“Er moeten meer niet-Belgen stemmen”

Op 8 maart 2018, over deze onderwerpen: In de pers

Standpunt N-VA Ranst:

In Ranst waren er bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012  14.684 ingeschreven kiezers waarvan er 1.216 kiezers niet kwam stemmen. Dit is volgens ons een groter probleem dat alle aandacht verdient.
Dat slechts 31 van de 265 niet-Belgische kiezers gebruik hebben gemaakt van hun stemrecht wil volgens ons zeggen dat de anderen niet geïnteresseerd zijn in de gemeentepolitiek of dat zij niet geïntegreerd zijn in onze gemeenschap.  Een bijkomende persoonlijke brief gaat daar niets aan veranderen.
Johan De Ryck benadrukte dat het de taak is van de politieke partijen zelf om ervoor te zorgen dat alle kiezers geprikkeld worden om hun stem uit te brengen.

Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 08 Mar. 2018

Oppositielid Kurt De Belder (Groen) stelt voor om niet-Belgen met een brief uit te nodigen om bij de gemeenteraadsverkiezingen te komen stemmen. Noch burgemeester Lode Hofmans (Open Vld), noch N-VA ziet het idee zitten.
“Van de 265 stemgerechtigde niet-Belgen kwamen er in 2012 maar 31 echt stemmen. We willen die mensen met een persoonlijke uitnodigingsbrief motiveren om hun stem uit te brengen en zo meer bij hun gemeente betrokken te zijn”, zei De Belder. Burgemeester Lode Hofmans betwijfelde dat. “We roepen iedereen op om via Ranst Info, de website en de sociale media te stemmen. Een persoonlijke brief zal weinig mensen overtuigen. In welke taal moeten we die brief dan schrijven? We geloven dat wie echt belangstelling heeft, wel zal komen. Bijkomende brieven zijn volgens ons de moeite niet waard.”
Ook Johan De Ryck van N-VA denkt er zo over. “Volgens ons is het gegeven dat ruim duizend kiezers niet opdaagden om hun stemplicht te volbrengen een groter probleem. De politieke partijen moeten ervoor zorgen dat alle kiezers gestimuleerd worden om te komen stemmen.” (sl)
Sylvain Liekens