Nieuws uit de OCMW raad van 5 oktober 2015

Op 5 oktober 2015, over deze onderwerpen: OCMW

Verkoop OCMW grond.
Er was een vraag om principieel akkoord te gaan met de verkoop van grond door het OCMW aan Natuurpunt. Wij zijn akkoord gegaan met een mogelijke verkoop en het laten  opmaken van een schattingsverslag. Maar…een toewijzing van dit perceel aan Natuurpunt Voorkempen zonder dat eventuele andere geïnteresseerden de mogelijkheid geboden werd om een schriftelijk bod uit te brengen-zoals wettelijk voorzien is- konden wij niet aanvaarden.

Op voorstel van N-VA  besloot de voorzitter enkel over te gaan tot het laten opmaken van een schattingsverslag en nadien de verdere besprekingen aangaande een verkoop te doen.

Verhuur OCMW gronden.
In verband met 3 agendapunten betreffende de verhuring van gronden, stelden wij de vraag waarom de kleinste grond juist de duurste prijs heeft en waarom er niet met een minimumprijs van 100,- euro per jaar kan gewerkt worden. Men zei ons dat dit zo door de jaren heen gegroeid was die verschillende prijzen en dat het niet zo gemakkelijk is dit helemaal te veranderen. De voorzitter zei dat er evt. iets zou kunnen opgesteld worden dat een richtlijn geeft om de prijzen logischer en meer uniform te maken doch dat dat niet zo simpel is. Niet alleen de grootte van een stuk grond speelt een rol maar ook bv. de ligging. Als N-VA fractie zullen we dit echter in de toekomst blijven bepleiten.

Vluchtelingencrisis.
Naar aanleiding van een brief van Fedasil werd er door de secretaris een overzicht gegeven van welke extra hulpvragen/toewijzingen er de laatste weken zijn van vluchtelingen. Het is duidelijk dat naast de opvang van 11 alleenstaande mannen in de LOI’s en (momenteel) 442 personen in het asielcentrum te Broechem er nog heel wat extra hulpvragen op ons afkomen. Het verloop in de LOI’s is groot. Als de mensen erkend zijn,  in onze gemeente willen blijven en geen huurwoning vinden moet het OCMW ze onderdak geven. Men stelt vast dat de huurprijzen in Ranst heel hoog liggen; ook dat veel eigenaars niet willen verhuren aan vluchtelingen…Er worden momenteel verschillende pistes onderzocht om extra opvangplaatsen te voorzien. Mogelijks wordt het leegstaande  pand in de Dorpsstraat (wegens onbewoonbaar en wegens geplande renovatie) terug tijdelijk in gebruik genomen. In Ranst is er een hoeve van het Convent Van Bethlehem (over hof Zevenbergen) dat gebruikt mag worden voor vluchtelingen. Hier staat uiteraard wel een huurprijs tegenover. Binnenkort is er een overleg gepland tussen het OCMW en de directrice van het asielcentrum. Men weet niet wat er op het OCMW nog gaat afkomen….wordt vervolgd….