Vuilniszakken betalen en afval wegen

Op 15 juli 2013, over deze onderwerpen: In de pers

In de milieuraad van 9 juni 2009 werd een voorstel besproken betreffende de herinrichting van het containerpark. Het containerpark zou in twee delen verdeeld worden: 1ste deel in gebruik vanaf september 2009 met de plaatsing van een registratiezuil waarbij op het huidige gedeelte de niet betalende fracties gestort konden worden. In januari 2010 zou het 2de deel in gebruik genomen worden - het betalende deel - voor sloop- en bouwafval, grof vuil en zuiver steenpuin. Er werd toen eveneens gezegd om niet met een weegbrug te werken gelet op de hoge kostprijs, maar wel te werken met containers waarin je maximum 1m³ in kon storten zoals in Lier.
Besluiteloosheid van Open Vld en CD&V heeft ervoor gezorgd dat het 2 de deel niet werd gerealiseerd in 2010. Gevolg: nu er een wettelijke verplichting is moet er een overhaaste dure beslissing genomen worden.
N-VA is het volledig eens met het principe “de vervuiler betaalt” maar de manier waarop het zal ingevoerd worden zullen we kritisch blijven opvolgen.

Artikel: Gazet Van Antwerpen 15/07/2013

Gratis vuilniszakken behoren tot de verleden tijd. Het gemeentebestuur koopt ook een weegbrug om in het containerpark de vervuiler te laten betalen.

Schepen van Milieu Tine Muyshondt (CD&V) legt uit hoe het idee van de weegbrug er gekomen is. Johan de Ryck van N-VA had zich erover verbaasd dat de brug vroeger als te duur werd omschreven en er nu toch komt. “Omdat er volgend jaar nieuwe regels van toepassing zijn, hebben we dit jaar voor het laatst gratis huisvuilzakken uitgedeeld. Die weegbrug leek ons een te grote investering toen nog niet voor alles betaald moest worden. Ondertussen is er veel veranderd en hebben we toch besloten een weegbrug te installeren. Dat maakt elke discussie over hoeveel moet betaald worden overbodig. Die weegbrug wordt de eerlijkste en makkelijkste manier om de prijs te bepalen. De aankoopprijs zal ook terugverdiend worden”, zegt Muyshondt.

Ook de suggestie van De Ryck om op belangrijke verkeersassen geen vuilnis op te halen tijdens de spitsuren, werd geaccepteerd. “Zeker al voor de Oostmalsesteenweg.”