Stuk van Dorpsstraat heet voortaan Hof van Emblehem

Op 27 december 2016, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

De documentatieraad had de naam Zwartezeestraat voorgesteld maar het college heeft tegen het advies van de documentatieraad beslist om de naam “Hof van Emblehem” toe te kennen.
Het gaat hier helemaal niet over een woonerf maar over een andere naam voor een stukje van een bestaande straat en dan nog wel enkel aan één zijde van de straat.
Het feit dat het project toevallig dezelfde naam heeft als de naam die het college voorstelt wijst erop dat dit gemeentebestuur om welke reden ook een gunst wil verlenen aan deze projectontwikkelaar.
We konden hieruit enkel besluiten dat aan dit dossier een reukje zit en hier wil N-VA Ranst niet aan meewerken.

Artikel in Het Nieuwsblad/Regionaal: Mechelen-Lier - 27 Dec. 2016:

Vier straten in Ranst krijgen een nieuwe naam. Zo wordt een deel van de Emblemse Dorpsstraat omgedoopt tot Hof van Emblehem. De nieuwe straatnamen moeten voorkomen dat de hulpdiensten hun weg niet vinden. Daarom krijgt de Torekenshoefstraat tussen de Broechemsesteenweg en de Fransehoeveweg voortaan de naam Doorsteek. De zuidelijkste kant van de De Voortstraat krijgt de naam Bollaakdijk en de Hogenaardse weg met de huisnummers 12, 22, 24, 26 en 28 wordt voortaan de Wommelgelseweg. De woningen in de Schawijkplasweg met nummer 68 en 70 behouden hun adres.
Over die wijzigingen was er geen discussie, maar de oppositie keerde zich fel tegen de nieuwe naam van het voorste deel van de Dorpsstraat, waar momenteel 51 flats gebouwd worden. Die zouden Hof van Emblehem als straatnaam krijgen. Johan De Ryck (NVA) wees erop dat de documentatieraad Zwarte Zeestraat had gesuggereerd. “Het bestuur wil alleen maar de projectontwikkelaar plezieren” was zijn besluit.
Uitbaatster van de dancing
Burgemeester Lode Hofmans (Open VLD) ontkende dat met klem. “We hebben in de gemeente ook al een Hof Van Ocken, dus Hof van Emblehem sluit daar mooi bij aan. De enige band die er bestond met de Zwarte Zee was dat de uitbaatster van die voormalige dancing uit die streek afkomstig was. We vinden die nieuwe namen nodig om het voor de hulpdiensten en postbodes overzichtelijk te houden en anders moest de hele Dorpsstraat en nieuwe naam krijgen.” (sl)
Sylvain Liekens