N-VA Ranst roept gemeenteraad samen.

Op 23 maart 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Over de datum van de volgende gemeenteraadszitting is er wat verwarring ontstaan.
Gaat de gemeenteraad door op maandag 24 maart 2014 of op woensdag 26 maart 2014.
Graag verstrekken wij u hierover de nodige duidelijkheid.

Het College van burgemeester en schepenen had eenzijdig beslist om de gemeenteraad van maandag 24 maart niet samen te roepen.
De oppositie werd hierover niet geraadpleegd.
Zowel N-VA als Groen hadden reeds verschillende interpellaties klaargemaakt voor deze gemeenteraad.
Daarom hebben beide fractievoorzitters onmiddellijk negatief gereageerd op de beslissing van het College en gevraagd om de gemeenteraad toch samen te roepen.

Volgens het gemeentedecreet (art 19) vergadert de gemeenteraad ten minste tienmaal per jaar. Dit wil dus zeggen minsten elke maand behalve in juli en augustus.
Als argument haalde het College aan dat zij nu niet wenste te vergaderen om indien er een extra gemeenteraad nodig is het budgettaire (zitpenningen) voorziene aantal van 10 niet te moeten overschrijden.
Dit argument houd echter geen steek vermits het standpunt van N-VA in deze zeer duidelijk is: indien het nodig is om een extra gemeenteraad samen te roepen dan zal N-VA afstand doen van haar zitpenningen om de gemeenschap niet op kosten te jagen.

Het College wenste echter niet in te gaan op onze vraag en zelfs na een onderhoud met de burgemeester wou men niet terugkomen op de beslissing.

Daarom heeft N-VA op maandag 17 maart gebruik gemaakt van haar recht (art 20) om de gemeenteraad samen te roepen. Omdat art 21 van het gemeentedecreet stelt dat de oproeping ten minste acht dagen vóór de dag van de vergadering aan het raadslid bezorgd moet worden waren wij decretaal verplicht als datum voor de gemeenteraad 26 maart 2014 op te geven.

In onze mail naar de gemeenteraadsvoorzitter hadden wij echter wel de mogelijkheid open gehouden om de gemeenteraad toch op 24 maart te laten doorgaan als alle partijen akkoord waren om nadien niet de nietigheid van de beslissingen te vragen op basis van het feit dat de dagorde geen acht dagen vóór de dag van de vergadering bezorgd werd.

Alle partijen zijn hiermede akkoord gegaan, waardoor de volgende gemeenteraad op vraag van N-VA zal doorgaan op maandag 24 maart 2014 te 20:00 uur in het Vrieselhof.

In bijlage kan u de brief lezen die wij naar de voorzitter van de gemeenteraad hebben verzonden.