (Open Vld) stelde dat de regels om een meerderheid te vormen niet in Ranst waren opgesteld.

Nieuwkomers in het schepencollege zijn Hilde Goris en Roel Vermeesch (allebei Open Vld). Ook Fernand Bossaerts (CD&V) die tot nu toe OCMW-voorzitter was wordt schepen. Burgemeester Hofmans, schepenen Verhaegen (Open VLd) en Tine Muyshondt (CD&V) blijven op post en voormalig schepen Sonja De Pooter (Open Vld) wordt voorzitter van de gemeenteraad.

Nog een opvallende jonge nieuwkomer is Lotte Van Camp (groen). Met haar achttien jaar is ze de uitgesproken benjamin van de 25 raadsleden. Ze studeert politieke en sociale wetenschappen in Leuven en zal dus moeten pendelen voor de gemeenteraden. “Dat is geen probleem. Met de trein geraak ik hier wel. Ik wilde graag politiek actief zijn en deze kans wil ik graag grijpen.”

Na de eedaflegging werden ook de leden van het OCMW en de politieraad verkozen maar ook dat verliep volledig naar verwachting.