Restauratie stenen windmolen in Ranst

Op 10 september 2021, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, In de pers
Molen Oelegem

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor verschillende restauratieprojecten in de provincie Antwerpen. De Vlaamse Overheid kent voor deze projecten samen een premie van 960.485,91 euro toe. “Dankzij de standaardpremie kunnen eigenaars van onroerend erfgoed nu via een eenvoudige procedure snel een ondersteuning krijgen om hun erfgoed te onderhouden. Ik ben erg blij dat er massaal gebruik gemaakt wordt van die nieuwe regel om het erfgoed in goede conditie te houden. Dat is de beste manier om dure restauraties in de toekomst te vermijden”, aldus minister Diependaele.

Restauratie stenen windmolen in Ranst

“De wieken van de stenen korenwindmolen van het bovenkruiertype worden gerestaureerd, de molen wordt opnieuw geschilderd en krijgt nieuwe molenzeilen. De werken beogen de volledige restauratie van het gevlucht na stormschade, waardoor de molen weer maalvaardig zal zijn”, laat minister Diependaele weten. De molen wordt ook wel Stenen Molen genoemd om deze te kunnen onderscheiden van de houten standerdmolen die zich buiten het dorp bevond tot 1940 toen die molen afbrandde. Voor de restauratie is een premie van 51.823,07 euro toegekend.

“Mede dankzij deze Vlaamse financiële steun kan er voor gezorgd worden dat de molen van Oelegem terug in zijn oude glorie hersteld wordt.” aldus burgemeester Johan De Ryck.

Artikel: Gazet van Antwerpen - 16 Sep. 2021

De Brakken breidt site windmolen uit met Kempense draaipoort

Heemkundige kring De Brakken stelde tijdens de voorbije Open Monumentendag haar nieuw valveken of Kempense draaipoort voor aan de site van de windmolen in Oelegem.
Oelegem
Zondag deed De Brakken met de molen, bakhuis en ook het nieuwe valveken mee aan de Open Monumentendag. Een valveken is een Kempense draaipoort gemaakt van een eik met stronk als tegengewicht.
Verspreid over de dag konden de 400 bezoekers zich tegoed doen aan suikerbrood en brood uit het bakhuis . Het was lang geleden dat De Brakken zo veel ‘terrasjesmensen' mocht ontvangen.
goedgekeurd. Begin 2022 gaat de molen aangepakt worden.
kma