Interpellatie door Johan De Ryck

Niettegenstaande de burgemeester op 17 februari 2025 beloofd had om de gemeenteraad net zoals in het verleden op de hoogte te brengen van de plannen van het NAC stond dit punt niet op de agenda van vandaag. Belofte maakt schuld maar blijkbaar niet voor dit college. Vandaar onze interpellatie.

Toch even een paar feiten op een rijtje:

  • Omdat het vorige bestuur van oordeel was dat alle diensten van de gemeente, het OCMW en de politie op één plaats gehuisvest moesten worden ten voordele van de dienstverlening naar de Ranstenaar werd er een plan opgemaakt voor de bouw van een Nieuw Administratief Centrum aan de Van den Nestlaan.
  • Op 27 juni 2024 werd de opdracht gegund aan Dhulst'-Wycor-met zicht op zee.
  • Op 7 februari 2025 besluit het nieuwe gemeentebestuur om de opdracht stop te zetten.
  • Op de gemeenteraad van 17 februari zegt de burgemeester: “Het is geen geheim dat het huidige bestuur in het verleden ook nooit voorstander was van het weghalen van het gemeentehuis uit het centrum van Broechem. Te duur omdat de bouw van het administratief centrum en politiecommissariaat een hele grote hap uit het budget zou opnemen van de volgende jaren.”
  • “Dit gaat de belastingbetaler geld kosten, de kans is reëel dat de rechter zal beslissen dat de gemeente Ranst een schadevergoeding van ettelijke honderdduizenden euro’s zal moeten betalen.” voorspelde oppositieraadslid en vorig burgemeester Johan De Ryck (N-VA) in februari.
  • Op 8 juli 2025 besliste het college om de beslissing van 7 februari 2025 namelijk het stop zetten van de opdracht in te trekken.
  • In het verslag van 30 september 2025 lezen we dat het college beslist om toch verder te gaan met de opdracht voor de bouw van het administratief centrum Ranst voor de gemeente, het OCMW en politiezone ZARA op basis van de gunningsbeslissing van 27 juni 2024 van het vorige bestuur.

Er is dus niets veranderd aan het dossier. Het totaal investeringsbedrag van 10.779.000 euro is ongewijzigd. Dit bedrag werd in 2024 volledig opgenomen in het budget en er was nog steeds financiële ruimte voor andere essentiële projecten.

Er is enkel meer dan een jaar verloren gegaan aan welles nietes spelletjes.

N-VA Ranst is van oordeel dat het belang van een efficiënte dienstverlening voor de Ranstenaar en een huisvesting aangepast aan de huidige comfort- en energienormen voor het personeel de enige criteria zouden moeten zijn in dit dossier.

* GVA 15/10/2025 - Dreigende schadeclaim noopt huidig bestuur verder te gaan met plannen nieuw administratief centrum aan Van den Nestlaan

Er wordt dan toch een nieuw administratief centrum gebouwd aan de Van den Nestlaan in Broechem. In februari blies de nieuwe meerderheid van PIT-Ons Ranst-Vrij Ranst de plannen van het vorig bestuur af, omdat ze te duur waren. In het schepencollege van 30 september werd nu toch beslist om ermee verder te gaan, liefst wel in afgeslankte vorm zonder politiecommissariaat.

Oud-burgemeester Johan De Ryck (N-VA), nu in de oppositie, zal in de gemeenteraad komende maandag het huidig bestuur interpelleren over die nieuwe wending. Hij betreurt dat ze niet eerder ingelicht werden. Op zich is hij wel verheugd dat het nieuw administratief centrum voor gemeente en OCMW aan de Van den Nestlaan gebouwd zal worden waar nu al enkele gemeentelijke diensten gehuisvest zijn in de vroegere militaire loodsen.
Het vorig bestuur gunde de opdracht op 27 juni 2024 aan Dhulst’-Wycor-met zicht op zee.

Op 7 februari 2025 besloot het nieuwe gemeentebestuur om de opdracht stop te zetten. De huidige meerderheid was geen fan om het gemeentehuis helemaal weg te halen uit de dorpskern van Broechem en naar de Van den Nestlaan te verhuizen. Ze vond de investering van 10,7 miljoen ook een te grote impact hebben op de financiële draagkracht van de gemeente.
Bovendien is er de onzekerheid rond de hervorming van de politiezones, vertelde burgemeester Bart Goris (PIT). Mogelijk wordt de lokale politiezone ZARA nog gefuseerd met andere politiezones in de toekomst.

N-VA en Groen waarschuwden dat er grote schadevergoedingen konden komen als de overeenkomst werd opgezegd. Dat heeft nu mee er toe geleid dat het gemeentehuis nu toch naar de Van den Nestlaan zal verhuizen in de toekomst.

Precontractuele aansprakelijkheid
“Er was nog geen contract ondertekend”, legt burgemeester Bart Goris (PIT) uit. “Wij kregen tegenstrijdige signalen over het risico op een schadeclaim en lieten dit door een gespecialiseerd advocatenbureau onderzoeken. Nu blijkt dat we door precontractuele aansprakelijkheid toch een schadeclaim riskeren die richting miljoen euro loopt. Dat kunnen wij niet verantwoorden aan de belastingbetaler. Vandaar dat we nu toch doorgaan met dat nieuw administratief centrum. We zouden het wel liefst in een afgeslankte vorm doen en het politiecommissariaat in het huidig gebouw houden. Hierover was in de gemeenteraad al een beslissing goedgekeurd om hier aanpassingen te doen, zodat ook de politiemensen van Zandhoven naar Broechem kunnen verhuizen. Op termijn - als de administratieve diensten van gemeente en ocmw naar de Van den Nestlaan verhuizen - kunnen ze dan nog een grotere ruimte in gebruik nemen. Zo blijft de politie toch in de dorpskern aanwezig.”

De gemeente onderhandelt nu nog met de ontwikkelaar om de plannen voor het commissariaat uit de overeenkomst te tillen zodat het hele project ook financieel draaglijker wordt.
In Zandhoven zal ook altijd een antenne van de politie aanwezig blijven.

N-VA is van mening dat de huidige comfort- en energienormen voor het personeel de enige criteria zouden moeten zijn in dit dossier.
De discussie zal volgende maandag 20 oktober verder in de gemeenteraad worden gevoerd.

Gazet Van Antwerpen - 15/10/2025 - Kristin Matthyssen
 

* GVA 19/02/2025 - Oppositie boos over schrapping verhuis administratief centrum

Volgens de huidige meerderheid van PIT, Vrij Ranst en Ons Ranst zijn er te veel onzekerheden. De voornaamste obstakels waren onder andere het ontbreken van zekerheid over de vergunning wegens afwijkingen van het RUP, de grote kostprijs voor de politiekazerne, de huurkosten in Zandhoven en de mogelijke fusie van politiezones”, zegt huidig burgemeester Bart Goris (PIT). “Wij hebben ook nooit weggestoken dat wij het geen goed idee vinden om het gemeentehuis weg te halen uit het centrum.”

Luc Redig (Groen) vond het niet correct dat eerst het personeel werd geïnformeerd en pas nadien de gemeenteraadsleden. “Wij vonden dit wel juist correct”, zegt de burgemeester.

Johan De Ryck (N-VA) waarschuwt voor de drie jaar voorbereidingen die worden weggegooid en de schadevergoeding die de gemeente en dus de belastingbetaler zal moeten betalen. “Een inwoner die een huis koopt moet dat binnen de vijf jaar energiezuinig maken. Wij laten ons personeel en politie in energieverslindende gebouwen verder werken. Dit getuigt van weinig respect naar het personeel toe.”

Volgens burgemeester Goris betekent de beslissing niet dat er nu niets meer gaat gebeuren. “Op korte termijn zal een studie worden opgestart om de herlokalisatie grondig te evalueren en de impact ervan in kaart te brengen. De schadevergoeding die mogelijk betaald moet worden, staat nog niet vast en zal door de rechter worden bepaald.”

“We werken intussen aan een nieuw dossier dat in de meerjarenplanning zal worden opgenomen, met een visie zoals we die altijd hebben verdedigd voor meer inbreiding en leefbare dorpen.”

Gazet van Antwerpen - 19/02/2025 - Kristin Matthyssen
 

* HLN 18/02/2025 - Geschrapte verhuis administratief centrum verhit gemoederen binnen gemeenteraad

De beslissing van het nieuwe Ranstse schepencollege om de geplande verhuis van het gemeentelijke administratief centrum te schrappen, zinderde maandag na binnen de gemeenteraad. “Het gemeentepersoneel blijft zo nog langer met deze problematische huisvesting zitten”, zei voormalig schepen Luc Redig (Groen). “Bovendien gaat de belastingbetaler een schadevergoeding mogen ophoesten”, voorspelde ex-burgemeester Johan De Ryck (N-VA).

In de vorige legislatuur vormden N-VA en Groen een coalitie in Ranst. Samen dokterden zij het plan uit om alle gemeentelijke diensten over te hevelen van het centrum van deeldorp Broechem naar de voormalige militaire site aan de Van Den Nestlaan, waar nu overigens de technische dienst al zit. Ook het Ranstse kantoor van politiezone ZARA zou volgens dat plan naar de Van Den Nestlaan verhuizen. In de meerjarenplanning werd voor die operatie al een bedrag van elf miljoen euro ingeschreven, dit met het oog op de nodige (ver)bouwwerken.

In juni 2024 kwam het consortium van projectontwikkelaar Zicht op Zee en bouwbedrijf Dhulst’ als beste uit een aanbestedingsprocedure voor de bouw van het administratief centrum/commissariaat. Maar na de verkiezingen van oktober kwamen N-VA en Groen in de oppositie terecht en namen PIT, Vlaams Belang en Vrij Ranst de touwtjes in handen. Vorige week raakte bekend dat de nieuwe bestuursploeg de eerder gemaakte verhuisplannen heeft opgeborgen, wegens “een te grote impact op de gemeentekas en te veel onzekerheden”.

Energieverslindend
Tijdens de gemeenteraadszitting van maandag zorgde die beslissing voor een reeks vragen en opmerkingen vanuit de oppositie. Zo vond Luc Redig het vreemd dat het gemeentepersoneel voor de gemeenteraadsleden op de hoogte werd gesteld van de koerswijziging. Inhoudelijk kon Redig zich evenmin vinden in het besluit van het nieuwe bestuur.
“De huisvesting van onze gemeentediensten voldoet niet meer aan de noden, wat dus problematisch is voor het personeel. Helaas zal er niet meteen iets veranderen”, verkondigde Redig. “Bovendien is het huidige gemeentehuis energieverslindend. De schrapping van het verhuisdossier heeft dus op heel wat vlakken een serieuze impact.”

Oud-burgemeester Johan De Ryck wees op de mogelijke financiële gevolgen van het afblazen van de verhuis. “Dit gaat de belastingbetaler geld kosten”, stipte De Ryck aan. “Hoeveel geld exact zal een rechter bepalen. Het consortium Zicht op Zee/Dhulst’ gaat het hier niet bij laten. De advocaat die door het huidige schepencollege is aangesteld om de stopzetting van dit dossier te begeleiden, liet al blijken dat er wellicht niet te ontkomen valt aan een verbrekingsvergoeding.”

Geen handtekening
Burgemeester Bart Goris (PIT) benadrukte dat er nog geen contract was ondertekend met Zicht op Zee/Dhulst’ en dat dan weer in het voordeel speelt van de gemeente. “Doorgaan met de plannen hield trouwens sowieso een groot financieel risico in”, aldus Goris. “De aanvraagprocedure zou al 800 000 euro gaan kosten, zonder garantie dat we effectief zouden mogen bouwen. De uitgetekende plannen waren immers niet helemaal in overeenstemming met het bestaande Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de zone.”
Dat laatste werd dan weer door Johan De Ryck betwist. “Met één pennentrek werd een streep getrokken door drie jaar voorbereidend werk. Dit getuigt van weinig respect voor het gemeentepersoneel”, besloot De Ryck. Zijn opvolger Bart Goris haastte zich op zijn beurt om te zeggen dat het personeel zeker niet in de kou zal blijven staan: “Met herlokalisatie en renovatie gaan we zeker één en ander kunnen verbeteren. In de komende periode gaan we zien hoe we alles concreet het best aanpakken.”

Het Laatste Nieuws - 18/02/2025 - Kristof De Cnodder
 

* GVA 11/02/2025 - Nieuw bestuur zet plannen nieuw administratief centrum aan Van den Nestlaan on hold

De vorige meerderheid van N-VA en Groen wou alle gemeentediensten en het politiecommissariaat vestigen in de loodsen aan de Van den Nestlaan. Momenteel zijn de dienst omgeving, de technische dienst en de gemeentemagazijnen al gehuisvest in de verbouwde loodsen. In maart 2024 werd de herziening van het RUP hiervoor al goedgekeurd. Maar er was nog geen opdracht gegund. Het vorig bestuur achtte het ook eerlijker om te wachten tot na de verkiezingen, want de plannen zouden sowieso een grote impact hebben de komende jaren. Het nieuw bestuur moest er dus ook achterstaan.

De nieuwe coalitie van PIT, Vrij Ranst en Ons Ranst gaat de huidige plannen stopzetten en een nieuw masterplan maken om de oefening opnieuw te maken. “Na een grondige evaluatie van het dossier, de financiële impact en de noden van de gemeente, is gebleken dat dit project in de huidige vorm niet langer haalbaar is”, klinkt het nu in een mededeling van PIT.

“Een belangrijke factor in deze beslissing is de hoge kostprijs van het geplande politiecommissariaat, zo’n zeven miljoen, dat een groot deel van het budget zou opslorpen”, legt burgemeester Bart Goris (PIT) uit. “De impact van deze investering op de gemeentelijke financiën is aanzienlijk en zou andere essentiële projecten in het gedrang brengen. We moeten als bestuur waken over een verantwoord financieel beleid.”

Daarnaast spelen de onzekerheden over de hervormingen binnen de politiezones een grote rol. “In het nieuw federaal regeerakkoord is er sprake van mogelijke fusies van politiezones. De toekomst is dus nog te onduidelijk, waardoor het op dit moment niet verantwoord is om grote investeringen te doen in een infrastructuur waarvan de noodzaak op langere termijn onduidelijk is.”

Politiezone Zara (Zandhoven/Ranst) heeft momenteel een antenne in Zandhoven in het verouderd vroeger rijkswachtgebouw, en een commissariaat naast het huidig gemeentehuis van Ranst in Broechem. De gemeente Ranst zou het nieuwe politiecommissariaat zelf bouwen en vervolgens aan de politiezone Zara verhuren, maar over die huurprijzen waren nog geen afspraken of duidelijkheid. Lode Hofmans (PIT) gaf voorheen wel al aan dat hij vond dat Zandhoven ook haar bijdrage moest leveren bij de bouw.

“Uiteraard betekent dit niet dat het project van het centraliseren en moderniseren van alle gemeentediensten hier stopt”, benadrukt Bart Goris. “Het gemeentebestuur blijft zich engageren om een toegankelijke en kwaliteitsvolle dienstverlening te garanderen voor alle inwoners van Ranst. We zullen in de komende maanden verdere stappen en alternatieven onderzoeken om onze dienstverlening zo goed mogelijk te organiseren.”

De verhuis van alle gemeentediensten buiten de kern naar de Van den Nestlaan kende voor- en tegenstanders. Voor de inwoners van Zandhoven zou het een verdere verplaatsing worden, al is het de bedoeling dat er altijd een politie-antenne in Zandhoven aanwezig zal blijven.

Het vorig bestuur van Ranst motiveerde de keuze voor de centralisatie van alle diensten buiten de dorpskern door te stellen dat er dan een veel vlottere samenwerking mogelijk was. Maar er zouden ook wel altijd antennes blijven van de gemeentediensten in alle deeldorpen. Voor de inwoners van Ranst zou de Van den Nestlaan dichter zijn dan Broechem, voor Broechem, Oelegem en een deel van Emblem dan weer verder.  

Gazet van Antwerpen - 11/02/2025 - Kristin Matthyssen