Gaat het licht uit in Ranst?

Op 21 oktober 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers, OCMW

N-VA Ranst:

"Neen het licht gaat niet uit in Ranst, maar ook zonder volledige duisternis kan er bespaard worden op de energie rekening van de straatverlichting. Veiligheid primeert." aldus burgemeester Johan De Ryck
Op dit moment is meer dan 30% van het openbaar verlichtingsnetwerk in Ranst ver-LED waardoor het energieverbruik nu reeds gedaald is. Bijkomende energiebesparing kan gerealiseerd worden door het brandregime van de interactieve led lampen aan te passen.
Dit wil zeggen dat deze LED lampen dieper gedoofd zullen worden. (Vanaf 20u naar 75%, vanaf 22u naar 50% en vanaf 23u naar 30%). Voor de (verkeers)veiligheid zal tussen 4u en 6u het licht trapsgewijs terug naar 100% gaan en tijdens de weekendnachten, vrijdag- en zaterdagnacht, zal er maximaal 50% gedimd worden. Ook de niet-interactieve LED-lampen zullen gedimd worden maar hiervoor dient er door Fluvius een aanpassing in de elektriciteitscabines te gebeuren.
De extra verlichting op de kerken zal volledig gedoofd worden. Voor de oudere verlichtingspalen die niet automatisch gedimd kunnen worden stappen we over op een versnelde verledding. Alle verlichtingspalen op de gemeentewegen in Ranst zullen in 2028 in plaats van in 2030 uitgerust zijn met interactieve LED-lampen.

Sensibilisering en energie educatie
"Omdat het nu meer dan ooit relevant is, willen we ook inzetten op sensibilisering en energie educatie. We gingen op zoek naar interessante workshops rond energie die relevant zijn voor de eigen leefsituatie van de mensen. Aangezien veel van onze cliënten huren, zijn ze meestal niet in de mogelijkheid om zelf structurele ingrepen te doen om hun energiefacturen naar beneden te krijgen (bv. isoleren, zuinige installaties, …). Hiervoor hangen zij af van de huisbaas. Om de eigenaars op hun verantwoordelijkheid te wijzen en te stimuleren om actie te ondernemen, zal er een artikel in de Ranst Info van november staan, met sociale premies  van de Vlaamse overheid voor verhuurders die hun woning verhuren aan mensen met een laag inkomen." heeft schepen Leen Baeten op de gemeenteraad gezegd.
Verder kan iedereen iedere dinsdag van 9-12 uur terecht bij het EnergieK Loket in het gemeentehuis voor info over de energietoestand van je huis en hoe je die kan verbeteren.

Artikel: Het Laatste Nieuws  - 19/10/2022

Verwarming in publieke gebouwen twee graden lager en minder straatverlichting: Ook gemeente Ranst bespaart dit jaar op energie.

Ook de gemeente Ranst blijft niet gespaard van de gevolgen van de hoge energieprijzen die ons land momenteel te verwerken heeft. Zo zal de verwarming in publieke gebouwen zeker twee graden lager gezet worden en investeert Ranst al langer in LED-verlichting in de straten. Maar er is ook goed nieuws: Kerst zal weinig te lijden hebben onder de energiecrisis en het lokale OCMW zag nog geen stijgingen in het aantal aanvragen voor een leefloon.
“De verwarming in de publieke gebouwen zal zeker twee graden lager gezet worden,” vertelt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “We gaan maximaal werken met thermostatische kranen die geblokkeerd kunnen worden op 20° Celsius en met tijdsklokken voor de verwarming van vergaderzalen.”
Ook voor de straatverlichting is er een oplossing. “Op dit ogenblik is er reeds 30% van de straatverlichting ‘ver-LED’. Hier valt niet zoveel winst uit te halen, maar we gaan toch trachten 30% dieper te dimmen. De verlichting van de kerkgebouwen gaan we in samenspraak met Fluvius trachten uit te schakelen. Wat de oudere straatverlichting betreft moeten we eerst met Fluvius bekijken of de aanpassingen die noodzakelijk zijn om gedeeltelijk uit te schakelen ons minder gaan kosten dan het laten branden van die oude straatverlichting.”
De kerstperiode zal qua energie minder te lijden krijgen onder de besparingsmaatregelen. Ranst had bijvoorbeeld sowieso geen grootschalige ijspiste die dit jaar geannuleerd zou moeten worden. Enkel de winkeliers moeten een kleine duit in het zakje doen. Die kregen van het gemeentebestuur wel de toestemming om, zoals ieder jaar, kersverlichting op te hangen. Enkel zal van hen gevraagd worden om dit jaar te investeren in LED-verlichting.
Voorlichting en eigen tools
Het bestuur probeert haar burgers ook zoveel mogelijk de juist tools te geven om zelf aan de slag te gaan met besparen. “Het gemeentebestuur zet vooral in op sensibilisering en ‘energie-educatie’, onder andere via workshops met Ecolife,” gaat De Ryck verder. “Met behulp van energiesnoeiers stimuleren we eigenaars om actie te ondernemen. Wekelijks kan met terecht bij het EnergieK-Loket voor info over de energietoestand van je huis en hoe je die kan verbeteren en er worden Energie-fitsessie ingericht met als onderwerpen Zonnepanelen, Slim nieuwe technieken toepassen en beheren, Energieverbruik verminderen door het aanpakken van je woning en Woning fossielvrij maken.”
Tot slot komen ook bij het OCMW in Ranst mensen aan de deur kloppen voor financiële hulp, mede dankzij hun gestegen energiefactuur. “Maar tot op heden kunnen alle steunaanvragen op een kwaliteitsvolle wijze behandeld worden. We ondervinden nog geen stijging van het aantal aanvragen voor leefloon.”
Jasper van der Schoot

Artikel: Het Laatste Nieuws  - 21/10/2022

Meer dan helft gemeenten doet licht uit

Het wordt een donkere winter in Vlaanderen. 55% van de gemeenten zal tussen 23 en 5 uur de straatverlichting doven. Dat blijkt uit een rondvraag bij 290 lokale besturen.
De hoge energieprijzen verplichten ruim de helft van de Vlaamse gemeenten ertoe om zwaar te besparen op gas en elektriciteit. Slechts één maatregel levert echt veel geld op: het licht uitdoen. Door van zondag- tot donderdagnacht de lantaarnpalen te doven, zou de energiefactuur met een derde dalen. In een stad als Gent zou zo'n maatregel 1,7 miljoen opleveren op jaarbasis. Fluvius stelde alle Vlaamse gemeenten daarom voor om vijf nachten per week het licht te doven. 55 procent van de besturen — 160 van de 290 die onze regioredactie bevroeg — ging meteen over tot actie. Nog eens 28 procent wil de lampen 's nachts ook uitdoen, maar hangt af van buurgemeenten. De overige besturen besparen op verlichting door hun lantaarnpalen op ledverlichting tot de helft te dimmen. Daar merken de inwoners weinig van. Om de veiligheid te garanderen, blijft de verlichting op kruispunten, ronde punten en grote invalswegen sowieso branden. Toch schakelen enkele besturen bewust geen énkele lantaarnpaal uit. Openbare verlichting gaat hand in hand met veiligheid. Op activiteiten rond kerst wordt dan weer een pak minder bespaard. "We willen de mensen niet alles afnemen", klinkt het bij veel besturen. Alleen de schaatspistes — echte energieverslinders — worden in twee op de drie gevallen geschrapt.
Tijs Van Puyenbroeck