Spruytershofstraat wordt pak breder

Op 30 maart 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Standpunt N-VA Ranst:

De buurtbewoners vragen reeds lang om rond de tafel te gaan zitten om inspraak te krijgen in de plannen die het college heeft met hun straat.
Johan De Ryck drong erop aan om voor de opstart van het opnebaar onderzoek een inspraakvergadering met alle inwoners van de Spruytershostraat te organiseren.
Het ontwerp van rooilijn- en onteigeningsplan voor de Spruytershofstraat werd opgemaakt door studiebureel Engels in 2002. Antea Group heeft dit plan geactualiseerd in 2010 en laatst gewijzigd in 2014. Wij vinden het onbegrijpelijk dat gedurende 15 jaar het college nog geen tijd heeft gevonden voor een gesprek.
Wij betreurden eveneens het feit dat er geen fietspad voorzien was en dat de schepen weer geen aandacht had besteed aan de veiligheid voor de zwakke weggebruikers.

Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 30 Mar. 2017:

De Ranstse Spruytershofstraat krijgt een wegbreedte van vijf meter en een gescheiden rioleringsstelsel. Daarvoor is een onteigeningsprocedure vereist. De N-VA dringt aan op een infovergadering met de bewoners, die nog niet op de hoogte zijn van de
plannen.
Schepen van Openbare Werken Fernand Bossaerts (CD&V) schetst hoe de straat geëvolueerd is van enkele woningen naar een volledig bebouwde straat met twee volwaardige zijstraten. “De infrastructuur heeft die evolutie niet gevolgd”, zegt hij. “De weg is er maar drie meter breed en zo komen auto's en zwakke weggebruikers er dikwijls met elkaar in conflict. In de straat en de twee zijstraten ligt er geen riolering. In samenwerking met Aquafin en het Vlaams Gewest plannen we in twee fasen infrastructuuringrepen. Het gedeelte van de Kromstraat tot aan huisnummer 14 krijgt een gescheiden rioleringsstelsel, ondergrondse nutsleidingen en een bredere weg. In het volgende stuk worden later gelijkaardige ingrepen gepland. De weg wordt vijf meter breed, waardoor het voor auto's, voetgangers en fietsers veel veiliger zal worden en waardoor ook de kwaliteit van het water zal verbeteren.”
Om die ingrepen te kunnen uitvoeren is onteigening noodzakelijk. Sommige bewoners zullen hun voortuin dus ingekort zien worden. De werkzaamheden zouden volgend jaar kunnen starten.
Infovergadering
Johan De Ryck (N-VA) vindt het vreemd dat de buurtbewoners nog niet geïnformeerd werden over de plannen. “Het openbaar onderzoek is opgestart, maar de bewoners weten nog van niets. Wij vinden dat de inwoners de plannen op een infovergadering hadden moeten kunnen inkijken voor het openbaar onderzoek van start ging. Verder betreuren we het dat er maar weinig aandacht blijkt te zijn voor de zwakke weggebruikers”, aldus De Ryck.
De schepen repliceert dat de infovergadering er zo snel mogelijk komt en dat de bewoners tijdens het openbaar onderzoek nog opmerkingen kunnen maken. “Het is belangrijk om de zaak nu niet te lang meer te laten aanslepen, want we willen de ingreep laten samenvallen met de geplande werkzaamheden in de Kromstraat”, besluit Bossaerts.
Sylvain Liekens