Sluikstort op Emblem Beach "Camera's om vervuilers te betrappen"

Op 2 juli 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

Maandag 24 juni werd tijdens de gemeenteraad het gebruik van camera's op het grondgebied van Ranst goedgekeurd. De camera's zullen ingezet worden op de plaatsen waar we geconfronteerd worden met inbraken, vandalisme en overlast.

De warme zomerdagen lokt veel zonnekloppers naar Emblem Beach. Spijtig genoeg zijn er steeds een aantal personen die voor overlast zorgen.

Het gemeentebestuur en de politie wil sluikstorters  letterlijk in beeld krijgen om te kunnen bestraffen. Het cameratoezicht is een antwoord op deze overlastvormen.

ATV Nieuws - 2 Juli 2019

De gemeente Ranst gaat een camera hangen aan Emblem Beach. Ze wil zo het probleem van sluikstorten en het dealen van drugs aanpakken.

Emblem Beach is een populaire plek bij jongeren, om er in de zomer te komen zwemmen in het Netekanaal.

Maar de overlast die daarbij komt, die wil de gemeente vanaf nu kunnen bestraffen. En daarom komt er dus een camera.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 05 Jul. 2019

Slimme overlastcamera gaat Emblem-beach controleren

De gemeente Ranst gaat een verplaatsbare slimme overlastcamera huren om het sluikstortprobleem aan 'Emblem-beach' onder controle te krijgen. Mogelijk wordt er later zo'n camera aangekocht door Ranst en Zandhoven om die in de politiezone Zara in te schakelen.

Op warme dagen zoeken traditioneel tientallen jongeren verkoeling in en langs het Netekanaal in Emblem. De gemeente heeft het zwemmen daar steeds gedoogd, maar het zwerfvuilprobleem loopt er jaarlijks uit de hand. Momenteel is er wel meer sociale controle nu het terras van roeiclub The Oar in gebruik is. Toch ligt er 's ochtends steevast zwerfvuil ondanks de vuilnisbakken. Er zijn ook verhalen, maar geen bewijzen, dat er soms drugs gedeald worden.
Filteren
“We hebben al ANPR-camera's op het grondgebied van Ranst voor nummerplaatherkenning aan de grote invalswegen”, vertelt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “De gemeenteraad gaf ons nu toestemming om ook een mobiele overlastcamera op ons grondgebied in te zetten. We kregen een demonstratie en waren echt onder de indruk van de mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld vier
uur gefilmd hebt, laat de software in vijf minuten toe om er precies uit te filteren wat je nodig hebt bij ingave van bepaalde zoektermen. Komt er bijvoorbeeld een tip dat iemand in een geel T-shirt zwerfvuil heeft weggegooid, dan kunnen we dat zo ingeven en haalt de slimme camera er zelf de interessante beelden uit van iemand met een geel shirt. Nummerplaten kan de software nog niet herkennen, maar als er een verdacht voertuig aan het Netekanaal in Emblem heeft gestaan, kunnen we dat via onze ANPR-camera's aan de invalswegen eventueel nog detecteren.”
De camera wordt binnen twee weken verwacht en zal waarschijnlijk op de brug worden gezet om een breed overzicht te hebben.
Ranst wilde de overlastcamera aanvankelijk huren voor een aanslepend probleem in de Broddestraat in Broechem, waar iemand herhaaldelijk opzettelijk auto's bekraste. De politiezone Zara kon daarvoor intussen een verdachte oppakken, en hoewel hij alle betrokkenheid ontkent, is het bekrassen van wagens daar sindsdien wel gestopt.
Hardnekkige stortplaatsen
Alleen de politie zal de beelden van de slimme overlastcamera bekijken, niet de gemeente zelf. De gemeente Zandhoven zet de inzetbaarheid van een verplaatsbare overlastcamera in september op de agenda van de gemeenteraad. Mogelijk kan er dan gezamenlijk met Ranst een camera worden gekocht die ingezet kan worden door de politiezone Zara. “In Zandhoven zou dit
interessant kunnen zijn bij hardnekkige stortplaatsen waar zwerfvuil wordt gedumpt, zoals aan glasbollen”, zegt burgemeester Luc Van Hove (CD&V).
T. (13) en L. (14) waren gisterenmiddag als enigen aan het zwemmen aan Emblem-beach. “Het is een beetje een vies gevoel dat we de hele tijd in de gaten worden gehouden, maar voor ons is zo'n slimme camera oké, zolang onze privacy niet geschonden wordt en hij slim genoeg is om niemand vals te betichten”, reageren de vrienden.
Kristin Matthyssen