Snelheidsregimes aangepast

Op 11 april 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Standpunt N-VA Ranst:

Daar waar N-VA Ranst voorstander is voor meer veiligheid in onze gemeente was dit blijkbaar niet de eerste bekommernis van het college bij de opmaak van het plan met de aangepaste snelheidszones.
Ons amendement om op het kort stuk Broechemsesteenweg waar er 70 km/uur mag gereden worden te schrappen en een snelheidsbeperking van 50 km/uur te laten gelden werd weggestemd met de bedenkelijke motivering van de schepen voor veiligheid dat er toch een stukje weg moet blijven waar men het gaspedaal eens moet kunnen indrukken.
Dat er op de Oelegemsesteenweg twee gevaarlijke bochten zijn waar in het verleden al meerdere wagens uit de bocht zijn gegaan was voor de schepen geen argument om ons amendement om een snelheidsbeperking van 50 km/uur toe te passen voor de volledige Oelegemsesteenweg goed te keuren.

Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 11 Apr. 2017:

In Ranst wordt 50 km per uur de meest voorkomende snelheid. In de dorpskernen en schoolomgevingen mag u 30 km per uur rijden en op de grote verbindingswegen kan 70 km per uur nog net. Schepen van Verkeersveiligheid Tine Muyshondt (CD&V) stelde de aangepaste snelheidszones voor aan de gemeenteraadsleden. “We willen van de verschillende snelheidsregimes een samenhangend geheel vormen. De wegencategorisering en de ruimtelijke ordening van de gemeente is één van basiselementen van het plan. We werken met snelheidszones van 30 en 50. Alleen op de grote verbindingswegen is 70 km per uur nog toegelaten. Aan de school in Emblem blijven we 50 per uur als maximale snelheid hanteren
tot nader onderzoek. Het plan moet nog naar de provinciale verkeerscommissie en we hopen het in te voeren op 1 september. Dat zal ook heel wat minder verkeersborden betekenen. We zullen het plan goed communiceren en dan voldoende metingen uitvoeren om iedereen de snelheid te doen respecteren.”
Aanpassingen
Oppositiepartij N-VA heeft een aantal bedenkingen bij de plannen. Johan De Ryck wilde meteen ook een aantal aanpassingen laten doorvoeren maar kreeg dat uiteindelijk slechts één keer gedaan. “We stellen voor om ter hoogte van het kruispunt van de Ranstsesteenweg met de Herentalsebaan te vermijden dat er op een kort stuk wel 70 per uur zou mogen worden gereden. Zet het bord zone 50 voor het kruispunt en dat probleem is opgelost.” Die suggestie werd overgenomen, maar voorstellen om over de hele lengte van de Broechemsesteenweg en ook de Oelegemsesteenweg maximaal 50 per uur te tolereren, werden niet overgenomen. Ook de suggestie om van het Heesterbos in Oelegem een zone 30 te maken, haalde het niet.
Luc Redig (Groen) stelde voor om in de industriezone Ter Straten de snelheid tot 50 per uur te reduceren, maar Schepen Muyshondt wil die zone op 70 per uur houden. (sl)
Sylvain Liekens