Nieuws uit de OCMW raad van 7 november 2016

Op 7 november 2016, over deze onderwerpen: OCMW

Welkomhuis

In oktober hebben we kennisgenomen van de visietekst rond het nieuwe project : sociaal welkomhuis. De bedoeling is mensen te activeren en een aantal vaardigheden te laten oefenen met het oog op integratie (doorbreken sociaal isolement) en op tewerkstelling. Voor dit doel wordt een sociale activeringsbegeleider aangeworven. De activiteiten zullen doorgaan in een pand van het OCMW op de Schildesteenweg waar eerst nog  wat opfrissingswerken zullen gebeuren. In maart zou het project moeten kunnen starten. N-VA Ranst is al langer vragende partij voor onder andere een sociale kruidenier. Het project rond het welkomhuis kreeg dan ook onze steun.

Begrotingswijzigingen OCMW

In november werd de begrotingswijziging toegelicht door de financieel beheerder.

• Erik Fossez vroeg waarom het voorziene budget van 300.000 euro voor renovatie aan de loods in de Van Den Nestlaan werd terug gebracht naar slechts 5.000 euro. De reden is dat men nog niet weet wat de toekomstige bestemming van dit gebouw gaat zijn. Hiermee draait men 180 graden, en gaat men in op de bedenkingen die wij hierbij hadden. Niet slecht dus.
  • Verder vernamen we dat de stijging van de leeflonen beter is meegevallen dan verwacht.
  • Er werd 6.000 euro voorzien voor aankoop van elektrische fietsen (ter compensatie van de door ons gevraagde energiezuinige wagens)
  • Voor de aanpassingswerken in het sociaal welkomhuis werd 85.000 euro voorzien.
  • Ook budgetteert men 25.000 euro voor het ereloon voor een architect voor de nieuwe keukens in Hof Ter Wagne (Ranst) en 12.500 euro ereloon voor de vervanging van de accumulatiekachels. Op de vraag van Leen Baeten waarom hiervoor een architect nodig is en waarom dit zoveel moet kosten kwam voor ons geen afdoend antwoord.

Omdat wij ons niet konden verzoenen met een aantal uitgaven kreeg deze budgetwijziging van ons geen ja stem. Als N-VA fractie zullen we blijven ijveren voor doordachte beslissingen en verantwoorde uitgaven en investeringen.